Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Hvordan oppdaget dere at barnet hadde problemer med synet? Noen tegn å se etter
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Har selv briller - og er av den mening at ALLE barn burde blitt sjekket før skolestart. Tok derfor med med guttungen før skolen begynte - og han måtte ikke bare ha briller, med opereasjon også! Vi merket ikke stort på han, men kunne klage litt på hodeverk innimellom. Han har fått samme synsfeil som meg - og blir nå fulgt opp på sykehuset. Han har dårlig samsyn. Når vi fikk nr 2 og 3 kom de automatisk inn i systemet med kontroll på sykehuset. Nr 2 har samme synsfeil som min pappa (skjeve hornhinner) og må ha sterke briller pga dette. Vi merket ikke dette på han, men så fikk jo han da briller allerede som 1 åring! Nr 3 klager også på hodeverk innimellom - men de finner ikke noe galt med hennes syn (hun er 4 år nå). Venter nå nr 4 og er ikke i tvil om at nestemann skal sjekkes opp også. Vi som foreldre tror at det er så lett å se om barna har synsfeil - det er det ikke alltid! For barn har øyer og syn som kan kompansere for ganske store synsefeil. Så mitt råd til alle er å bestille en time hos optikeren bare for sikkerhetsskyld. Det koster noen hundrelapper - men det er også alt. Det er virkelig verdt det ;-)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 At barnet sitter klistret inntil Tv'en kanskje... klarer ikke å se på Tv på lengre avstand enn en halv meter. Holder bøker og blader tett inntil ansiktet. Hos eldre barn er det selvfølgelig mer av dette... blir problemer med å ta imot en ball, for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 09.33 igjen Bare husk på at det er ikke alle barn man kan se det på...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Hei! Min datter på 2,5 år, må begynne med briller når hun er 4 år. Da hun var på 2 årskontroll på helsestasjonen, mente helsesøster at synet var helt fint. Det samme mente de i bhg, at både syn og hørsel så bra ut. Hun les bøker fra "rett" avstand, osv, osv. MEN hun går veldig nært når hun skal se på tv. Dette sa jeg da vi var hos legen på 2 årskontroll. Pga dette var midt i sovetiden hennes, fikk ikke legen sjekket noe med synet hennes, så hun sa vi sender henne på en ordentlig sjekk. Takk og pris for det! Det viste seg at hun har KJEMPE skjeive hornhinner.. Og som sagt, når hun blir 4 år, blir det briller på henne. Snakket med en annen mor, gutten hennes er straks 5 år.Han må bruke lapp på øyet, og skal begynne med briller etter det. Øyelegen hadde sagt til dem at det var rart at dette ikke var blitt oppdaget tidligere. Og det syntes mammaen også, for de i bhg har aldri nevnt noe. Ikke har hun sett noe selv heller, men da han begynte å klage på hodepine, og ikke fant ut grunnen. Da slo det henne at det KANSKJE var noe med synet hennes.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 HI Mitt barn er 4år og skal til øyelege siden han ikke klarte synstesten på 4års kontrollen,det eneste jeg har lagt merke til med han er at når vi kommuniserer med han kommer han veldig nærme for å se på ansiktet mitt og vi har 50 tommers flatskjerm på veggen og han skyver stolen sin bort til tv benken for å se men ikke alltid,han gjemkjenner ikke farger om rød,grønn og blå og han gnir seg mye i øynene og blir fort sliten når han må fokusere på ting,når han sitter på pcen bøyer han seg også mot skjermen og han sliter med størrelser,håper ikke vi må vente lenge på den timen helsesøster har sendt henvisning,tusen takk for alle svarene:)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Min gutt på 4,5 år er veldig langsynt, og har brukt briller i litt over ett år. Det ble oppdaget siden barnehagen ba om at han ble utredet pga konsentrasjonsproblemer. Det var kjempeforskjell når han fikk briller, plutselig var små ting spennende, som lego, insekter osv. problemet med langsynhet er at det ikke fanges opp på vanlige synstester på helsestasjonen, så hadde ikke vi blitt henvist videre til øyelege fordi alt skulle sjekkes, så hadde det ikke blitt oppdaget. Skummelt det er. Tanken på at han kunne være langsynt hadde aldri slått oss, så glad for at det ble oppdaget.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg fikk beskjed av læreren hennes i 2. klasse at hun ikke kunne sitte bakerst for da så hun ikke tavlen ordentlig. Jeg tenkte ikke så mye på det, for jeg hadde ikke reagert på noe hjemme. Hun satt i sofaen når hun så på tv og leste helt fint. Men så begynte hun å klage på vondt i hodet og da var det på tide å dra til optiker. Da viste det seg at hun hadde faktisk -2,50, mye mer enn jeg hadde trodd. Nå i ettertid ser jeg at det var andre tegn også som jeg ikke hadde sett. Hun var mye sliten etter skolen og grinete, men alt endret seg da hun fikk brillene. Jeg skulle ha tatt henne til optiker mye tidligere enn hva jeg gjorde, så regelen er heller en gang for mye enn en gang for lite! )
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Synes alle barn burde gått til øyelege istedenfor helsesøster, det skal jeg med mine minste. Største sjeler veldig, og er langsynt. Har briller er 5 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå