Gå til innhold

Sondebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med sonde? Sønnen min på 4,5 mnd har hatt sonde i et par uker nå og fra å ta både pupp og flaske (dessverre spiste han ikke nok av noen av delene) til å ikke ville ha noen av delene! Vel, jeg får lurt puppen i ham mens han sover på kvelden og på natten, men flasken nekter han helt. Har matet han med skje, sprøyte og kopp men det virker som om han svelger mye luft med melken så det kommer gjerne opp igjen. Jeg skal snakke med et såkalt spiseteam etterhvert håper jeg for å unngå å operere inn knapp, men vil gjerne høre om noen her kan gi meg noen gode råd for å få ham til lå spise! Han tar litt grøt og middag, men kan jo ikke basere meg på fast føde riktig enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig at sondebarn etterhvert nekter å spise selv dessverre. Dersom man kan ha is i magen med tanke på spising, kan sonden tas bort, og barnet vil ofte begynne å spise igjen. Problemet til din gutt er jo at han ikke klarer seg helt uten sonde. Ble det prøvd å forsterke melken før det ble lagt ned sonde? Sonde kan føre til spisevegring på sikt også, så bør unngås over lengre perioder.

Prøv å unngå stress og mas når han skal spise.

Skrevet

Takk for svar. Han fikk forsterket melk før sonden ble lagt ned, men han spiste aldri nok til at han la på seg tilfredsstillende. Han får forsterket melk nå også og legger OK på seg. Jeg håper at legene vil gi meg sjansen til å få ham til å spise før knapp, men først må han jo mer opp i vekt. Men jo mer tid som går jo mindre vil han jo spise og siden poenget er å få ham opp i vekt så kan man jo ikke "sulte" ham til han spiser selv, heller. Nå prøver jeg å la han spise mens familien spiser, han virker interessert og følger med når vi spiser men er ikke så interessert i å ha mat i munnen, selv om det går noe ned. Det overrasker meg at selv om han er sulten så nekter han å ta flasken!

Skrevet

Forstår godt at det er frustrerende, men dessverre altfor vanlig når "store" babyer får sonde. De legger inn årene helt... Slutter nesten å spise. Håper dere får et bra team rundt dere.

Hilsen første anonym

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...