Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Lurer på om dere er flinke til å bruke belte når det finnes på bussen. Vi har belter i de fleste rutebussene her men ser sjeldent at noe gidder å bruke dem. Jeg bruker alltid belte på buss synes det er viktig å gå foran som et godt eksempel for andre barn og unge på bussen også. Har dere noen god grunn å komme med hvis dere ikke gidder bruke belte?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Ja, det å bruke bilbelte er så selvfølgelig for meg at jeg automatisk tar det på når jeg setter meg i en bil/buss. Venner ler litt av meg når jeg tar på meg beltet selv om det kanskje er 5 min til vi skal dra (vente på flere). Men jeg tenker meg ikke om på forhånd, det er en innlært refleks jeg har. Det er i grunnen greit at det er slik, kommer nok ikke til å bli tatt i beltekontroll (og enda viktigere, få mye større skader enn nødvendig om uhellet skulle være ute).
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg innrømmer at jeg gjør ikke det. Og enda verre, selv om jeg har barnet mitt med meg, og barnet mitt tar på beltet sitt med engang, så gjør jeg ikke det. Ja, jeg er en dårlig mor.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Om dette alene kvalifiserer til dårlig mor er vel tvilsomt. Derimot kan det lett kvalifisere deg til død mor om du skulle være uheldig. Og det er mye værre enn å sette et dårlig eksempel...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Vi bor for tiden i Sverige og tar ofte ekspressbuss til mine foreldre. På bussen der er det en bussjåfør som alltid ber folk bruke belte. Før hver avgang går bussjåføren bakover i bussen og ber folk om å feste sikkerhetsbeltet. På vei fremover igjen så sjekker han at alle har festet sikkerhetsbelte. Skal innrømme det at jeg syntes dette var litt ubehagelig i begynnelsen da jeg ikke er vandt til å bruke sikkerhetsbelte i buss men nå synes jeg det er veldig bra gjort av han. Kan tenke meg at 90-95% av alle på bussen sitter fastspent når han kjører.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Du har rett i det 16.35. Men de fleste dødsulykkene skjer med personbiler, så jeg føler meg ganske trygg når jeg tar bussen. Det har jo skjedd ulykker med buss også, men mer sjelden enn med personbil. Men jeg tar alltid på belte når jeg sitter i en bil. Bare ikke på buss. anonym over her.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Hadde jeg sittet på en buss hvor bussjåføren hadde kommet bakover og sjekket om vi hadde hatt på oss belte så tror jeg at jeg hadde klikket i vinkel. Er voksen og ansvarlig for mine egne valg. Trenger ikke å bli tilsnakket av en bussjåfør. Kan godt skjønne at de sjekker barn under 16 år men voksne... nei det blir helt feil i mine øyne. Helt greit at de opplyser over høytaleren at alle bør bruke belte men ikke gå rundt å sjekke.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Nå er det jo faktisk han som skal kjøre bussen da. Ikke noe gøy å få en idiot-dibber i ryggen fordi hun er for voksen til at han skal sjekke om hun bruker beltet. Om du er 60 kilo tilsvarer det mange hundre kilo når du kommer i full fart framover i bussen i et sammenstøt....
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Serriøst... Går han rundt å sjekker om voksne folk bruker belte i bussen? Det må da gå med masse unødvendig tid for å sjekke det. Hva med passasjerer som kommer på underveis? Følger han med de bakover for å sjekke at de fester setebeltet da eller? Det er da grenser for hva folk skal bestemme over andre. Som hun over her sier så er vi faktisk voksne nok til å ta slike avgjørelser selv. Jeg håper jo det at folk har vett nok i hode til å vite det at man bør bruke belte uten at noen sjekker det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Du er voksen nok til å bestemme hvorvidt du skal drepe en annen ved å brase inn i dem i et sammenstøt?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Men det er nå mange busser som IKKE har belte. Så på disse bussene så risikerer bussjåføren å få en idiot-dibber i ryggen uansett.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Bybuss nei - Expressbuss ja. Er ikke belter på bussene her i byen..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg setter ikke på meg belte på rutebussen pga at de er dårlig vedlikeholdt, og setter seg ofte fast . men på leiebusser tar jeg det på.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Nei jeg er ikke noe særlig flink til å bruke buss belte, men bruker alltid bilbelte. Føler meg sånn sett trygg i buss, men selvfølgelig kan det jo stå. MEN, fra bussbelte til ståplasser?! Ofte kand et være fult på bussen, å da ender det med at noen må stå...Å alt de gjør er å holde seg i noe...Er dette så mye tryggere da? Ville du som alltid bruke bussbelte, ha stå plass? Jeg mener ikke at det er dumt å bruke belte, men hva med ståplassene da?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg var flink til å bruke belte på buss før men har hatt et par uheldige opplevelser rundt det. Har mange ganger opplevd at det både er vanskelig å festet det og at det er vrient å få det av igjen. For noen mnd siden så tok jeg en såkalt ekspressbuss inn til oslo der var det sånt 3 punkts sikkerhetsbelte som vi har i vanlige personbiler. Tok det selvfølgelig på meg. Jeg la setet helt tilbake for å slappe av og så greier jeg å miste mobilen min i gulvet så da bøyer jeg meg jo frem for å ta opp den. Uten å ta opp setet. Da dro jeg jo selvfølgelig beltet helt ut så når jeg lente meg tilbake i setet så var belte i lås hvis dere skjønner. (Altså sånn at belte lå helt stramt rundt meg) Tenkte ikke noe mer over det. Når vi kom fram til oslo så tok jeg setet opp igjen til vanlig posisjon og da merket jeg at belte var skikkelig stramt og så virket plutselig ikke låsen som åpner opp belte igjen. Var faen meg ikke mulig å få av beltet så jeg fikk skikkelig panikk Endte opp med at busssjåføren kom bakover for å hjelpe meg men han fikk det ikke opp så tilslutt måtte de klippe det opp for å få meg løs. Det var en veldig skremmende opplevelse. Satt vel fastspent i 20 min. Etter dette har jeg faktisk ikke brukt belte på buss....
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #18 Skrevet 20. oktober 2011 Ja, men når sikkerhetsutstyret finnes må man kunne regne med at folk har såpass respekt for andre at de bruker det. Bussjåføren vet sikkert av erfaring at det har ikke folk, og derfor må han sjekke...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #19 Skrevet 20. oktober 2011 Nei bruker ikke belte i buss, og kommer ikke til å bruke det. Her funker de dårlig, er knotete og vanskelig og bruke. Selv om de ser ut som vanlige belter som er i bilene. I tillegg er bussene ofte fulle og ofte må man stå. Nå som knetta ligger i vogn står jeg, jeg tar henne ikke opp av vognen, siden hun vil ligge mer beskyttet der enn at jeg sitter og holder henne. Jeg forlater henne heller ikke vognen som jeg har sett flere gjør. Hvis jeg ikke kan sitte rett attmed vognen slik at jeg kan holde i den, så står jeg uansett hvor langt jeg skal. Beltene på buss er forkorte til at en lang/tykk person kan bruke de, og når jeg er litt tykk og ekstremt lang så tar jeg ikke å setter meg i press i stolen. I tillegg har jeg holdningen: Så lenge ståplassene er godkjent er det godkjent og sitte uten belte. ---- Hvor mange av dere spenner vognen fast i bussen da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå