Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Åhhr vet ikke hvor jeg skal begynne.. Jeg har ei datter på 8 år, hun går i 3.klasse. Og så har jeg ei lita datter på 5 mnd. Minsta på 5 mnd krever ganske mye av meg hele dagen, og når kvelden er her så synker jeg sammen og orker fint lite. Men så har jeg jo hun på 8 år som jeg skal ta meg av. Men hvor mye kan man forvente av meg som mor egentlig? Et eks. på hvordan dagen til 8-åringen er: Hun er på skolen til kl 2 ca (aav og til slutter de tidligere). Da kommer hun hjem, tripper og maser om mat, mat og mat. Jeg har gjort det til en vane å ha middagen mer elller mindre klar når hun kommer fra skolen, siden det er mulighet for det nå når jeg er hjemme i permisjon. Når hun har spist, så drar hun straks ut og er med venner... eller venner kommer hjem til henne (det siste skjer altfor ofte). Hun leker voldsomt når hun leker, det høres ut som huset raser sammen når hun leker oppe med vennene sine. Av og til snakker jeg til dem, andre ganger lar jeg dem holde på. De springer inn og ut av huset, drar meg seg dritt og de roter så inn i ....! Jeg blir sprøø!! Hun har veldig respekt for meg sånn ellers.. men når hun er med venner så hender det dessverre altfor ofte at beskjeder jeg har gitt, blir glemt. Jeg vil liksom ikke gå å mase og gnåle hele j.... dagen heller! Uansett, hun er bare sååå krevende hele dagen hun også.. Og når det som sagt er kveld da, så setter jeg meg gjerne ned med dataen på fanget, logger meg inn på facèn og trykker tvèn på. Ahh endelig liksom. Meen da begynner hun: Åh mamma jeg kjeder meg...kan vi spille noe? Kan vi gjøre noe? Blablabla-. Jeg sier som regel det samme hver kveld at jeg er sliten etter en travel dag, og syns heller at vi kan spille spill i helgene og sånt. Så blir hun fornærmet, og klager på at jeg aldri vil gjøre noe med henne. Hun må rett og slett aktiviseres! Der har hun kanskje vært sammen med venner hele dagen og lekt, og så klarer hun liksom ikke å lande, eller roe seg ned når kvelden er der. Da forventer hun at JEG skal stille opp for alt hun har lyst til. Burde jeg ha forlenget min utholdenhet?? Slik at jeg kan være klar for hennes påfunn når det er kveld? Hun er forresten ikke i seng før kl 9. Dersom jeg legger henne før så våkner hun altfor tidlig. Hun trenger rett og slett ikke mer søvn. Er det ok at jeg hver kveld sier at: Jeg er trøtt, jeg orker rett og slett ikke. For jeg tenker faktisk at hun kan aktivisere seg selv når hun er så stor. Jeg sier også ofte nei til lesing på senga når hun legges. Fordi jeg bare ooorker ikke. Som sagt så legge hun seg 9, dvs at det ikke er lange tiden før jeg selv legger meg selv.. og DA trenger jeg virkelig litt voksentid altså. Føler rett og slett at jeg tilter! Da vil ikke jeg bruker opp resten av tiden av kvelden til å lese ei bok! Syns liksom at når hun legges så seint så får det konsekvenser på en måte. Så det blir rett i seng, godnattklem og jeg går ned til mitt. Den lille stunden Skal sies at disse to døtrene mine ikke har samme far. Og min nåværende sambo blander seg ikke så altfor mye inn i livet på hun eldste for å si det sånn. Høres sikkert brutalt ut, men det fungerer veldig bra, da hun har en veldig engasjert far selv.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg synes det høres ut som jenta di savner mammaen sin. Det er helt greit at du også har en baby, men ikke glem førstejenta di. At du ikke oooooorker å lese for henne, er ingen unnskyldning. Det er en god anledning til å skape kvalitetstid med henne i en hektisk hverdag! Og hun bør legges tidligere, for begge sin del. Hvis dere går inn på rommet 20, så leser du en halvtime også sovner hun etter det. Ikke glem at hun er barnet ditt, selv om du har "ny" familie...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har ikke så mye peiling på det, men jeg har selv en gutt som er sånn. Han er 1 år yngre enn datteren din. Når jeg kommer hjem fra jobben og etter at vi har spist middag, så er det først da at jeg kan sitte ned og slapper av. Men da kommer han og vil at jeg skal finne på noe med han. Men det orker jeg ikke. Men gutten min er heldigvis veldig flink til å finne på aktiverer seg selv. Og det med lesing om kvelden, prøver å gjøre det hver kveld, men orker jeg ikke, så kan han fint lese selv. Ingen problemer der.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Hun trenger faktisk også litt av din tid. Kan hun ikke legge seg 10-15 min tidligere og så leser eller synger du for henne da?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Ikke vær så streng mot deg selv, du er helt sikkert en god mor, men det er jo utfordringer med barn uansett alder og jeg tror omtrent alle mammaer får dårlig samvittighet. Gjør om kvelds ritualet,,,,, i seng 15 min tidligere og du leser i 10min og du har vunnet 5min;) Prøv, for jeg gjorde det og samvittigheten blir så god:) Lykke til gode mor:)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Ja, jeg synest du er fæl. Barnet ditt trenger oppmerksomhet fra DEG , ikke bare av venner og lærere. Hvis du ikke klarte å ta deg av det ene barnet du hadde, så kan jeg ikke forstå hvorfor du har to..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg syns også det virker som om hun savner moren sin. Hvertfall da mannen i huset ikke engasjerer seg i henne, dette syns jeg forøvrig høres direkte usunt ut! Du har selv valgt å få disse barna, og når datteren din engasjerer seg med skole hver dag, og venner hver ettermiddag så bør du pinadø finne energi til å "ofre" en time av tiden din på kvelden til datteren din!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Du har valgt en ny mann og fått ett nytt barn, men han vil ikke engasjere seg i ditt barn fra før? Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kunne velge han når han ikke tar med datteren din. Henne hadde du før du møtte han. Hun var og er din førsteprioritet.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Hun er 8 år, snart er hun så gammel ast hun ikke vil være med deg lenger, kankje blir hun flau over deg som mange i 12-13 års alderen bli. Utnytt tiden du hat med henne, det fortjener hun og du!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 "min sambo blander seg ikke inn i livet til hun eldste"? Her ringer det røde varselbjeller i mine ører.. Så INGEN av de voksne gidder å ha noe med denne jenta å gjøre, annet enn i helgene?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 1. Jeg ville nok lagt om rutinene dere litt. Hva med å la henne få litt lett mat når hun kommer hjem fra skolen og ha middag sammen litt senere (hvor er far???) La henne leke ute med venner litt etter skolen, spis middag sammen og så kan hun sette seg meg lekser (du nevner ikke lekser overhode - har de ikke lekser?) 2. Har hun ingen fritidsaktiviteter? 3. du kan lese for henne FØR hun legger seg 4. Hun kan med fordel legge seg litt tidligere. La henne legge seg halv 9 og avtal at hun kan lese selv, spille ds osv i en halvtime. Lyset slukkes kl 21. skal hun dusje osv, så må hun selvfølgelig gå på badet tidligere.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Synes det høres veldig trist ut for jenta di på 8. Kan du ikke gi babyen mer til samboer når han er hjemme så du kan konsentrere deg om eldstedatteren? Det du kan ordne på er jo å se om datteren din i en periode kan fast være med noen hjem et par dager i uken, sånn at du får noen ettermiddager fri og i tillegg avtale "mammakvelder" med deg sånn at hun har noe å se frem til. Nei jeg ble ordentlig lei meg jeg nå...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Du er ikke fæl! Slutt å være så stygge. Hvem er perfekt og hva gjør mer vondt er å føle seg som en fæl mor? Gjør om litt rutiner så blir det lettere:)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Det er da ikke vi som er stygge. Hun mener jo at ungen sin er bare i veien og orker ikke bruke tid på henne.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Jo men, det går da an å ta litt hensyn.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 Er enig med de to siste her,han er stefar som har valgt å stifte familie med en med barn fra før.Om han velger å ikke ha så mye med eldstejenten å gjøre,må jo han avlaste på andre måter slik at du faktisk har tid og overskudd til eldstejenten. Hun trenger moren sin,enda mer når hun har fått en lillesøster som tar både tid og oppmerksomhet fra henne.Tenk den omveltningen det er for henne..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 Hensyn? Det er jenta vi skal ta hensyn til og ikke moren.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #18 Skrevet 20. oktober 2011 Til anonym 23:00 Jeg tror ikke at noen her ønsker å være stygge, og jeg syns at HI har fått mange gode og konstruktive råd. Jeg syns personlig det er trist, at kvinner velger å produsere barn på barn når de ikke gidder å ta seg av dem de allerede har. Det å sette av helgene til å redde familielivet blir for drøyt; "orker ikke" å lese for datteren som har vært borte hele dagen og sover natta gjennom er ikke bra!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #19 Skrevet 20. oktober 2011 Skulle jeg tatt hensyn , ja, det kan du be HI om å gjøre, her snakker vi omsorgssvikt. Stakkars unge sier bare jeg
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #20 Skrevet 20. oktober 2011 Herregud, som om dere kjerringer aldri har vært sliten selv? Snakk om å være hykler hele gjengen. På tide å endre holdnigene litt her.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #21 Skrevet 20. oktober 2011 Hvis hun har en far som er så engasjert, så har vel han henne på samvær flere døgn pr måned?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #22 Skrevet 20. oktober 2011 Barn i dag er for vant til å bli servert alt fra mat til aktiviteter. Jeg har selv 2 barn som er over alderen til jenta di. Og det er det samme her. Jeg har brukt regelen om voksentid etter kl 20, og da blir det ikke noe jeg gidder å være med på. Da må de finne på ting helt alene. De er bortskjemte, for de har ellers all min tid og oppmerksomhet. Og de klarer faktisk lese selv på sengen, OG de trenger treningen den lesingen gir. Dette er akseptert og annerkjent av lærere.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #23 Skrevet 20. oktober 2011 Enig med 23:02. Virker som om HI syns ungen bare er i veien, og at hun ikke gidder å bruke tid på henne annet enn i helgene. Og sambo har hun selv sagt at ikke engasjerer seg i jenta, noe som jeg syns er utrolig trist og grobunn for livsvarige, følelsesmessige skader hos jenta. Tenk at ingen voksne i huset gidder å bruke tid på henne i ukedagene!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #24 Skrevet 20. oktober 2011 Støtter deg 23.13. Bra skrevet. Barn dør ikke av å leke litt selv alene. Dessuten hadde jo 8 åringen lekt med venner hele ettermiddagen, så hvis hun savnet moren sin, så hadde hun droppet å gå ut og leke og heller vært hjemme med mammaen sin.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #25 Skrevet 20. oktober 2011 HI. Uten å ha lest svarene dine så skal jeg svare hva jeg tenker angående det du skriver og håpe du ikke blir sint og i forsvar av det. Men - du har selv valgt å få barn, det høres ikke ut for meg som om hun er krevende. Hun kommer hjem fra skolen og er naturlig nok sulten og selvfølgelig maser hun da om mat. Etterpå er hun ute å leker, eller leker med venner hjemme. Da slipper jo du. Om kveldene sier det seg selv at om du skal ha henne oppe til klokken 21 så må du nesten ta deg tid til en halvtime med henne. Slik at hun kan få ha mamma helt for seg selv ei lita stund i løpet av dagen. Jeg har selv ei datter på 8 år og venter barn nå snart igjen og jeg har en helt klar strategi på å fortsatt gi min datter alenetid med meg, uansett hvor sliten jeg er for hun er vant med å ha meg alene og selv om vi nå har valgt å formere flokken så skal ikke hun føle hun blir utelatt av den grunn. Dette barnet får også en annen pappa enn jenta - men vi har vært sammen i 5 år så jenta har hatt han som stefar siden hun var 3 og de to har knyttet tette bånd. Jeg og samboer, jentas stefar, har snakket mye om at selv om vi får baby er det fremdeles viktig at hun får alenetid med meg og med han slik at hun vet hele tiden at hun også er viktig. Du må ta hensyn til førstemann også. Det er ikke lett å ha fått en helt ny familie - det er jo ikke hun som har valgt det. Bit det i deg og sett deg ned en halvtie hver kveld og tegn, les eller lek med henne. Hun trenger deg og - det er ikke krevende av henne det - hun er et barn med behov hun også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå