Gå til innhold

Kan jeg lage speilegg av egg som gikk ut 16/10?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggene er fint brukbare minst en måned etter best før-datoen, så ingen fare :)

Skrevet

Egg holder seg lengre enn holdbarhetsdatoen. Hvertfall om de er oppbevart riktig. Du kan fint lage speilegg av dem. :)

Er de grønne og lukter råtten, så bør du revuredere det, men det er de neppe.. :P

Skrevet

fra vg.no

* Egg

Datostempling: Best før 28 dager etter legging.

Holdbarhet: 2-3 måneder.

Oppbevaring: Kjølig og borte fra varer med sterk lukt. Så lenge det ikke lukter vondt av eggene når du knekker dem, er de brukbare.

Kilde: Prior

Skrevet

Tusen takk for svar!! Da blir det speilegg til frokost :) Så sant de ikke er grønn ;)

Skrevet

Egg har jo enorm holdbarhet. En fin måte man sjekker det på er å legge eggene i vann. Synker de, er de fine, hvis de flyter - rett i søppelkassen!

Skrevet

hvis du putter eggene i en bolle vann,så kast dem som flyter. dem som synker kan man bruke.

Skrevet

Ja, det kan du, om de er oppbevart riktig. Egg har holdbarhet utover datostempling i Norge, men vi er pålagt å følge EØS-regler i forhold til merking av mat, og i en del andre land gjør salmonellasmitte gjennom egg at de kun kan merkes med 1 måneds holdbarhet.

Skrevet

Aldri hørt om før! Kjekt å lære noe nytt :) Spesielt jeg som aldri gikk på husmorsskolen :P

Hilsen en 24 åring :D

Skrevet

Er selv 23 år, og lærte det knepet på ungdomsskola, så må ikke gå husmorskole for å lære slikt ;)

Skrevet

Haha, og jeg som kom med tipset er 21, så vi kan fastlå at ingen gikk på husmorskolen. :P

Skrevet

Hehe, ok, ingen unnskyldning da:P Kan heller si at jeg ALDRI har vært interessert i matlaging eller slikt.. Har bare laget mat fordi jeg må:) Men alle disse lure triksene, gikk vel meg hus forbi på ungdomsskolen, da jeg tenkte at mamma kunne det sikkert.. så da lukket jeg vel ørene:p

Fortsatt har jeg mor på tråden når jeg trikser med mat ;)

Speilegg har jeg alltid klart uten hjelp da, hehe!

Skrevet

I følge min lærer i mat&helse på høyskolen har egg oppbevart kjølig og mørkt en holdbarhet på opp mot et halvt år. Og jeg lover deg, du lukter det hvis du knekker et dårlig egg...! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...