Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Snakket med en av mine nærmeste venninner her for noen uker siden. Og hun fortalte meg at hun hadde ordnet gave til babyen. Det var da koselig tenkte jeg. Og så begynte hun å spørre hva kjønnet på babyen var, dette visste vi jo ikke for ordinær UL hadde ikke vært (og jeg var egentig ganske usikker på om jeg ville vite kjønnet i det hele tatt). Dro på ordinær UL 2 uker og fikk vite at det "kanskje" kom en jente (samboer hadde overtalt meg til å ville vite ), for det var ikke så lett å se noe som helst. JM sa hun så "typiske" jentetegn, men ville ikke si noe med noe sikkerhet (selv om jenter er vanskelige å kjønnsbestemme). Fortalte da min venninne at, beklager men det var ikke lett å vite kjønn sikkert i det hele tatt for det var ikke lett å se. Hun ble da snurt/sur/pødden og spurte når neste ultralyd var så hun kunne vite om det var gutt eller jente. Når jeg sa at det mest sannsynlig ikke var flere enn èn ultralyd i svangerskapet ble hun enda mer sur og lurte på om man ikke kunne "mase" seg til en. Jeg sa jo som det var at vi muligens hadde planer om å dra på privat UL for å sjekke igjen, men det kom ikke til å skje før hvertfall 10 uker etter ordinær UL i så tilfelle. Venninnen min maser fortsatt om vi har fått vite kjønn, og har i tillegg sagt i ettertid at det er en dåpsgave. Når jeg fikk vite at det var en dåpsgave sier jeg at "det pleier som regel å kun være familie som kommer i dåpen, men det har ikke samboer og jeg diskutert enda, om vi eventuelt skal ha med en av våre venner med i dåpen eller hva vi skal. Ungen er jo ikke født enda, så syns nå det er litt for tidlig å planlegge det." Og venninna mi spør om hun ikke er invitert engang, at hun syns det var dårlig gjort og div div.. Vel, det er 3 mnd til ungen kommer, mellom 3 og 6 mnd til ungen skal bli døpt. Syns dere jeg er en dårlig venninne som sa ifra såpass tidlig at hun kanskje ikke bli invitert i dåpen, selv om hun er en god venninne så koster jo en dåp sitt. Og jeg vil helst selv eventuelt kun ha familie i dåpen.. Men syns det var litt vel tidlig å kjøpe dåpsgave.. Syns jo det er fint hun tenker på meg, og barnet, men føler hun tar det for gitt at hun blir invitert... Vet ikke om dette er noe dere kaller fjortissdrama eller hva dere vil.. Måtte bare få det ut, og spør om hva dere hadde følt/tenkt.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Kanskje hun så for seg at hun skulle være fadder?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har en venninne som også ble snurt da vi skulle ha dåp og hun ikke ble bedt. Jeg synes dåp er en familieting, og det var helt uaktuelt å be venner. Hun sa at "da får han ingen dåpsgave av meg!", nei, det var jo helt ok, hun fikk jo selv velge om hun ville gi ham gave...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Da søstra mi hadde dåp, så innviterte hun bare nærmeste familien og de næremste venner som er fadder til barnet sitt. Det er jo dyrt med dåp.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Her hos oss var det kun familie som var invitert, her er vi faktisk ganske mange. Blir ikke til at vi inviterer til rene bryllupsfesten med over 50 gjester i en dåp. Ble heller ikke invitert når mine venners barn ble døpt.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Hørtes sånn ut for min del også, men jeg har ALDRI nevnt noe ang det.. Og i tillegg pleier det å være søsken i familien min, at vi pleier å være faddere for hverandres barn (vi er 6 søsken tilsammen).
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 Saken er, jeg har 5 søsken og MANGE tanter og onkler som "pleier" å bi invitert. Hvis jeg teller grovt over er det vel rundt 30 stk i aller nærmeste familie. Og vi må jo tenke litt økonomisk. Søskna mine og jeg har pleid å ha de sånn at vi er faddere for hverandres barn da vi så og si alltid kommer til å være i livet til hverandre, så fadder er egentlig "fastsatt" fra min side. Men føler meg så ussel. Vil jo ikke hun skal føle at jeg ikke setter pris på henne og det at hun ville kjøpe dåpsgave til barnet mitt. Men det får da g grenser en vei? HI
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 20:26 Hun hørtes jo litt barnslig ut. Men hun hørtes samtidig ut som min venninne
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 20:31 Er vel noe i samme duren jeg har tenkt. Dåp med nærmeste familie, fadderne er jo søsken..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 20:31 Regner ikke med å bli invitert når mine venners barn blir døpt her heller, men er førstemann ut, så vet jo ikke helt hva jeg skal tro.. Vil jo ikke være en dårlig venninne, men er jo snakk om å dra med henne nesten fordi hun "trasser" seg til det...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Hun hadde ikke bare familiemedlemmer som fadder. Bestevenninna og mannen til venninna hennes er fadder til datteren sin, og jeg også. 20.31
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 20.43. Det høres veldig greit ut. Du bestemmer jo selvfølgelig hvem som er fadder til barnet ditt, og hvor mange du skal be. De dåpene jeg har vært i, har bare vært innen de nærmeste familien. Mine søsken og et par kusiner. 20. 31
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg ville mye heller invitert venner jeg og mannen var glade i og som jeg ønsket skulle få et godt forhold til barnet enn mine og mannens tanter og onkler. De blir sjeldent viktige for barnet likevell. Dåp trenger da ikke koste noe særlig heller. Du kan leie en dåpskjole fra 50,- kr, ha det hjemme og lage mat selv. Inviter hvem du vil, men å droppe gjester pga at du har dårlig råd, da skal du være skikkelig fattig.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #14 Skrevet 19. oktober 2011 Veeel.. familie pleier som regel å være i livet lenger enn det venner gjør. Er vel helst derfor jeg vil ha familie der i stedet for venner. Men det er jo opp til hver enkelt hvem de vil ha der. Men det var vel helst det at hun tok det for gitt å være invitert..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 Vi har også bare hatt familie i barnedåp, har også erfart at venner kan komme og gå litt, livsfaser, flytting osv kan forandre vennegjengen, men familien er den samme. Vi har derfor også bare brukt familie til faddere, jeg har fire søsken og mannen har to, så det er nok å ta av Har fått små gaver til barnet fra gode venner likevel, og det har også vi gitt når venners barn har blitt døpt. Har aldri blitt bedt i venners dåp, bare til familie.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 21:42 Takk for svar =) Er vel noe i samme duren jeg har tenkt. Kan fint gi eller få gave når det kommer til dåp. Men at noen tar det for gitt å være invitert når barnet ikke er født engang.. Og hun er jo ikke familie heller.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #17 Skrevet 19. oktober 2011 20:52: Jeg "dropper" ingen. Vi har jo ikke kommet dit i planlegginga engang! Barnet er ikke født, og hun tar det for gitt at hun får komme i dåpen. Hadde du virkelig invitert en sik venninne? Som maser mer om dåpsgaven hun vil gi enn hun spør hvordan jeg har det?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 ville trodd hun skulle sy el lage noe til babyen feks rosa el blå broderi med navn fødselsdato osv. også vil hun begynne med den nå så den er ferdig til dåpen?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Nei, er noe hun har bestilt fra nettet.. Hun lager ingenting sånt.. Men det var en "kjønnsbestemt" gave, typisk lyserosa eller lyseblå som var på den, derfor måtte hun vite kjønn. Kan være den var på tilbud eller at hun bare ville sikre seg gave, ikke vet jeg. Kanskje det bare er noe feilkobling på hormonene mine for tiden, for jeg ble egentlig litt irritert når hun sa hun hadde bestilt dåpsgave.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå