Gå til innhold

Jeg skjønner bare ikke hvordan dere har penger nok til å gå hjemme med barna så lenge jeg..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter nå nr3. de eldste går i barnehage 100%. Mannen min jobber som elektrikker og tjener sånn helt ok, egentlig ganske bra tror jeg, har utbetalt 23 000 kr i mnd. jeg er student, eller, er ferdig nå da, men måtte melde meg opp som student igjen ettersom jeg ble gravid og ikke rakk å jobbe før jeg skulle ut i permisjon. jeg får ca 10 000 kr i mnd inkludert barnetrygd for 3 barn. men likevel har vi ikke så god råd. Hvor mye tjener mannen deres ettersom dere kan gå hjem uten lønn? hva mottar dere per mnd? bare barnetrygd? Skulle gjerne gått hjemme litt mer enn til barnet er 10 mnd jeg også, men må nok ut og jobbe slik realiteten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja dette lurer jeg også på. Får sikkert til svar at vi må tenke på prioriteringene våre... Jeg har strekt min permisjon så langt jeg kan og med fars uker vil hun være 14 mnd når hun begynner. Om vi ikke får plass i barnehage så må jeg gå ulønnet i noen mnd. Det går greit men da blir det jammen godt å få inn litt pæng igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sørger for at ugiftene ikke er høyere enn at man klarer det. Er den ene hjemme, så blir det jo så og si ingen skatt på den andre heller, for da er han/hun forsørger for den hjemmeværende.

 

En del av oss har levd økonomisk sparsomt og vært heldige på boligmarkedet i tilllegg. Det gjør av vi sitter med lav gjeld og hvis ikke det blir for store krav til duppeditter, dingser, klær osv, så går det fint.

 

(vår leieboer betaler f.eks. lånet vårt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har ingen leieboer som betaler huslånet vårt vi da! så dere får jo inn litt inntekt der som ikke vi får. spare på bhg og sfo som er 7000 kr i mnd for 3 barn blir jo også litt. hvis jeg får kontantstøtte på 5000 kr det første halve året kan jeg kanskje strekke permisjonen min et halvt år til jeg også da. eldste begynner på skole og jeg trenger ikke sfo om jeg er hjemme og da blir bhg på mellomste bare på 2500 i mnd.. ja det kan jo gå.. må regne litt på dette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mindre i mnd enn dere.

Jeg var hjemme til de var 3år, da begynte de i bhg. Jeg er hjemme enda, men er under tiltak hos nav for å komme i jobb igjen:) Og heldigvis for det, for den regningen på 4000 + 300 i mnd til bhg hadde vi ikke klart om jeg ikke hadde startet med noe. + at det er 500 i turpenger hver 3mnd... Men nok om det;)

 

Når jeg gikk hjemme så var jo ikke de i bhg, så der sparte vi 4300 i mnd. Jeg fikk barnetrygd 1980 (det får jo alle) Så var det kontantstøtten som ble på 6606kr (to tette) = 12.886kr

 

Vi regnet ut hva vi fikk inn og hva som gikk ut i mnd, og så at det klarte vi på mannens lønning. (de vanlige regningene) Ekstra ting som ferie, tenkte vi ikke på, men tok det som det kom, og vi har faktisk fått flotte ferier hvert år:)

 

Når skattepengene kom, fikk vi mer enn før for som en her nevner, så får han igjen på skatten (skatteklasse2) siden han er eneforsørger, og da har vi kunnet legge av til uforutsette ting, reise på ferie,kjøpe ting til hus og hjem, eller betale inn på lånet. I Tillegg har vi jo feriepengene som vi kunne bruke på ting som vi ikke hadde råd tid de "vanlige månedene", spare, eller kjøpe f.eks vinterklær for, så ikke det kom alt på en gang når vinteren kom:)

 

Jeg går ikke til frisør, mannen klippes også hjemme, jeg bruker knapt 300kr i året på kremmer osv til meg selv,ingen sminke utenom fest (har jeg aldri gjort), kjøpte klær på tilbud om jeg trengte noe, men mesteparten av "overskuddet" brukte vi på klær til ungene, lekefritt år der vi bare fyllte på med perler/ark/tusjer om de trengte (fikk leker KUN til Jul eller bursdag), bakte masse brød for å fryse ned, lagde store middagsporsjoner og fryste ned, og slik sparte vi på matbudsjettet også:) Ungene synes det var stor stas å få hjelpe til på kjøkkenet, så da ble det jo to fluer i en smekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo kjempe fornuftig ut. men si meg. er mannen min også eneforsørger nå da siden jeg ikke jobber og har inntekt? studilån telles jo ikke som inntekt! ??? i såfall har vi gått glipp av store fradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, det kan jo hende? Verdt å sjekke med skatteetaten, slik at dere ikke evt går glipp av mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og mannen jobber fulltid. Med barnetrygd, kontantstøtte og stipend så har jeg vel 15 000 i måneden.

Han tjener 35 000 i måneden og dessuten leier vi ut en leilighet og har husleie derfra.

Minien vår skal være hjemme til han er 2 år, nå er han 15 måneder.

 

Men med de to eldste, så hadde mannen mindre inntekt og da måtte barna i bhg ved 1 års alder... glad vi slipper det denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har utbetalt over 40 000 i mnd og jeg har utbetalt 25 000.

 

Vi klarer dessverre ikke å leve på kun mannens inntekt. Har noe med å gjøre at vi har boliglån på over 4 mill.

 

Hadde vi levd billigere, hadde det gått bra. Så alt kommer vel an på hvordan ens situasjon er, f.eks. hvor mye man har i boutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk hjemme i lang tid, bare på hans inntekt, var det fordi jeg ikke hadde jobb å gå til, og jeg hadde heller ikke permisjonspenger fra før av.

 

Vi hadde delvis svært lave boutgifter, og tilslutt hadde vi ikke husleie å betale. Så det var gunstig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fint lite å gjøre med hvor mye man får ut per måned. Her får vi samlet ut ca 60 000 kr, men pga relativt stort huslån (bor i Oslo) og livsstil ellers (spiser sunt og dermed dyrt), så må begge jobbe.

 

For ikke å snakke om at man blir minstepensjonist dersom man har mindre enn 30 år i 100 % stilling, noe jeg ikke ønsker å risikere. Regner jo med at min mann og jeg fremdeles er gift osv, men marerittet er å være alene, og ha så dårlig råd at mine barn må forsørge meg.... Min manns mamma har dårlig råd, og jeg VET at han hver mnd stikker unna penger til henne, og at når hun om noen få år blir minstepensjonist, så må vi gi henne enda mer.... Og mannen min hadde dagmamma, men ØNSKET å gå i barnehage da han var en aktiv og sosial gutt som kjedet seg hjemme med dagmammaen!

 

Barna har det uansett kjempeflott i barnehagen; hvor de får utløp for all sin energi :) Masse turer i skog og mark, dusinvis med lekekamerater, pause fra hjemmet, og utvikling av sosial intelligens. Og så er det så KOS å komme hjem og spise middag, leke med barna til barnetv, lek i badekaret og en god bok før de skal sove :) Ja, trass er skriking skjer definitivt flere ganger i uka her også, men når man får pause fra hverandre hver dag (jobb og bhg), så tror jeg man takler disse periodene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener" mannen din" i som at dere er gift har han rett på skatteklasse 2. Det er kun gifte som får dette.

 

(flere som skriver "mannen min" selv om de ikke er gift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme med barna til de var 2,5 og 4,5 år (eldste gikk i barnehage 3 dager i uka fra hun var 3 år da).. dette har vi klart fordi:

 

- Vi har relativt lavt huslån (1,5 million). Flere av mine venninner har 2,5-3 million i huslån og da sier det seg nesten selv at begge må jobbe

- Vi har bare en bil, har aldri hatt 2. Bor i gåavstand til barnehage, skole og butikker.

- Vi reiser aldri til syden, men tar oss gjerne en uke i

danmark hvor vi leier et billig feriehos om sommeren, ellers har svigerforeldrene mine en flott hytte vi låner hver sommer

- Vi passer på å kjøpe klær på tilbud og kjøper stort sett bare det vi trenger

- Mat kjøper vi som regel det vi vil av, men sløser ikke..

- Kontantstøtte kommer godt med

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 2 biler. Det må vi . Bor ikke i gangavstand til noen ting. Ellers sløser vi ikke med noen ting, vi kjøper nesten aldri klær, verken til oss eller til ungene, vi reiser ikke på dyre ferier, kjøper aldri leker utenom jul og bursdag, har ikke all verdens med lån heller 1,8 mill. Likevel er det jammen ikke mye igjen når mnd er over. Bruker en del penger på bensin, da...

 

Vi klarer oss på 180% lønn nå. jeg er i permisjon. Men nå er renten veldig gunstig også, da.. Fatter ikke hvordan dere klarer dere med bare 1 inntekt. Vi spinker og sparer allerede med nesten 2.. Når vi jobber fullt begge to, har vi litt spillerom i økonomien, sånn at vi klarer å spare litt penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn og med alle sammen har jeg vært hjemme en stund ekstra, men ikke veldig lenge. Lengste er med de to som er født i januar og februar og jeg var hjemme til barnehagestart i august. Men de månedene er gull verdt synes jeg..

 

Vi har på ingen måte god råd, fire barn og dertil stor bolig og bil koster penger, for ikke å snakke om mat, klær, utstyr osv, men vi har fått det til likevel.

 

Det vi har gjort er å spare, fra jeg testet positivt begynte vi å leve på 80% av min lønn og spare resten, sparte også alt av feriepenger, skattepenger, bursdagspenger osv hele svangerskapet og permisjonen. Levde så sparsommelig som vi kunne, minst mulig handling av klær, frisørtimer osv, ingen dyre ferier eller luksus.

Vi betalte bare renter på lånet den perioden jeg gikk hjemme og sammen med kontantstøtten fikk vi det da akkurat til å gå rundt.

 

Men man må absolutt ofre noe for å få det til, det er på ingen måte gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...