Gå til innhold

klesstørrelse til nyfødte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg å kjøpe litt større siden de vokser så fort? Og hvilken størrelse bør man kjøpe da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEg har fått store barn, på 4 kilo og 53 cm ++ og jeg har alltid hatt str 50 den første mnd. er ikke så godt meg alt for store klær til de bittesmå synes jeg. derfor har jeg kjøpt noen sett i str 50 denne gangen også. :) bruker mest body og strømpebukser den første tiden da, så har bare 2 bukser og 2 gensere til vi skal ute på besøk evt.

Skrevet

Mine har brukt 50 til de har vært ca 4-6 uker og 56 fra 2 uker til 3-4 mnd. De har vært normalt store ved fødsel, 3500 og 3900 , 51 cm. Og de har vokst normalt.

Ville ikke kjøpt noe større enn 56. Du kan selvsagt kjøpe, men regne da med at det blir for stort de første ukene.

Skrevet

Jeg husker at vi ikke kjøpte så mye nyfødtklær før fødsel fordi jeg fikk høre at man kanskje fikk så mange klær i gave. Men alle klesgavene vi fikk var upraktiske klær i størrelse 62 og oppover. Så vi kjøpte minst 7(!) bodyer, helst med omslagsåpning, for hver størrelse hun brukte fra fødselen. Bedre å ha noen få klær (som tåler å vaskes ofte) i riktig størrelse, slik at de har bevegelsesfrihet.

Skrevet

Det er jo rimelig individuelt. Du vil gjerne bruke klær som ikke er for store til de aller minste.

Vi brukte str 44 de første 3 mnd....

Du ønsker ikke å bruke så mye tid på å vaske halve maskiner med lysvask når ungen er så liten, kjøp inn rikelig med bodyer og bukser (hm hadde ihvertfall før noen greie bomullsbukser som var lette å ta på).

Omslagsbodyer er en veldig god ide! (gjerne i ull)

Skrevet

Gutten var 3410 g og 52 cm lang når han ble født 11 dager før termin, og hentesettet i str 50 var for lite :(

Skrevet

HELT enig i det andre sier her; bodyer med omslagsåpning er gull verdt!! Ikke mange små babyer som syns det er kult å få klær trukket ned over hodet, gutten min på 6 mnd hater det fortsatt..

Skrevet

Jenta mi var 3480 gram og 51 cm, og hun brukte 50 den første mnd. 56 druknet hun i! Jeg hadde selvfølgelig nesten ikke kjøpt noe i 50, så måtte på handletur dagen etter vi kom hjem :)

Skrevet

Min ble født 2 uker over termin, var 4500 g og 53 cm..

Hentesettet i str i 50 (H&M) var mer enn romslig nok ;o)

Skrevet

Mine brukte str.50 i 8 og 6 uker. Ville ikke hatt noe større.

Skrevet

Brukte 62... 50 og 56 var aaaaaaalt for lite.

Se an hvor stor unge du kan få, Det kan jordmor gi deg svar på. Jeg ble anbefalt og ikke kjøpe mindre enn 62

Skrevet

Hvor stor var egentlig den ungen når den kom ut!?! Hjelpes! :)

Min kom ut prematur og var 43 cm, så alle de andre "normale" ungene på barselsavdelingen så abnormt store ut. :)

Men sant nok, jordmor og UL gir deg et godt hint om hvor stor babyen er når det kommer, så du kan planlegge litt i forhold til innkjøp.

Skrevet

Får jeg spørre hvor stor babyen din var da? Må jo ha vært over 5 kg og 56-57 cm?

Mine fire har vært relativt store alle sammen, fra 3900g til 4440g og 52-54 cm, og alle har "svømt" litt is tr 56 i starten likevel. Men str 50 hadde nok bare passet i 2 ukers tid maks, så vi kjøpte bare inn i str 56 på forhånd. De holdt i ca 6-8 uker før vi måtte opp i str 62.

Skrevet

Vår førstemann brukte også 50 de første ukene, og nei, du får ikke særlig mange gaver verken i 50 eller 56... vi druknet i hvert fall i klær i str. 62. Noen får jo faktisk barn som er litt store, og noen synes jo også det er greit om klærne er for store, men selv synes jeg det var hyggelig med ting som faktisk passet også i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...