Gå til innhold

Tips mot vannvittig trøtthet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt så trøtt i det siste. Helt utrolig trøtt til å være meg. Jeg har alltid hatt lite søvnbehov, men nå de siste ukene sovner jeg klokka 20 på sofaen.. hver kveld.

Det er frustrerende for jeg får aldri gjort noe gøy, bare sovet. Og neste dag er jeg like trøtt. Gjesper hele dagen og føler meg generelt lite opplagt.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jerntilskudd

B-vitamintilskudd???

Hvis du har hatt en markant endring, anbefaler jeg en liten tur til legen for sjekk av blodprøver.

Skrevet

Jeg slet med det samme, i en sånn grad at legen min mente jeg hadde en mild form for ME.

Jeg tok turen til en privat lege og han sjekket meg veldig veldig grundig opp og satte meg på flere kosttilskudd. Han sa jeg var innenfor normalen på absolutt alt, men i helt nedre sjikte på flere ting. Disse tingene til sammen kunne gi tap av energi og trøtthet.

Jeg fikk B12-sprøyte og fikk beskjed om å fylle opp jernlagrene mine, spise D-vitaminer for det får vi generelt for lite av her nord og samtidig ta en god vitamintablett hver dag (han anbefalte Bio-Balanse med jern fra helsekosten, den er satt sammen for optimalt opptak og jernet tas godt opp uten å gi hard mage).

Samtidig mente han jeg trengte mye mer antioksidanter så jeg begynte drikke aqai-juice hver dag og er bevisst å få i meg mer frukt og grønt.

Jeg føler meg mye mye mye bedre, hodepinen har lettet og jeg er mye piggere og føler meg nærmest som et nytt menneske. Var hos legen i går og han mente jeg hadde hatt spesielt godt av B12-vitaminene og det sammen med de andre tingene har styrket kroppen og immunforsvaret mitt betraktelig.

Skrevet

Jeg ville gått til legen for å få sjekket både jernlageret og stoffskiftet.

Dersom det ikke er noe galt med det så kanskje du bør endre kostholdet? Hvordan sover du når du først sover da? Kvaliteten på søvnen?

Min tante hadde det slik du beskiver, men ingenting var galt, hun måtte rette og slett bare endre sove -og spise rutinene sine. Uansett hvor trøtt hun var holdt hun det gående til kl 21. Da spiste hun kveldsmat, tok seg en dusj og så en kopp te før hun la seg kl 21.30. Da fikk hun kvalitetssøvn og sto opp kl 07 (tror jeg). Etter en liten stund slik følte hun seg opplagt også på dagtid.

men sjekk først jernlager og stoddskiftet!

Skrevet

Skal sjekke det ut..

Vi har jo to barn, det minste er to år og har vel ikke sovet en hel natt i sitt liv da...

Er garantert ikke gravid (mannen er sterilisert, jeg har fjernet slimhinnen i livmoren).

Jeg tar allerede b-vit og d-vit daglig.

Tok jern tidligere, men etter jeg har sluttet å miste så mye blod (fjernet slimhinnen, ikke mer blødningfer) tenkte jeg at jeg ikke trengte mer jern. Var jo jernmangelanemisk hele mitt liv frem til da... Hmmm. Kan det være jeg fremdeles trenger det selv om jeg ikke mister de store mengdene altså?

Hmm.

Skrevet

Jeg har aldri mistet store mengder med blod (har pcos og mensen kanskje fire ganger i året), men må likevel gå på jerntilskudd. Kan klare meg noen mnd uten, men har aldri kunnet slutte helt.

Jeg tror jernlageret skal være på over 15 (sånn ca), og mitt faller fort ned til 9 etter en periode uten jerntilskudd.

Skrevet

Ja, du sier noe der. Det dumme ellers har jo vært at de periodene jernlagrene har vært tomme har jeg jo blitt helt rar og ikke klart å tenke at det kan være det, sånn som nå...

Mannnen må kjøpe floradix til meg i kveld. Skal tas med en dose weifa c-nypeekstrakt for litt ekstra piff:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...