Gå til innhold

Dominante gener.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Vet at det ikke er noen fasitsvar på hvem barnet vil ligne på, og har lest litt rundt nå.. enkelt og greit så får jo barnet 50/50 fra mor og far, men det som avgjør hvem barnet ligner på kommer an på om cellene er dominant eller recessiv.

Så kom jeg til å tenke på at samboer er som snytt ut av nesen på faren sin, så betyr det at det er mer sannsynlig at han har dominante gener?

Jeg ligner ikke spesielt på noen i min familie.. ingen av oss gjør det :P Men i hans familie ligner alle søsken veeldig på hverandre og foreldrene..

Så, vil dette tilsi at barnet vårt mest sannsynlig blir å ligne på han, eller har det ikke noe å si? :) Hvilke erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! spent på det samme selv. Skulle det bare vært så enkelt at man kunne gå ut i fra kunn foreldrenes gener av dominante og recessive skulle det vært enkelt. Heldigvis/uheldigvis strekker genen lenger tilbake i mange ledd tilbake i slekta på begge sider. Det er større og store sjanser for at unge får mørkere trekk om feks begge foreldrene har dominant hår, hud og øyenfarge. (Samme med recessiv, sjølvm dominant som oftest trumfer resessiv) Men rødhåret, fregner, øyenfarge mm kan være noe hel annet.

Barnet kommer uansett til å være det skjønneste moren noen gang har sett.

Skrevet

Ja, er spennende dette :) Som du sier blir det verdens vakreste uansett, hehe..

Skrevet

har samme situasjon her!

med eldstemann regnet jeg med at babyen kom til å ligne på pappan fordi han har litt seregent utseende som han har arvet av sin far.. da vi var på 3d lo jordmoren godt og sa at det var utrolig likt pappan, og det var det! i dag er hun ikke så lik, men ser jo trekkene og måten hun fører seg på ansiktsmessig at hun er lik sin far..

denne gangen er jeg gravid med ny mann, og enda en gang så er pappan snytt ut av nesa på sin far, og to av søskenene er ganske like i form, men søskenene har mørke farger etter mor og min mann har lyse farger etter sin far.. 3d viste tydelig en pappagutt til! så jeg har nok ganske ressisive gener.. men det er helt i orden, barna mine er nydelige og fedrene er pene menn :) får håpe de har arvet mer av mine kognitive evner da disse ikke er min verste side! ;)

Skrevet

Synes dna og gener er interessant. Jeg har 3 søsken, de har alle lyst hår,lys hud og blå øyne. Jeg har mørkt hår,mørkere hud og mørke øyne.

Skrevet

Jeg er prikk lik søsteren min, og vi er like pappa sin side.

Mannen min er prikk lik faren sin

Sønnen vår er tro kopi av faren sin

Datteren vår tro kopi av meg.

Blir spennende å se hva denne tulla har å vise oss...

-En skikkelig outsider?

Skrevet

Hærlig:) Hun blir skjønn uansett!

Skrevet

Moro =)

Jeg ligner ikke så mye på mamma og ikke noe på pappa. Mannen ligner veldig på sin fars slekt =)

Storebror mest lik meg mens lillebror er mest lik sin farmors slekt (altså pappan)

Så vi er også spent på hvem nr 3 vil være mest lik =) =) =)

Skrevet

Jeg leste meg opp på gener, alleler osv etter at lillemann kom ut som en liten blond og blåøyd baby (er fortsatt blond og blåøyd, nå snart 3). Mannen min er nemlig latinamerikaner og jeg hadde ventet meg en liten Pochahontas ;-) Kanskje vesla i magen for mer av pappaens farger!?

Skrevet

Morsomt:) Det er stor sjanse for at hun får det. Er spent på det med min første. Faren har mørk hår og øyne, det har jeg også, i tillegg til mørke hud enn en typisk normann. Søstra mi er helt i hundre, sier hun håper på en sjokolade-nevø, siden hun har sjokolade-søster:P

Skrevet

Min mann er spansk men ikke mørk, brune øyne og mørk blondt hår, ellers veldig lys i huden, mens jeg er mørkere i håret med lys hud og blå øyne

Min mann var helt hvit i håret som liten og jeg helt svart i håret, men med årene har det endret seg

Min datter pa 5 år er veldig lik meg, blå øyne og ansiktsformen er veldig lik, men hårfargen er pappaen sin, mørk blond,med lyse striper fra solen

Vakker er hun i alle fall

Spennede og se om denne snuppa får blå øyne eller brune

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...