Gå til innhold

Begravelser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år, og har aldri vært i en begravelse, så vidt jeg kan huske. Da jeg var barn tok ikke mamma og pappa meg med noen gang, tror det var et slags(mislykket) forsøk på å skjerme meg. Etter jeg ble ungdom og voksen har jeg fått en slags angst for det, og unngått begravelser flere ganger (vært student langt borte, vært syk ol...) for jeg vet jo rett og slett ikke hva som foregår og hva som er skikk og bruk. Nå er ei venninne av meg død, og jeg må jo selvsagt dra i begravelsen. Kan noen gi fortelle og forklare hva som er vanlig, hva jeg bør si, gjøre, kle meg osv og hva som skjer der, herregud, er jo helt feil at jeg ikke vil dra, det handler jo ikke om meg den dagen akkurat, men håper dere skjønner.... Vet ikke hvordan jeg bør forholde meg til familien hennes heller :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer for ditt tap :(

Er ikke noe veteran i begravelser men har deltatt i flere og båret kiste 2 ganger.

Vanlig skikk og bruk, kle deg diskret.

Familie sitter foran, så setter de andre seg bak familie.

Gjerne gå til familien (mor/far, barn og søsken) før sermonien starter og gi din kondolanse (holder med et håndtrykk og si: kondolerer)

Taler o.l er som regel avklart på forhånd.

Kisten, bærere og prest går først ut av kirken, familie etter, så følger resten.

Det eneste du "trenger" er å delta og vise respekt for din avdøde venninne.

Lykke til!

Det er ikke så skummelt som det høres ut som.

Skrevet

Helt enig i alt 15.50 skriver, men jeg ville sagt :Føler med dere i sorgen i stedet for kondolerer. Syns det er et sånt kaldt tomt ord.

Regner med at denne personen er ganske ung også og siden det er ei venninne syns jeg det passer med : Føler med dere i sorgen.

Leit at du mistet venninnen din!

Skrevet

Og så er det viktig å skru av tekniske ting som lager lyd, som mobiltelefoner eller andre ting du måtte ha. En del av de nærmeste tar kontakt med en blomsterbutikk på forhånd, og bestiller en krans eller bukett med en sløyfehilsen på. Denne sender blomsterbutikken opp til kirka (tror jeg), slik at kransene ligger sammen med kisten framme i kirken når de sørgende kommer inn.

Ta gjerne litt varme klær på deg, for en begravelse er ofte en kald opplevelse i vinterhalvåret. Jeg tenker ikke her på Bergansjakke, men helst ei mørk kåpe eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...