Gå til innhold

Kan de si meg opp ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fast stilling i kommunen. Kan de si meg opp hvis jeg blir sykemeldt over et år ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan de.

Da har arbeidsgiver krav på å ansette en annen fast i din stilling.

Jeg har vært 50% sykemeldt i snart 9 mnd og fikk beskjed av nav om at jeg kunne søke 50% aap og jobbe 50%, men arbeidsgiver hadde ikke plikt til å beholde meg, de kunne si meg opp. Siden jeg hadde blitt ansatt i en 100% stilling og bare kunne yte 50% kunne arbeidsgiver med retten på sin side si meg opp uten videre når det var gått et år..

Nå er heldigvis min arbeidsgiver opptatt av å beholde meg da, så de vil i tilfelle ansette en person til i 50% stilling så vi blir to som deler den stillingen jeg i utgangspunktet ble ansatt til å gjøre.

Skrevet

Normalt er det å vente til 18 mnd.

God personalpolitikk og ia-avtalen gjør at man i det lengste ønsker å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Er det andre oppgaver du kan ha? Kan du jobbe redusert?

Er du ikke organisert, så anbefaler jeg deg å gjøre det med en gang. En fagforening kan hjelpe deg gjennom denne perioden.

Be om en samtale med personalkonsulent for å se på dine muligheter.

Husk å tenke gjennom ting i forkant (hva kan du gjøre - er det mulig å komme tilbake til nåværende arbeid i større eller mindre grad, er det annet arbeid du kan gjøre osv).

Skrevet

F#$%"#$... Men da får man eventuelt arbeidsledighetstrygd eller hva det nå heter ? Jeg har vært et år sykemeldt, og ble gravid i den perioden. Nå gir legene meg så og si forbud mot å jobbe .. De ønsker at jeg er sykemeldt fram til jeg skal føde, og da går jeg jo i perm etter det. Huff..

Skrevet

Ja, det kan de. Du kan få DP ja.

Skrevet

Om du blir 100% sykemeldt og er dette fram til permisjon uten avbrekk så får du vel sykepenger for hele den perioden i forhold til den lønn du har hatt

Skrevet

Nei, for man har ikke sykepengerett utover 52 uker. Du kan evnt.l gå over på AAP. DP får du ikke sålenge du ikke er friskemeldt.

NAV-dama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...