Gå til innhold

Graviditet og salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan det ikke spises, og hva er farene? Jeg er straks 5mnd på vei, å spist det hver dag :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg spiste også salami...har 2 friske barn idag jeg. jeg syns det er å være hysterisk, men du skal selvfølgelig få velge selv hva du vil spise :)

Skrevet

Salami er spekemat, og spekemat er hverken stekt eller kokt. Kjøtt som ikke er varmebehandlet er ikke anbefalt for gravide å spise siden det KAN inneholde bl.a listeriabakterier.

Nå er dette bakterier som er veldig sjeldne i Norge, så mange tar sjansen på å spise norskprodusert spekemat. Men det er ikke anbefalt i tilfelle...

Skrevet

Toxoplasmose er faren.

I Norge er risikoen for å bli smittet av toxopasmose svært liten da mattilsynet og bøndene seg svært ofte tar prøver av dyrene. Dersom toxoplasmose blir oppdaget tar de livet at ALLE dyrene på gården.

Toxoplasmosesmitte er, etter hva jeg har blitt fortalt av flere leger på sykehuset, kun farlig de første mnd av svangerskapet før alle organer osv er utviklet. Dersom du fra før av er toxoplasmosesmittet kan du trygt spise hva du vil.

Jeg har selv spist salami og ikke helt gjennomstekt kjøtt i begge mine svangerskap med unntak av de første tre månedene.

Skrevet

Ar du har to friske barn er jo verdens dårligste argument, da kan jo jeg bli en storrøyker også da siden min bestemor ble 90 år selv om hun røyket.

Eller jeg kan velge å ikke følge anbefalingene om å legge barnet på ryggen når de skal sove siden jeg ikke døde i krybbedød da mamma la meg på ryggen..

Selvfølgelig er det ikke alle som spiser spekemat syke, men det er en viss risiko for å bli det, og slike sjanser tar man ikke med barnet sitt! Hva om du hadde blitt syk og barnet skadet, kunne du levd med at "jeg gadd ikke være hysterisk med kostholdet så barnet mitt ble dessverre skadet"?

Til deg HI, så lenge du ikke har blitt syk er det ingen fare, du har nok ikke fått i deg skadelige bakterier, men jeg ville holdt meg unna spekemat resten av svangerskapet, for sikkerhets skyld.

Skrevet

Jeg har holdt meg unna spekemat og rått kjøtt av den enkle grunn at det er anbefalt! Som oftest går det bra. Men hva om det plutselig ikke gjør det? Er det da verdt å spise salami?

Skrevet

Ja, det er en fare ved å spise det, som sies over her. Men den er ikke stor, så jeg selv velger for min sin del, å nyte salamien, så lenge den er norsk :) En gang innimellom spiser jeg litt svartpølse også.

Skrevet

Klippet fra statens erneringsråd til gravide (matportalen):

Det er viktig å unngå matvarer som kan inneholde organismer som toxoplasma og listeria. Disse organismene behøver ikke å være farlige for deg som voksen, men kan gi infeksjoner som i verste fall fører til abort eller skader på fosteret.

Toxoplasma (T. gondii) er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos enkelte dyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring eller ved å klappe dyr. Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra dyr, for eksempel uvasket frukt eller grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toxoplasma.

Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Skrevet

jeg spiste masse salami jeg! og andre norske spekepølser også.

jordmora mente også at det måtte være grenser for hvor hysterisk man skal være..

men hun anbefalte å være mer forsiktig når det gjalt mat fra utlandet ;)

Skrevet

I forrige svangerskap spiste jeg all slags spekepølse.

Tenkte ikke over at det var spekemat!

Spiser det nå også, men nå fryser jeg det 3 dager først... For å være sikkert. Spiser spekeskinke som har vært dypfryst også.

Skrevet

Og det er sikkert når det har vært frosset????

Skrevet

skjerp dere over nervøse høne mødre.. her i norge er så og sei alt trygt.. har der hørt om mangen som gravide som har blitt sjuke, eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhh ???? Nei.. skjerp dere og heller snakk med ei jordmor...

Skrevet

Toxoplasmose forsvinner ved frysing, men ikke listeria.

Det er faktisk en risiko for at det går galt hvis man spiser spekemat eller andre ting det er anbefalt at man holder seg unna. Risikoen er veldig liten hvis man holder seg til norsk mat godt innen holdbarhetsdatoen, men den er der. At en jordmor kan si at det er greit at en gravid spiser spekemat kan jeg ikke skjønne at hun tør, tenk hvis "hennes" gravide er en av veldig få uheldige som faktisk blir smittet. Det er en grunn til at det offentlige går ut med anbefalingene og det er ikke hysterisk å følge anbefalingene.

Det går bra med de fleste som spiser salami, så jeg ville ikke gått og vært redd fordi jeg hadde spist det uten å vite at det var farlig, men jeg hadde ikke fortsatt å spise det etter at jeg fant ut at det ikke er anbefalt.

Skrevet

Jeg veit om ei som har et multihandikappet barn som følge av listeria. Det er heller ikke så mange år siden en gravid mistet tvillingene sine på grunn av camembert-ost servert på et sykehus.

Det er ikke stor sjanse for at noe skal gå galt, men det er ikke noen trøst når det faktisk skjer.

Jeg skulle ønske folk forholdt seg til helsemyndighetenes kostråd for gravide på http://www.matportalen.no/ eller spurte jordmor/lege i stedet for å lage tråder her inne som alltid ender med skyttergravsdiskusjoner der man enten er hysterisk eller egoistisk, alt ettersom.

Skrevet

De gravide blir stort sett ikke merkbart syke, men fosteret kan bli.

Mange er født med hjerneskade der årsaken kanskje ikke kan påvises. Og hvem vet, det kan like gjerne skyldes toxplasmose eller listeria som noe annet...

Jordmødre er ikke eksperter på området, det viser seg gang på gang.

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=187784

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2319940.ece

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/listeriaalarm-i-bergen-2412422.html

Det er ikke veldig ofte de finner listeria i norsk kjøtt, men det skjer med jevne mellomrom, og hvorfor da ta sjanser de får månedene av sitt liv man går gravid?

Det skjer ofte nok til at det ikke er anbefalt for gravide i norge å spise spekemat, og da er det ikke hysterisk å holde seg til de anbefalingene!

Skrevet

Min svigermor jobber med å produsere spekemat på fabrikk, og har i alle år sakt "hold deg unna spekematen når du er gravid, det er hundrevis av forskjellige bakterier på kjøttet". (hun sa faktisk dette før helsemynighetene gikk ut med at det kunne være skadelig)

Hun forteller om diverse ting som blir gjort hver eneste dag som gjør at speket kjøtt kan være farlig for det lille fosteret( f.eks blir myggel skåret bort på utsiden av fettet under speking!), (eller dere kan jo tenke dere selv at under parteringen og flåing av dyr så kan det komme endel bakterier fra skin og innvoler, da spesielt fra endetarm o.l, og siden kjøttet aldri har vært varmebehandlet så forsvinner ikke disse bakteriene)

De fleste av de store spekematprodusentene anbefaler deg som gravid og holde deg unna deres egne spekede produkter, tror neppe de hadde gjort det viss ikke det var skadelig.

Men for all del til dere som sier det er hysteri, stapp i dere spekematen og kos dere videre. Håper virkelig samvittigheten deres tåler å måtte leve med det VISS dere skulle få et sykt barn.

Skrevet

Ja, det å tro på at norsk mat er trygg, uansett, er naivt.

De burde fått innblikk i produksjonen, da hadde de nok endret mening ganske raskt.

Skrevet

Forstår ikke sånn tankegang jeg heller...

Hvorfor i hele tatt ta sjansen? Er det virkelig SÅ om å gjøre å spise det man blir anbefalt å holde seg unna i disse 9 mnd?

Det blir som de som hevder at et halvt glass vin ikke skader heller.. da pleier jeg å si at de får gjøre som de vil..men min mening er følgende; Er det så sabla om å gjøre med det vinglasset så får de heller droppe å bli gravid..

Det er snakk om 9 MND av hele ditt liv... Jeg er slett ikke hysterisk av meg..men jeg følger matportalen... jeg hadde ikke klart å levd med meg selv om ungen min hadde dødd av listeria el. Den sjansen tar jeg ikke.. UANSETT hvor liten den måtte være...

Skrevet

Bare ett tips. Kjøp pepperoni, og lag hjemmelaget pizza. Stek på 225 grader i over 10 min. Da er alle bakterier drept. Og spekemathungeren får hvilt seg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...