Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er nå på dag 3 med sterke magesmerter. Det hele startet natt til tirsdag. Da var det så vondt at jeg bare så vidt kom meg ut av senga for å unngå å vekke guttungen med skrikene mine. Jeg hadde hatt disse smertene en 2-3 ganger tidligere, men da hadde de gitt seg etter en par timer.. Jeg våknet tirsdags morgen, relativt smertefri. Leverte guttungen i bhg og fortsatte nedover til jobb. Før jeg hadde kommet halvveis, måtte jeg gi opp for å få samboeren min til å komme å hente meg. Sov mye på tirsdag, av og på med smertene, og kastet opp 2-3 ganger på kveldningen. Ble bedre etter det, så tenkte at nå var jeg endelig ferdig! Den gang ei.. På onsdag lå det bare å ulmet helt frem til at jeg dristet meg å spise mat kl 17. Mens jeg ryddet av middagsbordet, kom det tilbake igjen. tok 1500 mg paracet kl 17.30. Ringte legevakten og de trodde det var muskelært, så fikk beskjed om å ta 1200 mg ibux med en gang og 600 mg igjen etter 6 t. Ibux funket IKKE, men prøvde å ta 600 mg kl 21 og nok 600 mg kl 22 for å se om jeg ble smertefri til at jeg skulle sove.. Natten er ikke noe å skrive om. I dagsittr jeg her nok en gang og det ulmer mye i magen. Har akutt time til legen kl 13, men det er så lenge til... Er det noen her inne som har peiling på hva dette kan være?? Nesten desperat etter svar her jeg sitter... Ps: er ikke gravid (ikke som jeg vet om iallefall:P)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Hm. Kan det være kolikk? ... Evt. Blindtarmen som skaper seg?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Kommer smertene etter du har spist? Er det kun i magen de sitter, eller er det opp mot brystpartiet?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Blindtarmen sitter langt ned på høyre side, så tror ikke det er det.. Smertene ligger i mellomgulvet, rett under der ribbeina møtes på midten om du skjønner.. Det varierer litt hvor smertene brer seg utover, men som oftest oppover i 2/3 av brystpartiet. Kan også bre seg utover langs sidene av ribbeina.. I går ulmet det bare frem til at jeg spiste for første gang kl 17. Smertene begynte underveis/like etter inntak av mat... takk for svar. hi
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Når du har disse smertene, merker du noe om det stråler ut i noen av armene/skuldrene? Kommer de med kaldsvette og kvalme? Føler du det kan være vondt å puste eller gjøre brå bevegelser? Masse spørsmål fra meg her nå. Jeg tenkte med en gang galleblæreproblemer, altså at du kan ha vert borti et gallesteinsanfall?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Min stemor tenkte også galleproblemer når jeg snakket med henne i går om dette.. Har ikke merket utover i armene nei.. Jeg ligger under et tykt teppe med ullgenser og varmeflaske når det står på som verst.. Kaldsvetter og er kvalm når det er ille ja.. Og ja, vondt å puste er det hele tiden når det står på og brå bevegelser har jeg ikke sjans til når det står på.. Eneste som lindrer LITT er å ligge helt i ro uten bevegelser å bare tenke på pusten for å unngå å hyperventilere som gjør alt 10 ganger værre.. Det er en skikkelig brennede følelse.. Jeg har som nevnt hatt dette noen ganger tidligere, men har trodd at det hadde vært luftsmerter siden det har gitt seg i løpet av et par timer.. Er det normalt at folk på 23 år kan ha gallesteinproblemer da? hi
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Høres litt ut som mitt magesår. Eneste jeg reagerer på er at smertene kommer så kjapt etter matinntak. Det pleier å drøye iallfall en liten time. Men kan jo tenkes du har ekstra mye magesyre. Husker du hva du ha spist når det har blitt som vondest? Og ikke minst hva du har spist som ikke gir like mye smerter?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg kan nesten gi deg mitt venstre øre på at dette har noe med galleblæren og gjøre. Når du kommer til legen idag så kommer han mest sannsynlig til å si at du er for ung til å ha det. Men du må kreve å få tatt leverprøver osv. Gjerne henvisning til en ul av magen! Han kommer sikkert til å si at det er noe muskulært (og det kan være det også, altså) men det virker veldig som du beskriver det, som det kan ha noe med gallen og gjøre. Jeg gikk med de smertene du beskriver i 3 år, med anfall 4-5 ganger i døgnet uten at de fant utav hva som feilte meg. De forklarte at det var musklene, brystbrannbetennelse, jeg løftet for tungt, det var stress osvosv. Så ble det så ekstreme smerter en dag, at jeg svimte av flere ganger. Ble hentet i ambulanse og rett på sykehuset. Dagen etter ble jeg operert og de fjernet hele galleblæren som bestod av små og store steiner, og som var kraftig betent! Aldri hatt en smerte etter det. Men alle legene jeg var innom iløpet av de årene sa jeg var for ung. Jeg hadde første anfall når jeg var 19 år. Og ble operert for 2mnd siden, 22 år. Så ja, man kan få det mens man er ung, men det er skjeldnere. Poenget i den lange visen her er vel det at du må bare få de til å teste deg for det også. Du får sikkert spørsmål om hvilken farge avføringen din har, og urinen. Så kommer de sikkert til å trykke på mellomgulvet ditt, og det er sikkert ganske ømt. Det er ganske likt kolikksmerter som du sier, og er kanskje vanskelig å finne utav. Men derfor må du be de ta leverprøver, helst en ul av galleblæren. Har du noen gang hatt gul farge i øynene? Når smertene er på det verste er det ofte slik at du trekker beina opp mot deg og ligger i "fosterstilling"? Lykke til! Og får du høre at du er for ung, så må du likevel kreve undersøkelse Det er absolutt ikke sikkert det er dette altså! Men jeg vet hvor fælt det er å gå i årevis med disse smertene flere ganger for dagen. Og da er det bedre og skjekke det ut nå, enn at du skal ende opp med å ha flere slike anfall i døgnet. Da fungerer man rett og slett ikke til slutt!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Eneste tilfellet jeg smertene kom etter matinntak var i går. Da hadde vi pannekaker til middag.. Jeg spiste noen eplebåter i går kveld, men det ble ikke forverret av det.. Spiste og en banan natt til tirsdag, og smertene ble heller ikke forverret av det som jeg registrerte.. Drikke har jeg ikke registrert smerter av (vann, brus, melk) Har lest litt her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/gallestein.php Det er en del som stemmer: smerter i mellomgulvet Smertene kan være ledsaget av svetteturer, kvalme og evt. oppkast. Anfallet varer fra noen minutter og opp til 2-3 timer. Heretter avtar anfallet. Anfallene kan provoseres av fødeinntak. mørk urin Hva er faresignalene? Plutselige kraftige magesmerter, som man ikke kjenner eller har fått undersøkt tidligere. Gallesteinsanfall som varer lengere enn 3-4 timer. Gallesteinsanfall med kulderystelser og feber. Gulsott, gul/hvit avføring og mørk urin (ikke registrert gulsott, har heller ikke hatt avføring på en stund, så det vet jeg ikke..) Har klipt og limt det som stemmer til meg.. Er kjempetaknemmelig for svarene jeg får. Er ikke bare dritt man får her inne tydeligvis hi
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Nei dette utelukker iallfall magesår ja.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Som jeg skrev i sta, så er det mye som stemmer med gallesteinanfall..( er ikke sikkert du har lest det innlegget enda..) Leverprøver.. Er det blodprøver da eller? Med tanke på at det kan være muskelært, så har jeg vanskelig for å tro det.. Iallefall med tanke på hvor mye smertestillende jeg tok i går uten effekt.. Og det faktum at jeg oftest har hatt dette om natten (foruten første gang som da var på kvelden og denne gang som det har vart i over 3 døyn..) Mellomgulvet er ikke sååå ømt nå, men hvis jeg får mannet meg opp til det, skal jeg spise litt før legetimen, så kanskje det blir likedan i dag som i går... Men det kjennes at det er noe der. Er ømt når jeg trykker på, men kjenner ikke mye annet enn det akkurat nå foruten om kvalme (heldigvis!) Har selv ikke registrert gulsott, men for alt jeg vet kan jeg ha det mildt uten at jeg har sett det selv.. Og som jeg nevnte tidligere, så har jeg mye mørk urin, men ikke hatt avføring på en stund, så det kan jeg ikke si for sikkert.. Ja, når det er på det verste ligger jeg i fosterstilling, hyperventilerer og tårene spruter av smerte.. Tusen takk for langt og utfyllende svar 11:27! hi
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Ser det nå, at du hadde skrevet inn et innlegg mens jeg sikkert holdt på å skrive, så ikke meningen å gjenta men jeg såg det ikke før jeg hadde postet det. Ser du har funnet frem til symptomer som ligner dine, og visst det stemmer så bra så må det være noe i det. Ja, da tar de blodprøver av deg for å skjekke verdiene. Man kan også få veldig treg avføring, eller at det blir lenge mellom hvert dobesøk fordi gallen ikke fungerer som den skal, og ikke klarer å bryte alt ned. Derfor gjerne avføringen ofte blir litt lysere enn normalt. (Men dette vet jo du ettersom du har lest om det ) Hos meg kom smertene snikende også kun på nattestid i begynnelsen. Nesten til samme klokkeslett. Og det ble enda verre etter jeg hadde fått sønnen min. Så det første året til sønnen min la jeg stort sett flat flere ganger i uken. På slutten når galleblæren ble betent måtte jeg ha hjelp 24timer i døgnet. Turte ikke å være alene med han når anfallene kom, for jeg var i ingen stand til å ta meg av han. Lå bare å hylte i smerte. Så mamma flyttet inn hos oss de siste 4 mnd før de oppdaget det, for jeg kunne ikke være alene. Ikke noe kjekt, og gikk glipp av så og si hele permisjonen med min sønn På slutten kunne jeg ikke drikke vann en gang før smertene kom og jeg måtte spy. (Når jeg spydde forsvant litt av smertene) Og jeg gikk ned 31 kilo det siste året når det var på det verste. Du må bare prøve å huske på hva du har spist og når, når anfallene kommer. Fett o.l gjør det verre. Anfallene kommer gjerne alt fra 20 min til 6 timer etter måltid. Jeg vil vel egentlig bare si at du må ikke godta at legen utelukker det, uten å undersøke deg skikkelig. Jeg sitter her med kviteringer på over 65tusen kr i legebesøker, legevakt osv uten at de trodde på meg. Det har vert en dyr galleblære for meg, som egentlig burde vert fjernet for flere år siden. Og som også så enkelt kunne blitt oppdaget mye før. Når du har kommet tilbake fra legen må du oppdatere på hvordan det gikk, også håper jeg du blir fort frisk! Slike smerter er ikke noe godt å gå rundt med! :/ God klem
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Det kan faktisk være noe så enkelt som magekatarr, men synes du skal kreve noen prøver for sikkerhets skyld. Sjefen min ble også operert for gallestein før hun var 30 år, hun gikk også med det lenge før de fant ut hva det var. Hun har nemlig cøliaki, så de satte det bare i forbindelse med allergiene hennes og trodde hun hadde spist feil...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Smertene har nå kommet kun på natterstid.. Mellom kl 3 og 4.. Jeg hadde aldri disse smertene før jeg fikk sønnen min, men fikk de første gang da han var ca 4 mnd gammel.. Heldigvis har jeg ikke hatt det like ofte som deg, så jeg har stooor medfølelse for deg som har hatt det slik som dette flere ganger i uken i flere år.. Jeg skjønner ikke hvordan du har klart å overleve dette :S Smertene er jo helt for j****e! Det var likedan til meg på tirsdag.. Jeg hadde intense smerter helt frem til jeg kastet opp, og da ble det bedre.. Så i hele går kveld lå jeg bare å ønsket at jeg kunne kaste opp, så smertene kanskje forsvann litt.. Herregud.. Det høres jo nesten ut som om jeg dikter dette opp og bare sier meg enig i det du skriver 11:57.. Rart hvordan det du skriver får meg til å tenke over hvordan det har vært.. Smertene kom under/rett etter mat til meg i går, så der er det faktisk en liten forskjell.. Skal selvfølgelig si ifra hvordan det har gått så fort jeg får en pc tilgjengelig Tusen takk for hjelpen! hi
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Ja, det er som du sier helt j****e smerter rett og slett. Så jeg føler VELDIG med deg, og håper du får hjelp fort! Hele livskvaliteten min gikk til helsikken, og jeg tenker i ettertid hvordan jeg klarte å være så oppengående som jeg faktisk var. hehe. De sier også at graviditet kan gi disse problemene. Så det er jo høyt tenkelig at det er det som har skjedd med deg. Hvis det viser seg å være galleblæren din som lager problemene også. Nei, huff. Håper de finner utav hva det er. Men du er forhåpentligvis litt klokere i hva du kan si på legetimen idag Det har i ettertid vist seg at han fastlegen jeg hadde har fått masse problemer og ikke lenger er lege idag, pga masse feilstilte diagnoser osv, så regner med at din lege tar det alvorlig og finner utav dette Masse lykke til, venter i spenning på svar på hva dette her var for noe. klem fra meg som lever livet for første gang på mange år, uten galleblære hehe.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 Da har jeg kommet hjem fra legekontoret. Jeg ble heldigvis tatt på alvor, og fikk smertestillende, sykemelding ut neste uke og skal henvises videre. Husker ikke hva den undersøkelsen heter, men de skulle iallefall ta bilder av magen for å se om jeg har gallestein eller ikke. Tok også blodprøver i dag, og skal tilbake på mandag for nye prøver. Tok crp og en prøve til som skal sendes inn for analyse. crp lå i dag på 17, men legen ville ha meg inn igjen på mandag for å se om den er stigende eller ikke. Siden hun og tenkte gallestein, var det visst viktig å følge med på om det ville bli galleblærebetennelse utav dette. Utrolig godt å komme til en forståelsesfull lege som tok meg på alvor! Og jeg har (bank i bordet!) fått i meg litt salat og vann uten ekstreme smerter! Enda så lenge hi
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 Leste gjennom innlegget ditt, og syns virkelig synd i deg HI. Så ønsker deg derfor en god bedring og håper at du blir bra igjen om ikke så lenge. Klem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå