Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Kan noen gi meg litt inspirasjon til middag når mannen er i nordsjøen? Det er bare meg og datteren min på 3 år,og orker ikke lage noen store avanserte middager når han ikke er hjemme. Datteren min er ikke kjempe glad i mat heller,og spiser stort sett ingen grønnsaker,og hun liker ikke kjøtt. Hun liker ris,pasta,poteter,fisk,kylling og sånt... Jeg klarer ikke komme på noe som helst å lage lenger,men hun må jo få middag når hun kommer sulten hjem fra barnehagen. Og jeg er gravid så burde få i meg sunn og næringsrik mat. Det blir mest at jeg lager forskjellige retter med egg,for det elsker hun og det går fort,men er sååå lei av det. Trenger variasjon. Er inne på matprat og sånne sider og kikker,men blir lei etter 10 sekunder.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Hva med stekt ris og kylling? Pleier å lage det ihvertfall hvis jeg er mat lei og dårlig råd eller tid. Har jeg risdagen før, så pleier jeg å koke litt ekstra. Steke risen i en panne, ha i noen grønnsaker og deretter kyllingbiter. Woila, etter 10 min. er middagen klar:) Har du mer igjen av middagen kan du fint sende det til barnehagen dagen etter:)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Pasta og røkelaks! Kok pasta og sil av. Bland litt matfløte, revet parmesan og en eggeplomme i gryten, smak til med salt og pepper og hell tilbake pastaen og hakket røkelaks. Rør om og vips ferdig. Server med litt grønn salat.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg er alene med min datter på 1,5 år. Hvis jeg har kjøttkaker så har jeg to kjøttkaker til meg og en til henne. Jeg lager brunsaus selv så da kan man jo lage saus i mindre mengde. Potet, en liten til henne og to til meg. Også masse grønnsaket. Men min unge liker grønnsaker da. Fiskepinner med rømme, kokt gulrot og kokt potet er alltid en hit hos min datter. Og meg. Syns det er godt. Også kan du jo lage egne hamburgere. La snuppa være med å lage dem dagen i forveien. Så kan hun velge selv hva som skal på den. Laks i folie med pasta til og en rømmesaus eller hollandaise eller noe. Det er så mye du kan lage. Pølsepizza en og annen fredag. Kylling i sånn stekepose med krydder med ris og saus og salat.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Tusen takk for forslag:) Men kan jeg spise røkelaks når jeg er gravid?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Tenk to dager om gangen. Om du f.eks lager fiskegrateng og kokte poteter en dag, kok masse poteter så kan du kutte de i terninger og steke sammen med kjøttboller dagen etter. Potetmos hvor du blander i mais, erter og små gulrotbiter blir fargerikt og sunt, kan serveres til alt, fiskepinner, fiskekaker, kjøttkaker, pølse, kylling osv.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 Ja, det kan du. Men den bør være nyåpnet og langt fra siste forbruksdag. Se kostråd for gravide på http://www.matportalen.no/ for mer informasjon. Er du usikker kan du rett og slett steke røkelaksen i pannen et minutt eller to før du tilsetter sausingrediensene og pastaen. Da er du i alle fall på den sikre siden. Hilsen hun som kom med oppskriften, som er i 20. uke for tiden
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Pølse og potetstappe kjøttkaker fiskeboller i hvit saus kyllingfilet m tilbehør lasagne med salat.. genialt med middager man gjerne har nok til dag 2..er ikke sååå festlig å bare lage middag til seg selv og en som nesten ikke spiser. Det vet jeg også alt om,som er 4uker alene i slengen med barn på 3 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå