Gå til innhold

Er det grunn for en bekymringsmelding når...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

... en mamma ikke vasker huset? Altså det er MØKK overalt, gulvet er grått, med leireflekker, og det knaser under bena når man går der?

 

Ellers er hun en flink mamma, tar seg av barna (alenemor) og dem har alltid varme, tørre klær.

 

Jeg har forsøkt å vaske for henne noengang, men jeg rekker jo ikke både mitt hus og hennes hus hver uke! Hun er hjemme hver dag så hun burde egentlig ikke ha noe problem med å rekke å dra over gulvene litt oftere enn hver 3. måned... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men bør det meldes til barnevernet så hun kanskje kan få litt hjelp?? I tvil om hva jeg skal gjøre... hun er ei god venninne og jeg vil jo bare hjelpe! Men fåtallet ser jo på barnevernet som hjelp :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på barnet som må bo i all den dritten.. og se for deg dine egne barn. Ville du latt dem bo i det huset?

Barnevernet kan helt klart hjelpe (jeg arbeider i barneverntjensten)

Selv om barneverntjenesten er inne i bildet er det ikke ensbetydende at de tar barnet fra henne. Det er mye god hjelp i barnevernet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sak for barnevernet. Hvem har laget" loven" om at en må vaske hver uke, eller hver 3. måned for den saks skyld, og hvor finner en den loven?

 

At du er hyperrenslig betyr ikke at alt annet er verre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor trenger tydeligvis hjelp (enten med hushold og hygiene eller psykisk hjelp) og da kan barnevernet være rette instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke latt mine barn bo der. Jeg lar ikke mitt barn overnatt dere engang selv om barna så sårt vil, men det er ikke snakk om pga all skitten... da får heller hun komme hjem til oss :-)

 

 

Du som jobber i barnevernet, hva kan dere hjelpe til med i en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barn lever i en møkka-sti så er det faktisk en sak for barnevernet. IKKE for å ta barna fra mor, men for å kunne gi mor hjelp til selvhjelp sik at hun på sikt kan holde huset, om ikke annet, nogenlunde rent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke med henne? Hvorfor er gulvene så usedvanlig fæle og hvordan kan det ha seg at alt annet er på stell da? Nå er det snart vinter og da tråkkes det ikke inn så mye leire. Hva med å snakke med henne om å ikke gå med sko inne? Kanskje du kan spørre om hun vil ha hjelp til å lete opp en god vaskedame som kan komme å ta kun gulvene, siden det er det eneste hun selv ikke klarer ta? Det må da være mulig å gjøre annet enn å prøve å få barna fjernet hjemmefra på grunn av skitne gulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du beskylder noen for å være "hyperrenslig" pga at de syns at gulv bør vaskes oftere enn hver tredje måned, får meg til å undre på hvordan det ser ut hjemme hos deg, 19.49?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk har det så skittent hjemme er det ofte en grunn for det. Oppegående friske mennesker har det ikke SÅ skittent hjemme. De som sliter psykisk har det ofte rotete eller skittent hjemme. Ofte når de har en down periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da snakket med henne, og vasket for henne t.o.m...Men det hjelper ikke. Men ingen er da ute etter å ta barna fra henne! Er derfor jeg lurer på om det er en sak for dem eller ikke... Hva kan dem eventuelt hjelpe med? Eventuelt andre intanser som kan hjelpe?

Vaskehjelp har hun ikke råd til.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som snakker om å få barna fjernet fra hjemmet. Det er snakk om at barnevernet kan hjelpe mor med det hun sliter med og dermed også hjelpe barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt greit ut her, og både barnevern og politi har vært her(men da pga andre ting enn meg. Mitt eldste barn kommer under begge de etatene, uten at jeg har gjort noe galt).

 

hehehehe.. Ikke klart for selskap her, men vi lever helt greit :) lite syke, og ikke rot, og vi plukker hybelkaniner der vi finner dem ;)

 

Tro hva dere vil, men dette er ikke noe barnevernet henger seg opp i. Og gjør de det, så har de for lite å gjøre. Men det er vel vanlig all over innen den etaten likevel, så no problem her :)

 

Hilsen 19:49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kan gjennom samtaler med mor finne ut hva det er hun sliter med og hva hun tenker at hun kan trenge hjelp til.

Kanskje det er noe så enkelt som at hun ikke finner tid til å vaske? Da kan barnevernet hjelpe henne med å lage gode rutiner på dette.

Kanskje hun sliter med noe mer komplisert somg gjør at hun ikke har overskudd? Da kan barnevernet finne passende hjelp og tiltak for henne.

 

Hilsen bvped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1951:

Hvem har sagt at det er snakk om å fjerne barna fra hjemmet? Så vidt jeg har lest, så er det absolutt ikke snakk om det, det er snakk om å skaffe/gi mor hjelp til å ta/greie normalt renhold i hjemmet.

 

Og ja, jeg mener barnevernet kan være rett adresse for en bekymringsmelding, for barn skal ikke være nødt til å leve i et sånt hjem. Men nei, dårlig renhold av gulv er ikke grunn til å fjerne barna fra hjemmet. Men barnevernet kan være rett sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle deg at det eneste hun vil få av barnevernet er en miljøterapeut som liksom skal lære henne å vaske og å holde orden(men dette vet hun nok godt selv).... Det er vel det du har prøvd å gjøre uten hell? Og hvor langt er en da? Jo, på samme sted.....

 

Det nytter ikke. En får bare ikke dekket hushjelp av barnevern eller NAV.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, gulvene hennes er litt skitne, og da sliter hun per def psykisk?

 

Enten beskriver hi situasjonen veldig dårlig, eller så er hun overrenslig selv... Jeg husker ikke sist jeg vasket stuegulvene våre, og med små barn blir det fort skittent. Men jeg tviler på at noen ville meldt meg til barnevernet av den grunn... :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke... Men du som venninne kan vel ta deg en ordentlig prat med henne?

Si at du synes det er forferdelig synd at ungen hennes må vokse opp i et slikt skittent hus og at han kan i verste fall bli syk av det.

Tilby deg å passe barnet hennes mens hun får tid på seg til å vaske huset, finn frem noen fengende vaskesanger som gir litt ekstra piff til husvasken (det funker knall for meg med full guffe på anlegget!) og finn frem vaskebøtta til henne. Hvis hun takler å høre sannheten da....?

Men det er viktig å fremheve hennes positive sider som god mor:-)

Sikkert ikke kjekt å høre sånn for henne, men "må man så må man"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tenker på å melde henne til barnevernet pga skitne gulv.... Jeg har ikke ord. Er du hennes venninne? Da hjelper du henne hvis hun trenger det! Det er vel lov å være sliten en periode. Kan du tenke deg hvilken belastning det er å bli meldt til barnevernet? Gå aldri bak hennes rygg og meld henne til barnevernet! Det komme hun aldri over - det lover jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor, OG sliter psykisk, OG vasker sjelden gulva mine... så den skjønner jeg. Mangler totalt tiltak til å gjøre noe. Men håper da inderlig ingen ringer barnevernet av den grunn ;) MEN jeg støvsuger et par ganger i uka altså, er bare den vaskinga som er et tiltak. Hadde blitt rasende hvis jeg hadde vært din venninne, og du hadde meldt fra til barnevernet. Men om du får henne til å søke hjelp, for om mulig å få hjelp til litt praktisk en periode, hjelp psykisk, eller hva hun trenger, så er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...