Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? Om bidrag, og unnasluntrer til far.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste barnet vårt har vært plassert på institusjon grunnet store problemer(4-24 for de som vet hva det er).

Jeg spurte NAV og barnevern den gangen om hvilke stønader som skal hvor, og hva jeg skulle eller ikke skulle ha. Fikk da beskjed om at bidraget skulle jeg ha, barnetrygden og hjelpestønaden forsvant for meg. Dette var begge etater enige om den gangen.

Barnet ville ikke være på institusjonen, og for de med erfaring, så vet de at 4-24 er en vits. Jeg fikk alt arbeidet med å finne en rømling, forsøke å få denne tilbake, ørten og hundre timer i møter og alt som er. Selv med institusjon, så var alt mitt arbeid....... Barnevernet har ikke mer å komme med....

Såhhhh.... Her om dagen fikk jeg brev fra NAV om at de har tatt opp bidragssaken ang dette barnet helt på eget initiativ. Og de mener jeg ikke skulle hatt barnebidraget helt fra plasseringsdato og heller ikke fremover. Barnet bor hos meg i dag, og har gjort det i snart 6 mnd.... Men det har ikke NAV fått helt med seg, ser det ut til.

Far i dette tilfellet har kun laget vansker, aldri villet lage samværsavtale og har vel hatt max 6-8 dager samvær pr år siden barnet var lite. Bryr seg ikke, og spør ikke om hvordan det går. Hjelper ikke til med alle de vanskene JEG sliter med til dagen pga dette eller noe som helst. Han gidder ikke, og vil ikke......

NAV mener jeg skal tilbakebetale den udugelige faren bidraget jeg har trodd jeg hadde rett på..... 1,5 år med bidrag. NAV som ga meg tydeligvis feil regler og krevde inn bidraget, slipper fri. Barnevernet har bare sagt det de mente, og så klart må en tro på etatene med erfaring en selv ikke besitter eller har forutsetninger for å forstå eller vite. Og blir ikke han og jeg enige privat, så har NAV vært så elskverdige å opplyse han om at da kan han kreve det inn gjennom statens innkrevingssentral. HAN kan slå meg personlig konkurs pga dette.....

Er det virkelig sånn at en far som ikke gidder noe som helst, også skal slippe bidrag? Nå har jeg satt advokat på saken, for jeg klarer snart ikke mer. Har gjort alt og stått for alt i alle år, og nå må jeg fader meg betale tilbake penger far har kjøpt seg fri med? SYYYYKE regler, om dette stemmer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke nok kunnskaper til å svare deg på det du spør om,men håper virkelig ikke du må det-ikke kan jeg forstå at det blir riktig heller..Håper det ordner seg for deg, både med NAV og ditt barn:)

Lykke til!

Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke ha barnebidrag fra far i den perioden ungen ikke bodde hjemme med deg.

Skrevet

Om det fortsatt er mor som må holde barnet med klær, lommepenger og som fortsatt må ha husværet rommet til gutten så er det klart at hun skal ha bidrag.

Eller skal gutten forsørge seg selv ettersom mor og far ikke trenger å betale? Eller mener du at kun mor skal betale det nødvendige for barnet?

Skrevet

Som regel betaler vel institusjonen for det når noen er innlagt om ikke er det ikke store summene.

Får ikke betalt for en bolig. Far har også bolig.

Skrevet

De betaler ikke for klær og slikt. Og far, i dette tilfeller, trenger da ikke større bolig ettersom han ikke har samvær.

Poenget er at det fortsatt er mor som har forsørgeransvar for barnet og da er det rimelig at far bidrar med sin del.

Skrevet

KLAG! Har du informasjonen du fikk for 1 1/2år siden svart på hvitt så kommer de ingen vei. Har du vitner på at du fikk informasjonen er det til stor hjelp også. og heretter pass på å få ALT skriftlig!

Lykke til!

Skrevet

Ønsker deg lykke til også HI. Og gjør som anonym 17.47 sier. Ta vare på alt dokumentasjoner som du har og får videre fremover. Veldig bra råd.

Lykke til.

Skrevet

Har du ikke kastet ham ut da?

Skrevet

sukk... stakkars du!! Klag til nav, og til nav innkrevning. (er ikke sikkert barnefar har krevd dette.. jeg får mine bidrag via nav innkrevning uten at jeg har krevd det.. men nav selv gjorde det, da jeg søkte nav om støtte en gang for lenge siden) Lykke til!!

Skrevet

Bare for å ta det med. Barnevernet sa jeg skulle være med å betale det nødvendige, og jeg har også betalt lommepenger og telefon for dette barnet hele veien. Det kommer i tillegg til det barnevernet mener jeg skulle betale. Så jeg slipper ikke fri økonomisk eller på annen måte. Men far skal slippe å hjelpe til både praktisk OG økonomisk, og i tillegg kan han slå meg konkurs for å ha gjort alt for vårt barn? HVOR i dette er logikken?

Barnet skulle i tillegg ha hjemmet sitt å komme hjem til etter oppholdet, uten å være 18 år da. Hvem har sagt at jeg trenger mange soverom, slik at jeg kan huse en snart voksen person? Jo, NAV og barnevern. Ellers kunne jeg jo bare solgt og kjøpt noe mindre her. Men nei.... ALT skal være klart til den hjemkommende tenåringen som snart er voksen. Og far trenger IKKE bidra på noen måte, for stakkaren er jo bare samværsfar som betaler for å slippe alt som har med barna å gjøre. Og han har kranglet nok om det bidraget opp igjennom... Dette er virkelig syke regler.... Helt syke.

Jeg har tenkt å dra dette så langt som det trengs, for her må det lovendring til dersom dette stemmer....

Fortell meg gjerne, for jeg makter ikke å se den.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...