Gå til innhold

Er det feil å si neger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ordet kommer jo fra "negro" som betyr svart.

Er det feil å si neger? Hva sier man i såfall i stedet? Svart? Det betyr jo det samme.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg, men det har nok med følelser å gjøre siden de kalte bomullsplukkerne i Sørstatene for "nigger slaves" eller noe lignende.

Det er OK å si at noen er av "afrikansk opprinnelse" eller mørkhudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man gjemmer og glemmer ordet istedenfor å ta makten fra ordet?

Vel, vel....har ingen problem å kutte ordet neger jeg, ser bare ikke hva som var så farlig med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg ingenting vondt eller rasistisk med ordet dersom jeg skulle bruke det, men jeg forstår hvorfor de mørkhudede oppfatter det rasistisk, da ordet ofte blir brukt av hvite i negative sammenhenger, f.eks jævla neger.

 

At de bruker det om/til hverandre selv er en annen sak, men en mørkhudet kan jo aldri være sikker på om en hvit mener det rasistisk eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja og amen.

 

Er vel ikke farlig å bruke ordet neger. De kaller jo oss for "poteter" eller "bleikinger" likevel. Hvorfor kan ikke vi kaller de "svarte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier neger. Jeg har en kompis som er fra Liberia og det er det han vil bli omtalt som hvis man noen gang skal omtale noen. Jeg sa mørkhudet til han en gang og han holdt på å le seg ihjel og mente at det var noe jeg absolutt ikke kunne si. Hehe. Men alle har sine egne meninger. Men kjenner du den du snakker med i det settingen du bruker ordet neger så bør det ikke bli sett stygt på om man vet man ikke er rasist. Synes noen folk er veldig ømfintlige om dagen og jeg synes man setter mer fokus på situasjonen når man prøver å bruke alle andre synonymer enn neger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det heter mørkhudet. en av grunnene til at neger er styg å si er at det ble brukt som et skjellsord i slavetiden. og ordet Neger var ofte det siste ordet mange mørkhudede hørte før de ble drept! er det virkelig sååå vanskelig å si mørkhudet istedenfor neger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar har bodd i afrika i 25 år nå, og han sier også neger/negere. Men det er visst ikke tillatt å si neger i norge lenger. vet at sangen hoa hottentott har blitt bannlyst også fordi de sier negergutt i teksten. synes faktisk det høres dummere ut å si farget eller mørkhudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men om du vet at noen blir støtt av at du sier ordet neger- bruker du da så mye energi på å si mørkhudet da? det handler om respekt for andre mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er stygt å kalle en mørkhudet for nigger. Da lurer jeg på hvorfor de synger det selv i sanger og kaller hverandre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må man si fargen i det hele tatt? Er ikke normalt å si hvit heller. Blekhuden?

Man kan bruke navn og land og evt. det de er kjent for. Skjønner ikke behovet for å definere mennesker med mørk hud med farger i det hele tatt - er ikke normalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overhodet ikke det er feil å si neger og bruker det i min vanlige tale. Ingen som har blitt støtt av det så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite folk har vel egentlig ikke noe med å sitte her å diskutere hvorvidt det er greit eller ikke. Så lenge mange med mørkere hudfarge synes det er unødvendig så bør hvite respektere det. Det er jo ikke sånn at vi omtaler andre med lys hud med farge heller så hvorfor må en gjøre det med de med mørk hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg hvit men har noen venner som er halvt hvit og halvt mørk.

De som er mørke liker ikke ordet neger.

Ergo si svart eller farget. Det er snakk om å vise litt respekt!

Ja det er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...