Gå til innhold

Om kristendommen og slik...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få luftet litt tanker ang tro (og tvil...).

Jeg er oppvokst i en relativt nomal familie. Da jeg var liten gikk jeg noen år på søndagsskole, men utover det var vi ingen aktive kirkegjengere. Hva jeg ønsket å tro på fikk jeg velge selv. Jeg er derfor ikke døpt og konfirmasjonen min var borgerlig. I mitt hode var jeg vel en ateist...

Så møtte jeg han som idag er min mann. Han er oppvokst i en mer konservativ familie. Selv er han ikke spesielt konservativ, men han har med seg sin barnetro og er glad for det.

Ettersom troen og flere av ritualene rundt den er viktigere for min mann enn for meg har det blitt slik at vi har døpt våre barn. Dette valget fikk meg til å tenke litt, og jeg valgte å melde meg inn i statskirka siden våre barn også skulle stå som medlemmer der.

Nå er da situasjonen slik, at vi er alle medlemmer i statskirka, vi deltar på kristne aktiviteter (sammen som en familie), og vi kan godt gå i kirka om det skulle være noe moro for ungene. Vi er absolutt ikke ekstreme, men er med på det som er gøy og positivt (spesielt for barna).

Så idag spør min eldste datter; Mamma, tror du på samme Gud som meg??

Og jeg klarer ikke si ja. For gjør jeg egentlig det? Joda, jeg tror på det som er positivt og er enig i at kristendommen (og de fleste andre religioner) har mye positivt med seg. Men tror jeg egentlig på denne Guden?? Jeg vet ikke helt og jeg synes fremdeles det er vanskelig å ta stilling til om jeg faktisk ER kristen.

...men det var godt å få luftet noen tanker en tidlig tirsdagsmorgen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! :-)

Jeg er kristen.

I bibelen står dette:

For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. (Rom 10:9-10)

Altså; Tror du at Jesus er Guds sønn, at Gud sendte Jesus til jorden, at Jesus døde på korset og at Gud oppreiste han fra de døde, da er du frelst.

Det er nemlig her trospørsmålet kommer inn. Jesus ble sendt til jorden for å ta på oss våre synder. Kristendommen skiller seg fra de andre religionene med at vi har det som kalles nåden! Vi har lov til å starte opp med blanke ark og komme til Jesus gang etter gang. Vi trenger ikke å be 5 ganger om dagen eller utføre en rekke ritualer. Vi trenger bare å tro av hele vårt hjerte.

Å være medlem av statskirka har ingenting å si om du er kristen eller ikke. Kristen kan du være uansett, men det blir selvsagt anbefalt å være medlem av et kristent miljø fordi det er viktig å ikke være alene i troa. Fellesskap er viktig, så mange ser på menigheten som en familie, fordi den består av en gruppe mennesker i samme alder som tror på det samme.

Jeg vil anbefale deg å lese litt i Johannesevangeliet i Det Nye Testamentet. Hvis du syns det er vanskelig å vite hva du mener så kan du faktisk be til Gud også? Si f.eks.: "Kjære Gud, jeg vet ikke hva jeg tror, jeg velger å komme til deg for det for å se om du faktisk er der.. Det er vanskelig å tro og vite hva jeg skal svare mine barn. Kan du hjelpe meg og gi meg litt visdom?"

Lykke til! :-)

Skrevet

i dag kom det en ny trykket bibel i lettere utgave :-)

kansje du kunne lest i den , og forstått litt mer og deretter sett hva du mener :-)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg må innrømme at dette er litt heftig for meg og at jeg nok ikke blir å lese bibelen med det første :)

hi

Skrevet

Jeg forstår det kan være rart. Det går an å bare starte med å be litt? Prøv deg på en setning, så kan du evt. prøve mer og mer. Det viktigste er å være ærlig med deg selv og da kan du rett og slett si det samme som du har sakt her inne til Gud? :-)

Ellers vet jeg det har kommet en ny utgave som anonym ovenfor her nevnte. Jeg vet ikke hvordan den er å lese, men det går jo an å undersøke det når du føler deg klar.

Første anonym.

Skrevet

Hei!

Jeg er også kristen! Synes det er fint at du støtter mannen din i hans tro, sikkert fint for han og barna. Har selv en mann som ikke er kristen, og han er ikke så støttende der. Vi snakket om det før vi fikk barn, og han vet hvor jeg står, men han forandret seg da gutten kom. Da er plutselig alt med kristendommen så farlig! Ikke lett.

Synes det første svaret du fikk var veldig bra, og så vil jeg bare legge til at det finnes flere forskjellige bøker og lese utenom Bibelen. Må innrømme jeg også synes det er mye uforståelig der. Særlig gamle testamentet.

Tips: Knut Tveitereidet - En helt overkommelig Bibel

:)

Skrevet

Vær ærlig. Si at du faktisk ikke vet om du tror på samme gud, men legg vekt på at du synes kristendommen er positiv og at man ikke trenger å tro på samme måte.

Jeg synes den første anonyme kanskje har strengere krav til hva som kan defineres som å ha en tro. Hvis du tror at det er noe er ute som er større enn oss selv kan du jo sies å være troende, om enn ikke slik det er beskrevet i bibelen. Personlig synes ikke jeg at det å be eller lese bibelen er et kriterium for å være troende, og det er ikke sikkert at man kommer nærmere et svar ved å gjøre det. Troen er noe man har inne i seg, uavhengig av hva skrifter sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...