Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 ... mens det florerer av uttrykk som "billige tøser fra østblokkland", "russerhorer", "thaihorer" osv uten at noen som helst reagerer. Er det virkelig kun folk med annen farge som ikke skal hånes?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Ingen som har noen meninger om det?
Gjest ->>- Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Har du en veldig spesiell omgangskrets? Meg bekjent er ikke uttrykk som "russerhore" etc. noe normale mennesker unnlater å reagere på. Og om du virkelig lurer: Du bør la være å si både neger, hore og tøs til folk du ikke ønsker å støte.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Personlig har jeg aldri ment at neger er et ord med negative konnotasjoner. Jeg har sett på ordet som like nøytralt som for eksempel asiat, aboriginer, inuitt, same osv. Men jeg har gangsyn nok til å respektere at mange mennesker som faller i den kategorien jeg ville brukt ordet neger på oppfatter ordet negativt. Da jeg ikke har ønsket å fornærme dem på noen måte, blir da løsningen å ikke bruke ordet. Jeg ville ikke finne på å kalle mennesker for "russerhore" og lignende, det er da ikke tvil om at slike ord har negativ klang!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Du synes f.eks neger og asiat blir det samme? Da bør du vel heller si afrikaner.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Pila, jeg går kun ut fra det som skrives her på DiB. Selv om slike holdninger florerer også ellers. Hvis man skriver at man vil gi sitt barn navn med russisk klang, får man beskjed om at det høres ut som et navn på russerhore. Osv.
Gjest ->>- Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 På DiB er det jo mer enn nok av folk som mener neger er et helt kurant begrep også. Det er det forsåvidt også i resten av samfunnet. Jeg tror det er mye mer utbredt å omtale noen som neger enn som russerhore om man ikke mener å si noe slemt.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Ikke det samme, nei. Men tilsvarende nøytralt. Når man skal sammenligne, blir det vel riktigere å si at det blir det samme som inuitt eller same. Men som jeg sa, jeg aksepterer at ordet ikke er nøytralt for mange av dem det brukes på. Derfor bruker jeg ikke ordet!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 det handler om respekt for andre mennesker!
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Å si "neger" blir i samme gate som "pakkis". Det heter SVART nå. Farget er noe annet enn svart. I Sør Afrika sier man svart om de svarte (de såkalte "negrene"), og farget om dem som er blanding og dem som ikke er like mørke. Sier du neger i Sør Afrika blir du stemplet som rassist med en gang, sier du "kaffir" er det enda verre. Gamle uttrykk som i dag vekker vonde minner og skal ikke brukes.
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 Ser jeg ikke svarte helt på HI sitt spørsmål her, gitt... Men nå har jeg heller aldri møtt noen som kaller folk "russerhorer" etc! Jeg er mer bekjent med de som sier pakkis, neger etc
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg så Dencel Washington (sikkert ikke rett skrevet..) i et intervju med Oprah forklare hvorfor ikke ordet "neger" eller nigro" skulle brukes. Forklaringen er at dette ordet er i et historisk perspektiv negativt ladet. Når dette brukes, er det med en negativ mening. Så selv om vi hvite kanskje ikke forbinder dette med noe negativt, kunne han garantere at de fargede tolker det slik.Så av respekt er det greit å ikke bruke dette ordet. Til sammenligning er ordet "taterunge/taterlegg" negativt ladet. Dette er da en veldig rampete unge,som gjerne stjeler, lyver ol. Jeg er selv av taterslekt,selv om ikke dette synes utenpå.Og jeg skal love deg at om dette ordet brukes rundt meg eller mine barn,så sier jeg i fra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå