Gå til innhold

Protein-tilskudd, er det virkelig sunt å bøtte innpå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener slik som disse fitnessfolkene gjør. Det bøtter, bokstavelig talt, innpå med proteinpulver av f.eks typen nordic nutricion og whey pulver.

 

Jeg er helt åpen og vurderer å kanskje begynne å bruke dette i matlaginen kombinert med at jeg trener en del. Men bruker f.eks toppidrettsutøvere slikt pulver?

 

Men jeg blir skeptisk til sånt. Liker best å får det inn naturlig, men jeg ser jo at det er mange muligheter når det kommer til smakstilsetninger i matlaging som kan erstatte fett og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor heldig det er for kroppen, men de gjør det vel for å slippe og spise enorme måltider som vektløftere vanligvis må spise. Jeg sikter til et brett med egg til frokost og sånn... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bøtte innpå er vel ikke sunt når det gjelder noe som helst....

 

Det begynner å komme en del forskning som viser at det er stor forskjell på ulike proteintilskudd og at noen ikke er heldige for helsen. Kan bl.a. lese en del om det på www.mercola.com.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitnessutøvere/bodybuildere blir anbefalt opp mot 2,5-3 g protein per kilo kroppsvekt i døgnet - det er veldig mye, og det er nyrene det går utover. Hvis du ser nøye på mennesker som inntar mye protein er de gule på det hvite i øyet, og svetten vil også være gul - dette er pga overarbeidende nyrer. For oss vanlige aktive mennesker er det nok med 1-1,5 g protein per kilo kroppsvekt i døgnet, og dette får man vanligvis i seg nok av om man spiser tilstrekkelig proteinrik mat gjennom det vanlige kostholdet (eks kylling, tunfisk, meieriprodukter) - det er bare å sjekke næringsinnhold og regne ut selv hvor mye du trenger. :)

Får du i deg for lite kan du evt supplere med en shake etter trening - inntas innen 30 min for best effekt, og da fortrinnsvis en kombinasjon av whey og kasein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt og fyldig svar. Da skal jeg holde meg til de matvarene man får kjøpt i butikken. Jeg føler ikke at det blir helt riktig å tilføre kroppen proteinpulver, selv om det virker fristende til tider.

Heldigvis har jeg ingen planer om fitness/bodybuilderkropp, men litt mer tonede muskler hadde ikke skadet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv drevet med kroppsbygging/fitness(konkurransenivå) og følgelig spist en del proteintilskudd opp igjennom.

 

Det er ganske vanskelig å få i seg tilstrekkelig protein kun gjennom vanlig mat, dessuten er proteiner i mange matvarer tung å spalte opp til aminosyrer, kontra mange av proteintilskuddene du får kjøpt.

 

Nå har jeg alltid hatt kritthvite øyne, aldri noe gulskjær, jeg har aldri sett noen av vennene mine med det heller, så den var ny for meg...

 

For mye av det meste er skadelig, så alt med måte, men et par shaker om dagen, eller pulver i mat, er ikke farlig. Du kan trygt bruke tilskudd, men vær sikker på at du faktisk har behov for det, ellers kaster du penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...