Gå til innhold

Kadhafi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lite oppdatert på dette her. Satt å så på filmen om Kadhafi som er tatt. Såg det livredde ansiktet hans. Så lurte jeg på en ting...

Hva er det denne mannen har gjort i sin fortid, siden desse menneskene gjør dette mot han, og ønsker han død?

Har ikke fulgt med på denne saken før nå, skjønner dere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vært en gammeldags diktator som har bodd i et palass mens politiske motstandere har blitt uskadeliggjort eller drept....

Skrevet

Kadhafi er en grusom diktator, men jeg orker ikke se alle disse opptakene som florerer om hans død. Slike ting gjør meg kvalm, samme hvem det gjelder! Huff, skjønner ikke hvorfor du vil se disse filmene?

Skrevet

Han har sviktet folket sitt på det groveste. Drept og torurert utallige.

Men synes det var forferdelig å se han på bilde.

Man er jo liksom ikke noe bedre selv da.

Vi ser jo hvordan vi nordmenn er ovenfor ABB f eksempel. Behandler han med respekt til tross hans handlinger.

Ikke at det helt kan sammenlignes med Kadhafi.

Men tviler på at det blir så veldig mye bedre der. Så lenge alt bunner i islam blir det et evig mareritt.

Skrevet

Jeg vet heller ikke hva han har gjort, men vet nok til at han har gjort mye grusomt. Men alikevel, som et medmennsket syns jeg det var grusomt å se videoen av han, hardt skadet mens folk drev og dro og dyttet han rundt.

Skrevet

Nei guri, ikke missforstå meg. var ikke det at jeg satt og ville se filmene for å kose meg. Tror ikke jeg visste helt hva jeg klikket meg inn på. Fikk litt skjokk av de sterke bildene ja...

Drap og tortur er uakseptabelt og sykt... Men det er som du sier, vi blir ikke noe bedre selv av å gjøre dette mot Kadhafi...

Men når det gjelder "respekten" som Norge har vist ovenfor ABB, så vil jeg si at det halve kunne vert nok... Dvd og romaner på isolatet... GUD, for en straff, liksom...

HI

Skrevet

Kadhafi og Breivik er like mykje menneske som alle andre. Og dei har dei same menneskerettighetane

Skrevet

Menneskerettigheter? Er ikke det unntak når de har drept og ødelagt for sååå mange mennesker???

La dem lide litt selv.......

Skrevet

Han tok makten i Libya for 42 år siden ved å styrte det daværende reget. Han innførte egen kalender og egne regler for Libya, og snakket utad varmt og demokratiet og folkestyret - men det tok ikke lang tid før motstanderne hans begynte å "forsvinne". Nå som opprørere og NATO har hatt kontroll over store deler av Libya siden revolusjonen startet har de funnet enorme massegraver som de tror er ofre av Gaddafis regime ... Vi snakker mange, mange tusen mennesker!

I tillegg er han innbitt motstander av den vestlige kulturen, og har stått bak eller støttet utallige terrorangrep. Diskoteket som ble bombet i Berlin på åttitallet? Gaddafis verk. Lockerbie-ulykken (flyet som styrtet i Lockerbie i Skottland)? Også Gaddafis verk. Der slapp han dog billig unna med å bare utlevere et par stykker som var etterlyst. Den palestinske terrororganisasjonen PLO har også mottatt solid støtte fra Gaddafi (til tross for at Israel var svært behjelpelige med å få Gaddafi til makta i Libya ...). Han støttet også IRA, den irske terrororganisasjonen.

Og da har vi ikke engang begynt med hva som har skjedd de siste ni månedene! Gaddafi-lojale styrker har slaktet ned mennesker, de har sperret hundrevis av mennesker inne i underjordiske kjellere uten mat, vann og lufttilgang og forlatt dem for å la dem sulte/tørste/kveles, barn, unge, kvinner, menn, eldre, ingen har sluppet unna ... Gaddafi har selv uttalt på den eneste statlige TV-kanalen i Libya (som han selvfølgelig har styrt med jernhånd - frie medier i Libya fins ikke ...) at han kommer til å nekte å la seg fange; han ville heller dø martyrdøden enn å bli fanget av opprørerne.

En av grunnene til at NATO har blandet seg inn i konflikten er at de ønsket å ta Gaddafi levende og stille ham for retten. Det har vært bred enighet blant libyske frihetsbloggere, twitrere, talsmenn for opprørerne etc. om at de ønsket å ta ham til fange og stille ham for retten, fordi de mente det var det eneste riktige og det første skrittet mot et virkelig demokrati i Libya, og den beste måten å vise verden at de ville være siviliserte og heve seg over Gaddafis nivå. Dessverre nektet diktatoren å overgi seg, og han ble hardt skadet i en skuddveksling. Opprørerne fikk ham ombord i en ambulanse og kjørte i retning et sykehus i en annen by (Sirte, byen hvor han hadde gjemt seg, er fullstendig bombet i fillebiter), men han døde før de hadde kommet frem. Liket hans ligger angivelig nå i en moské.

Selv skulle jeg selvfølgelig gjerne sett at den gale hunden ble fanget og stilt for retten slik de nå gjør med Hosni Mubarak, men slik ble det nå ikke ... Ikke dømmer jeg de som drepte ham og benyttet sjansen til å slepe ham rundt og slå ham med skoene sine heller. Selvfølgelig var mannen livredd - alle diktatorer er redde for at de de undertrykker en dag skal reise seg og slå tilbake! Libyerne har lykkes med dette, og selv om slutten på Gaddafis terrorregime ble preget av lynsjemobb og ikke en demokratisk, rettslig avslutning mener jeg med hånden på hjertet at dette er en gledens dag for Libya!

Og til deg som nevner ABB: Ja, han blir godt tatt vare på, fordi Norge er et demokratisk styrt land hvor vi har svært strenge regler og systemer for å ivareta et menneskes grunnleggende menneskerettigheter, selv om de er/vil bli dømt for grove forbrytelser. Jeg skal love deg at dersom ABB mot formodning hadde klart å rømme hadde han neppe vart mer enn noen timer før han hadde blitt slaktet ned på åpen gate uten at noen hadde løftet en finger for å hjelpe ham ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...