Gå til innhold

Legevakten vil ikke at jeg skal komme inne med sønnen min...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har feber (reagerte normalt på paracet og feberen gikk ned). Han hoster så vanvittig stygt, dette har utviklet seg raskt fra "vanlig tørrhoste" over et par uker til rispende, opprivende lett tørr/slimhoste. Det lukter råtten infeksjon fra ånden hans og han hoster i puljer som innimellom ender i at han brekker seg.

 

Nå er han noe rolig i hosten igjen. Hva gjør jeg hvis det setter igang igjen? Har vært ille i hele kveld.

 

Malin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har han hatt feber? Drikker\ spiser han? Hvor "raskt" har hosten utviklet seg? I løpet av et par døgn\ timer? Puster han ubesværet? God allmenntilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de store byene som har legevakt man "kan dra til", ellers er der oppsøkende legevakt, eller legevakt hvor man avtaler å møte på et bestemt legekontor til en bestemt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med de to ganger (en gang før paracet og en gang da den virket)

 

Damen var nedlatende og vrien. Jeg fikk beskje dom at det var ingenting de kunne gjøre der inne for hosten hans uansett. Og at jeg heller fikk vente til imorgen.

 

Så ringte moren min inn etterpå (hun har jobbet i helsevesenet) fordi hun mente at dette ikke var holdbart da hun aldri har hørt en slik hoste på et barn noen gang og heller ikke kjent den fæle lukta fra munnen. Da fikk vi også beskjed om å avvente og kunne evt ringe inn kl 7 imorgen for å få hastetime hos den fastlegen som hadde daglegevakt.

 

Jeg snakket nettopp med barneavd på sjukehuset og de mente det var hårreisende av legevakten å si noe sånn..

 

Så hvis han setter igang med hostekulene sine igjen så reiser jeg. Damen på sjukehuset sa forøvrig at jeg ikek skulle ringe først, men bare dra inn. De kunne ikke nekte meg legetilsyn på en 5 år gammel gutt.

 

Dette er jo helt på viddene, bli nektet å reise inn via tlf. Aldri opplevd noe lignenede jeg.

 

Malin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feberen kom idag. oppmot 39 (han får ytterst sjelden feber og sist han var syk er vel omlag 2 år siden (helt sant).

Hosten har endret seg på et døgn, han var hos faren sin (så jeg vet ikke eksakt med timer)

Pusten er rolig, men pulsen høy, nå sover han, men almennetilstanden er : Sløv, sliten og ekstremt rolig/uinterresert i å gjøre noe annet enn å bare sitte ifred.

 

Han vil ikke drikke (sier han ikke liker drikke) og har spist dårlig.

 

Malin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vettu meg hva, selvfølgelig skal du få legetilsyn når du er bekymret for helsa hans! Bedre en gang for mye enn en gang for lite!

Lykke til og håper han snart blir bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er glad jeg ringte sjukehuset og fikk høre det samme der og at de mente at legevakta gjorde en stor feil her.

 

Nå er han fremdeles rolig, veldig rart igrunn, men sittter inne hos han og følger med. legevakta er bare 20 min med bil om han setter igang og da reiser jeg bare så får de heller bli sure.

 

snodig oppførsel av dem :(

 

Malin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det virke som om de tror at man overdramatiserer, og noen gjør kanskje det - men at de tør å si at du ikke skal komme!

Det er tross alt du som kjenner barnet ditt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt hostesaft? Hovne mandler? Pusspropper? Halsbetennelse kan lukte helt for J*****.....

 

Jeg ville ærlig talt ikke dratt et barn ut midt på natta for å dra på legevakten, med mindre det var helt akutt. Fæl hoste og feber som går ned med paracet kan i min verden vente til legekontoret åpner klokken 8 - også for barnets skyld, som heller bør få forsøke å sove på natta.

 

Dersom DU vurderer tilstanden som så dårlig at han trenger legetilsyn midt på natta får du insistere på at du må få komme ned, men dersom han faktisk er i en slik tilstand at han er klar og feberen har gått tilbake trenger han kanskje ikke lege klokken 00:51?

 

Tvi tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som min 3åring, Malin. Han hadde feber i forrige uke, kastet opp ved et par anledninger, hoster og harker ala det du beskriver, og var generelt klein. I går sendte jeg faren til legen med han, for det ga seg liksom aldri.

 

Han kom hjem med penicilin, hadde fått bronkitt.

 

Så oppsøk fastlegen i dag (og be dem klage på legevakten i samme slengen)

 

Lykke til og god bedring til veslemann :)

 

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan vente til morgenen skal tas med fastlegen. man skal ikke ta opp tiden på legevakten for en unge med forkjølelse eller bronkitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel jeg dro ut til legevakten kl.03.50 en gang med noe som resepsjonistene på legevakten så kun forkjølet?? Han ble lagt inn på sykehuset med falsk krupp, svineinfluensa, astma, og blødninger i oppkast og avføring.........

 

Er du virkelig bekymret så drar man uansett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en drar om en er nervøs for barnet.

Jeg dro selv en gang med min sønn som ble akutt dårlig. De var redd for svineinfulensa så vi fikk vente i et eget rom. Legen lot vente på seg, selv om de så at han nesten ble borte i armene mine.

Det skjedde på rommet også, jeg fikk ikke kontakt. Gikk ut for å se etter legen, han satt og drakk kaffe.

Skal si jeg eksploderte. Alt gikk bra tilslutt, var ikke svineinfulensa.

 

Han var syk en gang før også, da innlagt. Vi hadde åpen dør når som helst på døgnet til Riksen, det var gull verdt.

 

Lykke til med gutten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å avvente til slutt. Det at noen sier at folk ikke bruker legevakten sin velger jeg å overse, som jeg har skrevet over er at min sønns hoste forverret seg kraftig over et døgn og dette døgnet var han hos sin far som også tok han med seg ut på aktiviteter fordi gutten selv ville det. Jeg hadde han til lege med hosten og de sa at jeg skulle avvente å se an litt da han ikke hadde andre sykdomstegn.

 

Skal til lege idag.

 

Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en ganske stor legevakt, og har besvart mange mødre som har ringt inn og er bekymret. Jeg tenker som så; på natten så tar man ikke med barnet til legevakt med mindre man tenker at barnet er så syk at det kanskje må legges inn. For om du starter med antibiotika kl 2 på natta eller kl 8 på morgenen så har ikke det sååå mye å si.

 

Jeg skjønner at det er ille å ha et barn som hoster og det lukter råttent av munnen, men dte høres ut som at barnet kanskje kan ha halsbetennelse... og det er ikke alltid man gir antibiotika heller.

 

Feber er et tegn på at immunforsvaret jobber, og feber under 40 er noe man ofte ikke trenger å gi paracet på.

 

Men man kan aldri nektes å bli tilsett av lege på natten dersom man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det ikke halsbetennelse, men mulig lungebetennelse, så øenge almenntilstanden hans var så dårlig så måtte jeg gi paracet, i tillegg hadde han langt over normal hastighet på hjerteslag og puls. Jeg har en datter som ofte er alvorlig syk pga astma så jeg vet hva som er godkjent og ikke.

 

Har fått både antibiotika og cosylan til gutten, dersom det ikke bedres vil legen min legge han inn, han var også forfærdet over legevaktens oppførsel inatt.

 

Malin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...