Gå til innhold

kronisk syk, og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter begynnte i barnehage for vel et år siden, hun plages med astma og er opprert i spiserøret, noe som gjør at hun blir lettere syk enn andre barn, derfor kom hun raskt inn i barnehage i priotert gruppe, nå som det er høst, blåser og regner sidelengs skal det ikke mye til for henne å bli syk, jeg har spurt om det er noen mulighet for henne å bli inne når været er som verst, når i tilegg er begynnt å hoste etter andre dager med styggevær ute, det eneste de kan være behjelpelig med, er at hun kommer sist ut, og først inn, og det er jo flott det, men ka inneholder egentlig dette med å komme inn i priotert gruppe for at en er kronisk syk, noen som vet, veldig takknemlig for svar ,-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr vel bare at hun får barnehageplass foran et annet friskt barn.. Hvordan barnehagen tilrettelegger blir en heeeelt annen ting.. Du må nesten gå i dialog med barnehagen og se hvilke muligheter som fins - kan hun være sammen med en annen gruppe som er inne f.eks? Om alle skal være ute kan du på en måte ikke forvente at hun skal være inne alene sammen med en ansatt - da blir de jo for få ansatte ute med de andre barna.. Da må du evt ha henne hjemme på slike dager.. Snakk med barnehagen og se hva slags løsninger de kommer med....

Skrevet

Hei hei og takk for svar, forstår hun ikke kan ha en ansatt alene inne, men problemet er at det er mange dager av stygge blåse værs dager, og kan jo ikke vøre hjemme alle disse dagene... veldig vanskelig, og det virker som hele barnehagen er ute samtidig... veldig vanskelig dette syns jeg ;-)

Skrevet

Er det en liten barnehage som barnet ditt går i? Jeg vil tro at det er enklere å legge til rette for at hun kan være inne med en annen gruppe de værste dagene, dersom barnehagen er såpass stor at de bytter på med å være ute. Forstår at det er en veldig vanskelig situasjon, i og med at du ikke kan være hjemme fra jobb alle disse dagene.

Kan ikke barnehagen kanskje søke om ekstraressurser i form av en ekstra voksen, i og med at det er et sykt barn? Vet at dette kan gjøres i hvertfall med enkelte sykdommer, og behovet er jo her--

Skrevet

Jeg synes du burde sjekke ut om det finnes noe dere kan søke om i forhold til ekstra ressurser siden hun har en kronisk sykdom... Sjekk med helsestasjonen, kommunen (ppt osv.) og alle som kan noe om det. Kanskje det er noe dere kan søke om??

Får dere ikke det så kan dere heller ikke forvente annet enn dere allerede får av hjelp i bhg, at hun blir tatt ut sist og inn først... Du kan jo også få kjøpt en slik "kuldemaske" som gjør at hun ikke puster inn iskald luft, dette er en høy "hals" som hun har foran munn og nese slik at lufta blir litt oppvarmet før den kommer ned i lungene.

Skrevet

Jeg jobber i bhg. Tror det er lite man kan få i sånne ekstra resurser i ditt tilfelle. Det er jo vanskelig å få ekstra person for adhd barn (da får man bare noen timer per dag ikke snakk om en hele dag!!!)

Og det er som de andre sier, man kan ikke vaere inne med et barn. Er banet frisk nok å være i bhg (og det vil si - at du tar henne til bhg om morgenen), da kan du ikke forvente at hun skal vaere bare inne når det er dårlig vaer. Er hun ikke frisk nok, huster osv, så er det best å være hjemme.

Men sånne barn som blir lett syke kan jo kles litt bedre på. Er hun aktiv ute? Hvis ikke, så kan en ekstra genser hjelpe. Ull nederst og oppå også. Skikkelig hals og lue med knytting, sånn at ørene er dekka. I dette vaeret går jo ungene ofte ut i regndress. Kanskje du kan skaffe en med fleece for inni. Dei er mye varmere. Vet selv hvor fort man blir kald med regntøy.

Vi også har noen barn med astma-hals problemer. Og det jeg ser er at dei trenger ekstra plagg rundt halsen, bra lue for å holde dem varme.

Ofte er jo de første årene verst. Så blir barn herda etterhvert.

Skrevet

Hei..

Eg jobbe i bhg. Høres ut som en grei løsning med å ta ho ut sist og inn først. Å ekstra kler ville og kansje vore en ting. Men ikke for mye da det og kan gjer et barn sykt vist det er altfor varmt å svette i kulden. Pass på at halsen alltid er dekket ville eg gjort. Har en sønn selv med dårlig imunforsvar i luftveier og tarm, så eg passe bare godt på at halsen ikke er åpen å ørene er dekket.

Ellers ville eg bedt om et møte for ha en god dialog hva dine forventninger er til dei i forbindelsen med sjukdommen og hva dei forvente fra deg. Slik at dei ikke oppleve deg som en panisk mor og det blir en ond sirkel. Og en stor frustrasjon moment for deg.

Dei har kansje ikke så god kjennskap til denne sjukdommen å trenge kansje en slik informasjon.

Lykke til videre i sesongen :-) Håper ho klare holde seg mest mulig frisk. :-)

Skrevet

Hei... tusen takk for mange gode svar, hun har vel det beste av regndress med flees, vindtett hue m hals, gode ull klær.. men den masken som en nevnte her, var slett ikke dumt, kor får jeg kjøpt den mon tro? det er en litt stor barnehage med 4 avd to småbarnsavd og to store... så skulle jo tro at de kunne byttet på å være ute de to store avd, men jeg vet ikke ka jeg har rett på det er det som er problemet, ikke sikkert jeg har rett på noe, bare så vannvittig kjedeligå sende ut lille frøken i 2 timer i barnehagen, å ha et barn som skal hoste, harke og være tungpustet, natt og dag ;-( ikke noe koselig, kan ikke akkurat slutte å jobbe heller, men tusen takk ;-)

Skrevet

Hvis det er 2 småbarns og 2 store barns avdelinger der så vil jeg nok tro at de minste er kortere periode ute. Så det går jo an å finne en løsning å være mindre ute. Men da må hun inn før dei andre, kle av seg selv og gå på den andre avdelinga. Spørst om det kan bli så positivt i lengden. Vi har noen av og til tidligere inn og da ser man at den ungen går og kjeder seg siden vi har de småe som må skiftes, mates, legges... så man har ikke tid til å vaere med den ungen som har blitt med inn.

Er vel best at du tar dette opp på foreldre samtale på en positiv måte. Dei som jobber der vil jo sikkert gjøre sitt beste for at alle er fornøyde ;)

Skrevet

Hei:)

Jeg jobber som styrer i barnehage, og syntes det er svært merkelig at det ikke kan tilrettelegges for barnet ditt. Etter min oppfatning handler ikke ditt barns kroniske sykdom om klær eller rett bekeldning. Man får ikke mindre astma av "fleece" etter min oppfatning.

Jeg jobber i en fire avdelings barnhage med to små og to store avdelinger. Barna på små- barns avdeling sover og våkner på ulike tidspunkt, og det gjør at vi alltid har en voksen inne som tar opp og kler på etter hvert som de små våkner. Derfor har vi de barna som plages blant annet med astma inne på den avdelingen.

Personlig oppfatter jeg at det handler mer om personalets holdning enn ditt "enkle" spørsmål. Noen voksne syntes det er deres plikt å fortelle at det å være ute er best for barn. Det stemmer for 99% men ikke alle. Utetid er forebyggende for mye, som blant annet forkjølelser og omgangssyker, men ikke astma.

Lykke til:) Snakk med barnehagen en gang til:)

Skrevet

Ikke så enkelt det her.. Har en selv som har astma. Har får gå ut sist og inn først. Men har også mulighet for å være inne med ei annen gruppe. Han har vært en del hjemme også han. Han kan bli verre både når det er kulde og høstvær. Snakk med de som jobber der, så blir dere enige om ei løsning.

Jeg kjøpte en sånn maske gjennom www.naaf.no men gutten har nektet å bruke den. Du får refundert pengene for den gjennom nav om du får astmaen dokumentert fra lege :)

Skrevet

Igjen tusen takk, syns selv og at det er rart at det ikke kan finnes en løsning, for meg er det egentlig ikke godt nok at hun er sist ut og først inn, for det kan føre til at hun blir syk den ene timen hun må være ute når det blåser og regner..syns og at det blir litt feil når hun ene i barnehagen hadde sakt til min datter at hvis du ikke kan være ute å er syk, må du være hjemme, det kom hun på fire og sa til meg, helt alvorlig, da må de komme til meg og ikke en fireåring, og dessuten er hun ikke syk, ville jo aldri sendt min syke prinsesse i barnehagen, selv om mange gjør det, det gjør ikke jeg..men hun blir jo blir det om det ikke finnes en løsning i dette møkkaværet som har vært, ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...