Gå til innhold

Hvilken av disse er grunnen til at babyer ikke skal være i sittende stilling før de setter seg opp selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det sies jo at man skal unngå å ha små babyer for mye i sittende stilling. Jeg har hørt to forskjellige forklaringer:

 

1. De er for svake i ryggen, det kan være skadelig.

2. De kan bli "rumpeakere" istedenfor å lære seg å krype.

 

Er begge deler riktig, eller er det bare en av disse som er den egentlige grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

begge deler er riktige. Det er ikke bra for ryggen og de blir ofte rumpeakere. Det er ikke skadelig å være rumpeaker altså, det er noen barn som hopper over krabbingen uansett og da er rumpeaking en måte å komme seg fremover på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at nr 1 er viktigst, men nr 2 også er vesentlig. Før de setter seg opp selv så er ikke hoftene, bekkenet og korsryggen sterk nok til å tåle belastningen av å sitte uten noen form for støtte. De klarer det gjerne, men de områdene blir da altså feilbelastet og kan gi senskader. Dette da skader som gjerne ikke viser seg før i tenårene. Samme type skade kan bruk av gåstol og hoppehuske gi. Og en baby som fort blir stødig på sitting fordi foreldrene setter babyen opp, har større risiko for å bli rumpeaker. Å være rumpeaker er ikke ideelt fordi krabbingen er en viktig del av utviklingen. Det går bra uten også så klart, var selv rumpeaker, men tok igjen krabbingen i 4-5-årsalderen da jeg tilbrakte store deler av dagen med å leke katt eller hund, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...