Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Er dere flinke til å takke for dere? Når dere får gaver, får hjelp av noen, etter at dere har spist et måltid osv? Har ofte besøk av venner av ungene med foreldre og det er svært sjeldent at jeg hører noen av de voksne takke for maten. Enkelte av barna er flinke. Jeg synes dette er veldig irriterende. Det koster ikke mye å si takk og vise at du setter pris på det andre har gjort. Det samme skjer ofte når jeg hjelper folk med ting. Bære inn fra bil, hente ting osv. Sjeldent jeg hører folk takke for hjelpen. Kan godt hende jeg har havnet i en merkelig omgangskrets men er dette virkelig vanlig?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg synes litt voksene 35+ folk er flinke til å takke, men dagnes "unge". er ikke flinke til det.
ij30 Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Takk alltid for ting jeg får. Syns det er uhøflig å ikke takke for seg. ringer å takker for julegaver også etter julaften til alle jeg ikke treffer i løpet av julen. Det samme får barna mine beskjed om å gjøre
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har alltid takket for meg uansett hva det er, det samme gjør sambo. Og dette vil vi videreføre til vårt (evnt våre) barn. (Er gravid) Mine nevøer og nieser er veldig flinke til å si takk og alle er finke til å sette pris på ting de får (gir gode klemmer) o.l.. Tror det har litt med oppveksten/oppdragelsen å gjøre. Nevøen min fikk skryt i en barnebursdag en gang av forelderen som holdt bursdagen. Han var visst den eneste som hadde takket pent for maten og spurt høflig om han kunne gå fra bordet.. Og det var snakk om 14 gutter... Jeg er forresten 21, så tror ikke det har noe med alder å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 vi er unge foreldre, 22 og 23 år gammel. og vi lærer barna våre til og takke for seg, vi takker for maten, vi takker for gaver, etter vi har fått hjelp takker vi for hjelp, om vi får låne noe takker vi,. bruker vanlig høffelighet og takker når vi får noe. eller har en grunn til og takke,.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Ja, enkelte dager føler jeg meg dum som takker selv buss sjåføren for at han ga meg vekslepenger tilbake... Første ordet min datter lærte seg å si (utenom mamma) var takk. Og siden har hun takket, hun er nå 1,5 år gammel. Håper hun aldri slutter med det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg takker både i tide og i utide Men kjenner at jeg må være obs på å gjøre det, for dette var ikke en del av min oppvekst. Mitt barn, som alle her ser på som den oppvigleren og pøbelen, sier faktisk også takk for det meste uoppfordret. Men her har JEG vært pådriver i barnets oppvekst Godt det sitter lett. Men av og til tenker jeg det sitter for lett. En sier takk uten å mene noe med det, men bare sier det.......
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 19.29 her, og nei, jeg er ikke 35+, er faktisk bare 19 år gammel. De fleste i min omgangskrets er også flinke til å takke for ting, komplimenter osv.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg takker for alt (tror jeg) Takk for maten sier jeg alltid når jeg går fra bordet (til og med når jeg bodde på hybel alene:)). Jeg lærer barna mine å si takk når de får noe eller takke for seg når de går. Takk for meg, takk for i dag, takk for turen.... Hehe mye takk her i huset.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Du første anonym.. Du trenger ikke å slå alle unge under en kam.. Men, å takke for seg er da vell normal høflighet!! Hilsen en annen 19åring!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg takker alltid for maten, gaver, kaffe og kaker, lån av klær og eventuelt hjelp jeg skulle få Mamma og pappa innprentet oss tidlig med det og det henger igjen enda:) Men synes folk i min vennekrets er flinke til det ihvertfall. Kanskje er det litt aldersbetinget? Selv er jeg 25 år og kommer til å lære min datter å takke for seg;) Folkeskikk kaller jeg det:))
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg takker alltid... og gjerne en gang ekstra.. ungene mine takker også!!! Og om de glemmer seg og jeg hører det, så blir de minnet på det.. Kan ikke garantere at de husker å takke hos andre når jeg ikke er der, men håper ihvertfall det. De får aldri gå hjem fra bursdag uten at de takker for seg til både bursdagsbarn og foreldre.. og de skal takke venner og foreldre som henter for gaven de fikk, og at vedkommende ville komme!!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Ja, jeg er veldig bevisst på det å takke, nettopp fordi jeg synes det er en uting når folk ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg syns jeg er flink til å si takk. Sier det til sønnen min når han hjelper meg med noe, eller henter en ting til meg. Også sier jeg alltid takk for maten når jeg spiser hos andre og hjelper til med å rydde og skylle oppvasken. Ja, jeg er ganske høfflig og liker å være hjelpsom. Det er bare noe jeg har gjort til en vane, og sønnen min er også blitt veldig flink til å takke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå