Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg har 3 barn, en baby, 4-åring og en på 10 år. Ja, jeg leser høyt for de to eldste, også 10 åringen. Han kan fint lese selv også - men han koser seg kjempe mye når han får velge en bok, f.eks Harry Potter. Da setter vi to oss i sofaen og jeg leser høyt for han en god stund. Pappa'n tar seg av de to yngste. Enten leser vi på sofaen ellers leser vi på sengen. Han får selvsagt lesetrening ved lekser og andre bøker han må lese høyt for oss. Vel, jeg har to venninner som sier at 10 åringen min er utrooolig bortskjemt og ikke minst at det er høyst unormalt å lese høyt for en 10 åring?? Hæææææ? Til og med voksne hører på lydbøker... Det er kjempe kvalitetstid for meg og 10 åringen min, vi roer oss ned og det er kjempe kos. I tillegg så er det mye "lesetrening" ved å lytte til tekst også. Høytlesing er da viktig i alle aldre, både for språkstimulering og kos. Ikke minst så digger han f.eks Harry Potter, men disse bøkene er ganske avanserte. Er jeg helt på bætur??
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg vil bare si at jeg er spesialpedagog på barnetrinnet og det du gjør er helt riktig. Språkstimulering er viktig i alle aldre. Ikke minst er det viktig med den tiden du og din sønn får sammen.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Nå er min eldste bare 8 da, men han leser først til meg -så leser jeg til han etterpå. Da får han lesetrening selv også.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Er vell bare koselig det!! Jeg leser for min 6-årong og skal fortsette med det så lenge hun vil :-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg leser for min 13 åring, jeg!!!! Hun ligger på sofaen med hodet i fanget mitt. Kjempe kos. Og hun leser for meg også da! Skal fortsette med dette så lenge hun vil. Søsteren min sluttet å lese høyt for barna sine så fort de begynte på skolen...trist.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Ja jeg leser for min datter på snart 9. Vi har lest hver dag siden hun var baby, hun kunne lese før hun begynte skolen. Vi kjøper ofte nye bøker, vi er også på biblioteket og låner bøker og leser sammen. Hun leser helt flytende selv, men å lese sammen er en fin stund for begge to. De har også lesekampanjer og må lese høyt hjemme hver dag, men likevel leser vi også for vår egen del hver dag i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Høytlesing er GULL i alle aldre. Ingen som leser høyt for meg (vel,mine barn når de skal ha lesetrening), men jeg hører masse på lydbok. Den følelsen skal mine barn også få til de ikke ønsker lenger selv om de blir "gamle". Ingen aldersgrense på høytlesing - bare late foreldre som kan påstå no sånt. Fortsett du HI.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 Har en kollega som leser høyt for meg av og til, jeg1 Koselig det! da deler vi teksten på en helt annen måte enn om vi leser den hver for oss. Tror det er både lurt og sosialt, i alle aldre. Før i tiden, før tv ble vanlig, var det ofte høytlesningsstunder rundt i de tusen hjem. Husker det faktisk fra min barndom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå