Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Hvorfor reiser VI mer til syden nå enn vi gjord før ---> ca 50år tilbake! Negative ting ? Positive ting ? Driver og skriver skoleoppgave... Sitter litt fast.. Hjelp meg litt ut da
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Det har blitt billigere med reise, vi har som regel 2 inntekter i en familie nå i forhold til 1 inntekt for 50 år siden. Mindre tid sammen for familie, mye stress og jobb gjør det fristende å reise bort fra alt en liten stund. Teknologi, man er ALLTID tilgjengelig, derfor er det ikke like lett å bare ta en uke for å slappe av hjemme lenger.. And it goes on and on and ooon!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 50 år tilbake var det forbeholdt de øvre klasser/rike å fly, før i tiden kostet en flybillett en månedslønn eller mer, så det var et gode de færreste kunne benytte seg av. Konseptet ferie hadde nok et annet innhold for 50 år siden, man hadde flere bønder, og disse kunne ikke ta ferie fra driften. Hele slekten var i sving for å holde bruket igang. I byene reiste man ut på landet for å feriere, noen dro hjem til familiegården der barna fikk leke og nyte frisk luft mens foreldrene kanskje måtte trå til på bruket. I våre dager koster flybillettene en brøkdel i forhold til prisen for 50 år siden, samfunnet er lagt opp på en helt annen måte, og bøndene blir det stadig færre av. Dette kan jo være en forklaring...selv om helhetsbildet antakeligvis er langt mer kompleks.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Du kan prøve å finne ut når det begynte å komme flyruter med charterfly. I 1950 holdt verden ennå på å bygge seg opp igjen etter 2. verdenskrig, og folk hadde heller ikke kjempegod økonomi her i Norge. Seinere begynte økonomien å ta seg opp med olje-eventyret i Nordsjøen, og det kom også flere billige flyruter som gikk til Syden. Kanskje på 1960-tallet? Eller 70-tallet? Folk ønsket seg nok sydensol tidligere også, men det ble betraktet som sløsing å reise på dyre ferier.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Du kan høre på dette: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/410229/
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Masse takk alle sammen Nå er hverfal jeg kommet mye lengre Ikke så flink på google og søke opp info. Føler jeg roter meg veldig vekk Om noen vil skrive noen positive sider om å reise til syden nå i dag? Og noen negative sider med og reise til syden den dag i dag? Så blir jeg kjempe glaaaad Thanks HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Er det noen negative sider med å reise til Syden da? Kanskje steder med mye ungdomsfesting er slitsomme. Og at det rett og slett har blitt for mye turistindustri. Bulgaria har vel blitt kjent som et ganske farlig sted med mange voldtekter, det samme kan man si om flere andre feriesteder.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 press ? kan det være en negativ ting? alle andre reiser jo til syden? andre negative ting kan vel være at du reiser oftere til syden enn nabo fylket? du ser mer av syden et ditt eget land?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Posetive : -Sol -Varme -Ferie -Avslappende -Billig mat -Billig shopping -Opplevelsen -Minnene -M-
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Negativt at folk i sørligere land får dannet eller bekreftet et inntrykk av at vestlig ungdom er horer og fullstendig umoralske.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Billigere Lettere tilgjengelig(flere avganger og alt det der) Mer akseptert å feriere på den måten. Bedre økonomi blant folk flest Også mer akseptert å unne seg lusus, selv om sydenferie ikke lenger helt blir regnet for lusus. Egenpleie er et nytt fenomen, og dermed også å unne seg goder. Jeg er 40 år. Da jeg var liten, var det ingen jeg kjente som hadde vært til syden. Det var liksom eksotisk nok å ha vært i Sverige eller Danmark her vi bor. I dag er det vel knapt et barn som ikke har vært sørover.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Hvis du ser for deg Syden, Norden, Vesten og Østen forstår du det vel.. Syd er et litt gammelt ord for sør. I dag sier man helst sørlig og ikke sydlig. Norge har jo veldig mange land som ligger sør for oss, da.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Begrepet «Syden» oppstod på 70-tallet da Mallorca var den store reise-destinasjonen, og ble brukt om landene rundt Middelhavet. Idag brukes Syden som en samlebetegnelse for alle varme steder med strand, som det er enkelt å komme seg til fra Norge. Iallefall slik begrepet blir forklart i reiselivsfag.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Uten tvil fordi det er billigere, men også fordi det er mer tilrettelagt og mer turistvennlig. For ikke snakke om at flyetidene er reduserte. Det går fortere med fly til syden i dag enn for 50 år tilbake.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 Har du lest Are kalvøs bok, "Syden" ? Anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå