Gå til innhold

Driter barnevernet i 17 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei i familien er langt ut på kjøret. Hun er narkoman, har narkomane boendes i huset sitt, og brukte sprøytespisser ligger strødd i stua og kjøkkenet. Det er ille!

Denne dama har mistet omsorgen for sine 3 yngste barn, men den eldste på 17 år bor hjemme hos henne. Han ville ikke flytte derifra, han ville bo sammen med moren sin. Faren til denne gutten er ukjent, så faren er helt ute av bildet.

Men, spørsmålet mitt er: Hvordan kan barnevernet overse 17 åringen og bare la ham bo hos moren sin? Kan ikke barnevernet gripe inn og tvangsflytte ham?

Vi i familien har prøvd å hjelpe til, men vi kan jo ikke kidnappe 17-åringen heller. Nå har 17-åringen sagt at han skjønner at han ikke kan bo hos moren sin og kanskje skal flytte til mormoren sin i løpet av uka. Problemet er at mormoren er alkoholiker og narkoman, og stort sett sitter på pub`en eller neddopet i sofaen..

Barnevernet er forresten informert om familiesituasjonen, så jeg skjønner ikke helt hva de driver med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke det at barnevernet ikke kan gjøre noe, men om denne gutten virkelig ikke ønsker og flytte, og tilbudene han har fått kanskje er å flytte på en institusjon ol. så tar nok bv hensyn til hans ønsker.

I tillegg er det liten vist å sette tiltak på noen hvis han snart fyller 18, da vil han uansett kunne skrive seg ut.

Men hadde dette vært noen i min familie ville jeg tilbudt han boplass hos meg eller evt hjulpet han til og finne seg en hybel.. Du kan jo også kontakte bv og drøfte dine ideer med de..

Skrevet

lenge til ungen blir 18 år.. ?? kan være for at ungen er så gammel ellers vet jeg ikke,.

Skrevet

Ei i familien? Det høres ut som halve familien er narkomane...

Her høres det ut til at Barnevernet har vært inne i familien ei stund, siden de har kunnet foreta undersøkelser og gå til sak om omsorgsovertagelse på de tre yngste barna. Så jeg skjønner heller ikke hvorfor de utelukket 17-åringen fra kravet om omsorgsovertagelse.

Kanskje ei av Bv-damene ble forelsket i ham?

Skrevet

Det er ikke at de driter i de på 17, men ungdommene selv har for mye de skulle sagt om saken....

Nei, lovverket er ikke til å forstå, men det er faktisk ikke barnevernets feil..... Ta staten og regjeringen, og de som lager lovverket, du :) Jeg er der selv, så jeg vet mye om dette. Ikke bare hva en tenker hadde vært bra, men hva som er virkeligheten i dagens Norge ang dette.....

Skrevet

Huff, for en lei situasjon.. Det er vanskeligere å flytte barna jo eldre de er. Å tvangsflytte en 17 åring går nesten ikke. Han kommer til å rømme hjem ved første anledning, og fortsette med det. Han vil også plasseres på institusjon. Snart er han atten og gjør hva han vil, uansett. Har han rusproblemer selv? Hvis ikke kunne kanskje barnevernet hjelpe han over i egen hybel? Kan han bo hos noen av dere andre i familien?

Skrevet

Jeg tror det nytter lite å gjøre med en på 17 år. De er jo nesten voksen, å disse vesnene ønsker å være selvstendige mest mulig. Tenks elv vist noen av dere hadde vært 17 år, å noen ville tvangsflytte MOT eres vilje...De fleste hadde nok strittet skikkelig i mot BV, politi og ALT i begynnelsen ihvertfall! Til de rømte vekk, eller havnet på kjøret igjen selv.

Skrevet

Jeg vet om ei på 17 som fikk lov til å flytte hjem til sin far. Denne faren har over tid misbrukt datteren spesielt verbalt men også fysisk (slag), mens storebroren (som bor hos far) har over tid tidligere misbrukt henne seksuelt,

Barnevernet og bup har vært inne i saken over tid, men siden det ikke foreligger noen anmeldelse eller sak (mangel på konkrete bevis), kunne de ikke gjøre noen ting.

Det skal sies at det ikke har foregått omsorgssvikt hos mor, men at det har vært svært konfliktfylt pga. jentas handlinger. Kraftig depresjon og post-traumatisk stress lidelse har ført til suicidale tendenser, selvskading, mangel på respekt for mennesker og regler. Droppe ut av skole osv. osv.

Så nå bor hun hos far med helt frie tøyler uten å gjøre noen ting. Barnevernet og mor er maktesløse.

Skrevet

kanskje du skal melde i fra til barnevernet igjen.det er sikkert masse du ikke vet ang denne saken. Sitter på utsiden og ser og tror og mener .

Siden han er eldst og har hatt små søsken såer det ofte at sånne barn føler et vist ansvar for foreldrene sine, så det er ikke så rart han ikke vil flytte fra moren... Masse som er i hodet på de barna som opplever sånt. Ring barnevernet selv og forklar... Ikke sitt å se på at det er sånn,,, det er derfor mange barn går nedenom og hjem for andre ikke bryr seg.... eller de bryr seg men på feil måte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...