Gå til innhold

Barnebursdag Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle lage en litt annerledes bursdagsfeiring til dattern min. Jeg synes barna får i seg alt for mye sukker og usunn mat i hverdagen så jeg tenkte å lage en litt sunnere type bursdag.

Tenkte kanskje servere ovnsbakt laks med masse forskjellige grønnsaker og gratinerte poteter. Er det noen barn som ikke liker fisk får de spise tilbehør. Dattern min er glad i dette til vanlig bare så det er sagt.

Så tenkte jeg å droppe kakestyret. Jeg er ikke spesielt glad i kaker. Tenkte servere masse forskjellige frukt og bær med vanilje saus og ha hjemmelaget bringebær is.

Istede for godtepose så tenkte jeg gi alle en liten pose med f.eks refleks, klistremerke osv. Kanskje jeg legger oppi en liten slikkepinne også.

Som aktivitet så tenkte jeg å lage en hinderløype ute så barna får beveget seg litt. Kan fort bli vel mye stillesitting om de bare skal sitte å leke med dukker og sånt. Og så tenkte jeg kanskje ha en liten dansekonkurranse.

Hva synes dere om en sånn feiring? Altså droppe alt som er vanlig og kanskje lage ny tradisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du bør revurdere middagen, men ellers høres det helt greit ut.

Skrevet

Sikker på at alle barna som har gledet seg til sjokoladekake blir superglad for å få servert laks og grønnsaker i barnbursdag!

NOT!

Skrevet

ojojojooj.. lykke til ! Jeg ville ikke vært ditt barn dagen etter.

Skrevet

Synes kanskje ikke det passer med fisk og grønnsaker til mat i barnebursdag. Sikkert en del som ikke er så glad i det og det kan være allergier osv. Dere skal ikke ha familie/voksen bursdag også da? Der kan du servere den maten:)

Du trenger ikke lage kake i barnebursdag men mange har kanskje forvntinger til kake. Hva med å lage noen sjokolade muffins?

Ellers så det veldig bra ut.

Skrevet

Hvor gammelt blir barnet?

Mamma gjorde noe av det samme med min søster. Husker ikke hvor stor hun var, men det var ihvertfall i skolealder (barneskolen). Hun hadde kaker altså, men hun hadde også kjøpt inn masse frukt, hadde oppkuttet frukt så de kunne lage seg fruksalat med vaniljesaus, kesam osv. Hadde også "vanlig oppkuttet" frukt og bær på et stort fat. I tillegg hadde hun ost og kjeks.

Det vr første gangen hun knapt serverte kake! Tror 2stk hadde bedt om sjokoladekaken, resten hadde kost seg med frukten, ost og kjeks:) Det gikk utrolig mye frukt husker jeg, og alle storkoste seg. Jeg hadde hatt litt av det vanlige om dette er første gang. Så vet du til neste bursdag om du er heldig og at de spiser mest frukt, eller om du bare må ha den standariserte bursdagen med masse sukker nestegang:-)

Jeg hadde nettopp bursdag her, og i godteposet fikk de snop, men i tillegg hadde jeg små prinsesse-jojoer, sånne små hundefigurer som ungene samler på (kjøpte samleposer på extraleker 3poser for 10kr med en hund i hver pose) hello kitty "disk" med drops inni og litt annet som jeg ikke husker. Ihvertfall så var ungene kjempeglad, og det var masse i posen, selvom det ikke var så mye snop;))

Skrevet

Tror nok jeg heller ville revurdert kostholdet i hverdagen for så å skeie skikkelig ut med KAKER og BRUS og SUKKER på bursdagen jeg! Det "beste" med selskap er jo at det er litt utenom det vanlige...

Tror mine unger hadde blitt litt skuffa over vanlig hverdagsmat på barneselskap..

Skrevet

Ja du klarer virkelig å lage en anderledes bursdag med det opplegget der, men ikke i en positiv retning.

Godteposene og aktivitetene var supre, men HALLO, fisk og grønnsaker i en barnebursdag??? Stakkar deg når alle opdager "komplottet".

Skrevet

Jeg digger ideen din jeg, hi! Barna setter ofte like stor pris på de sosiale aktivitetene som kakene! Frukt og bær ned vaniljesaus er supert!

Istedetfor laks ville jeg kanskje godt for pizza med fisk eller kylling...

Skrevet

Hvor gammel er jenta di? Er hun to år så tror jeg du "slipper unna" med det meste. Har hun noen ønsker selv for feiringa?

Vi har pleid å servere pølser og fiskepinner(de med mest fisk i) i bursdagen, og da er det faktisk en god del barn som velger fiskepinner.

Mange barn liker laks, men det blir kanskje litt voldsomt som eneste alternativet i en bursdag. Noen barn er veldig kresne, og en bursdag er kanskje ikke dagen for å venne dem av med det. Hva med pizzasnurrer med litt grovt mel? Med karbonadedeig, tomatpure og litt ost.

Du er ikke så glad i kaker, men har du spurt dattera di om hun har lyst på kake? Den trenger jo ikke være så stor, og så kan du ha masse god frukt ved siden av. Evt kan du servere muffins i stedet for kake.

Skrevet

jeg synes ideén din er god, men tror du ikke foreldrene føler at de sender barna sine på "fat camp"?? de skal få fisk og grønnsaker, og lek som gjør at de beveger seg. Ærlig talt, du kan ikke gjøre barna sunne på en kveld.

Man må ikke bli hysteriske synes jeg, du kan jo f.eks servere noen kaker, pluss fruktspyd, grønnsaker med kesam-dipp.

Skrevet

Jeg syns kanskje det blir litt usunt med frukt, det inneholder mye fruktsukker. Vaniljesaus er vel heller ikke noe jeg ville servert i en barnebursdag. Jeg syns du skal invitere dem med i svømmehallen, så kan alle som svømmer 25 x 30 meter få en godtepose med stangselleri og en refleks.

Skrevet

Godt forslag med svømmehallen :)

Seriøst, barnet ditt har ikke godt av å være den som skiller seg ut på denne måten. Fisk? Det var akkurat en artikkel i avisen om hvor viktig det er for barns sosiale integritet å ikke skille seg ut i mengden. Selv godteposene ble trukket frem som viktig nettopp fordi det er en helt klar forventning. Jeg ville ikke ha skuffet barna med vilje.

Skrevet

Jeg synes også du skal droppe laksen.

Jeg er også for sunn barnebursdag, men vi hadde jaggumeg bursdagskake med lys som bursdagsbarnet fikk blåse ut (hun hadde snakka om det i lange tider før dagen)!

I tillegg hadde vi jordbærcupcakes og fruktspyd (kjøpte rørepinner i plas i forskj. farger som jeg trædde fire fruktbiter på; kiwi, eple, drue og jordbær. Megapopulært!

Ha heller en sunnere pizza som noen over her sa. Tror ikke ungene er intr. i å smake på laksen din, ei heller grønnsakene.

Ellers topp med uteaktiviteter.

Lag pose med både litt godis og en refleks, sprettball, leke etc..

Skrevet

Hvis du er veldig sikker på barnet ditt sin sossiale posisjon kan det gå fint. Tanken er på en måte grei, men jeg ville modifisert meg litt. Datteren min ville vært veldig fornøyd med å få laks, gratinerte poteter og grønnsaker, men det er nok en del som ikke hadde likt det og også en del som for såvidt synes maten er ok, men at den ikke passer i bursdagsselskap. Hadde jeg vert deg ville jeg servert det du tenker, men med et valg om noen gode pølser til dem som foretrekker det.

Jeg ville nok også servert enten gele eller kake/muffins ved siden av frukten. Gjør gjerne mest ut av de sunne tingene. Da velger nok mange det, men ved å ha et mer tradisjonelt alternativ vil ikke fødselsdagen bli oppfattet som så sær. Det kan bety mye for ditt barn.

Datteren min hadde sansynligvis likt alt du har tenkt ut med unntak av dansekonkuransen. Det hater hun intenst.

Skrevet

Syns opplegget r bra, men ville bytta ut laksen med kylling og hatt noen muffins

Skrevet

Oj,oj, jeg er opptatt av et godt kosthold, men dette virket vel ekstremt til barnebursdag...

Min sønn og barna i hans barnehage forventer pølser evnt pizza og kake i bursdag. Grov pizza med karbonadedeig og gjerne grønnsaker i sausen kan sikkert gå helt strålende. Sett frem div oppskjærte grønnsaker på bordet, gulrotstaver, paprika, agurk og cherrytomater. fruktfat eller fruktspyd. Gulrotkake er populært her, kan gjerne redusere sukkermengden litt. sjokoladekaken kan og lages med litt mindre sukker og litt mindre topping.

Greit å være bevisst i hverdagen i familien, men det kommer gjerne noen kresne barn i selskap, alltid hyggelig å servere noe de fleste liker...

Og hyggelig for barnet ditt å ha selskap der alle trives, og å slippe å være den med den sære maten.

Aktivitetene og godteposene høres helt ok ut. Min sønn eeelsker popcorn, og ville digga det + kul refleks f.eks i godteposen sin! :-)

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Syns forøvrig, som de andre sier, at laks og grønnsaker ikke er festmat for små barn. Vet jo ikke alderen på barnet ditt, men småbarn går med følelsene utenpå seg, og om de ikke liker maten, så kommer du antakeligvis til å ha ødelagt hele bursdagsselskapet til datteren din :(

Hva med å servere grove pizzasnurrer i stedet? Bruk grov deig til bunnen, karbonadedeig, hjemmelaget tomatsaus og masse deilige grønnsaker oppå. Og det vil INGEN reagere på ;)

Virker som om du tror du skal klare å omvende alle barna som skal i dette bursdagsselskapet fra å elske usunt til å elske sunt, men jeg kan love deg at de fleste foreldre allerede gjør så godt de kan for å få ungene til å elske sunn mat. Og barn forbinder brusdager med god mat, ikke med fiskemiddag!

Skrevet

Laks med grønnsaker i barnebursdag?? Altså hallo.. Jenta mi er også veldig glad i laks, men vi serverer da ikke fisk i en barnebursdag! Greit at du ønsker at det ikke skal bli for mye usunt, men det får da virkelig gå en grense. Har man et sunt kosthold ellers så er det vel ikke noe i veien med å servere pølser eller pizza èn dag! Barn skal vel lære at det er forskjell på hverdag og fest, skal de ikke?? Du er en smule ekstrem HI, i alle fall kombinert med trimøkta etter maten.

La barna få kose seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...