Gå til innhold

Skatt av firmabil og toppskatt i skatteklasse 2. Noen som kan se hit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Til sommeren begynner jeg i ny jobb og jeg kan da velge om jeg vil ha firmabil eller ikke. Problemet mitt e at jeg ikke vet hvordan dette fungerer. Jeg har googlet en del, men blir ikke så veldig klok. Hva er det mest lønnsomme? Å betale skatt og få alt av drivstoff, reperasjoner, årsavgifter, bompenger osv dekket, eller ta opp lån for å kjøpe ny bil selv, betale servicer, bompnger, årsavgift, bompenger osv.

Jeg må uansett hvordan jeg gjør det ha ny bil da min gamle er klar for dynga.

 

En annen ting jeg lurer på. Siden inntekten min mest sannsynlig kommer til å bli ganske høy, hvordan blir det når jeg skatter i skatteklasse 2? Hvordan fungerer dette med toppskatt og skatteklasse 2?

 

Setter pris på alle svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt... Kanskje du har skrevet feil? Hvis ikke, er det i alle fall ingen tvil om at det lønner seg å betale skatt fremfor å betale alt selv...... Det er ikke noe vits i å lure på...

 

Skatt kan jeg en del om, men dessverre ikke skatteklasse to. Se på nettet etter firmabilkalkulatorer, mulig du kan taste inn skatteklasse to på noen av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og såg for meg at det billigste alternativet for meg var å velge firmabil, helt til jeg snakket med min nye sjef om dette. Han sa at det bare var en av hans 7 ansatte som skatter for firmabil, fordi de måtte betale rundt 7000 kr i skatt hvær mnd. Dette syns jeg er veldig rart, i alle fall når det er VW Golf det er snakk om.

 

Takk for svar. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hva vi regnet ut ville det lønne seg med firmabil kontra egen bil hvis du ellers selv ville kjøpt ny og dyr bil.

 

Hvis du selv ville kjøpt en bil som kanskje er noen år, så lønner det seg å eie.

 

Skatten blir (slik jeg skjønner det) beregnet utfra nybilprisen på aktuell modell (?)

Sjekk uansett firmabilkalkulatoren.

 

Uansett vil du vel få dekket bensin, bompenger ol av arbeidsgiver uavhengig av om du kjører firmabil eller kjører egen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med gammel bil skal det ekstremt mye til for at det ikke lønner seg, med mindre man kjøper veeeldig dyr bil. Vi betaler ca 3000 i måneden for vår golf. Men dette avhenger jo av lønna di og din andre økonomiske situasjon. Jeg tviler sterkt på at de betaler 7000 i skatt. Men det kan stemme at de får 7000 i måneden lagt til på lønna si. Men dette er jo ikke skatt, det er skattegrunnlag. Så betales det skatt av dette. Stort sett litt under halvparten :)

 

Mulig sjefen din ikke har skjønt systemet selv....(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva er begrunnelsen fro det??

Har du transportutgifter i jobb er det en selvfølge at dette dekkes av arbeidsgiver uavhengig av om du har egen bil eller firmabil!!! DU skal vel ikke betale/ha utgifter for å kunne klare jobben din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel ved privat bruk av firmabil fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 266 300 og 20 prosent av overskytende listepris.

Dersom bilen er eldre enn 3 år per 1. januar i inntektsåret eller du kan godtgjøre at yrkeskjøringen overstiger 40 000 km i inntektsåret,

blir det ved utregningen tatt utgangspunkt i bare 75 prosent av bilens listepris som ny.

(Dette er satser for 2011, mulig grensene endres litt for 2012)

 

La oss si at bilen har en listepris på kr 300.000.

Fordelen blir da:

kr 266.300 * 30 % = 79.890 +

(kr 300.000 - kr 266.300) * 20 % = 6.740

Total fordel (kr 79.890 + kr 6.740) er kr 86.630.

 

I 2012 vil toppskattesatsen være 9 % for inntekt mellom kr 490.000 og kr 796.400. For inntekt over kr 796.400 blir satsen 12 %.

 

Akkurat hvor mye det koster deg i skatt avhenger av din totale inntekt, men for en bil med listepris på kr 300.000 vil jeg tro rundt kr 39.000 pr år. (Rundt kr 3.300 pr mnd).

 

Du kan gå inn på http://www.infotjenester.no/firmabil/default.aspx for å legge inn nøyaktige tall.

 

Revisor'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa alle sammen! :o)

 

Arbeidsgiver dekker transportutgifter i jobben, men dersom jeg ikke velger firmabil må jeg jo komme meg til og fra jobben. Da vil bilen stå på jobb, og jeg disponerer den de timene jeg er på jobb. Slipper da å skatte, men må da kjøpe meg ny bil av egne penger. Jeg vil uten tvil velge firmabil dersom dette blir det billigste alternativet, noe jeg tror det blir i mitt tilfelle.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...