Gå til innhold

Hvilke tradisjoner er viktigst for deg i jula og som dere har videreført til deres barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke så veldig mange, tror jeg, men julekalender(hjemmelaga pakkekalender) og julestrømpe på julemorgenen med påfølgende godterispising til frokost, mens man ser på tegneseriene.

 

Pinnekjøtt og karamellpudding til middag er vel også en tradisjon jeg har holdt på. (mannen er vokst opp med torsk på julaften, men for meg som er nordlænding, og fødd opp på fisk, utgår juletorsk med høye kneløft!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å komme på noe, men det var ikke så veldig enkelt. Er ikke så opptatt av jul og tradisjoner knyttet til feiringen. Hvis jeg skal nevne noe må det vel være riskrem til dessert, det er hellig for meg, og slik er det her i huset også. Ellers ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig at familien samles og har det hyggelig sammen. Jeg har skilte foreldre og pappa bodde i utlandet i flere år da jeg var mindre. Derfor så vi lite til familien på pappas side, men til jul var vi alltid samlet en av dagene. For meg handler jul om å tilbringe tid med dem man er glad i.

 

Nå er guttungen såpass liten ennå at han skjønner nok ikke så mye av det annet enn at det er gøy med pakker, men jeg håper jo at når han blir større så ser han gleden i å samles med resten av familien og bruke tid med dem man er glad i.

 

Jeg feirer forøvrig ikke jul pga noe religiøst, men at sola snur og vi går mot lysere tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det selvfølgelig julestrømpe om morgenen mens vi sitter i pysjen og ser tegnefilm, en pakke kan åpnes på morgenen. Pynter treet mens vi hører på julemusikk og drikker julebrus på lille julaften. Koser oss foran tv mens vi ser på kvelden før kvelden (da har barnet lagt seg). Har grøtfester med familien, juleverksted og en ny tradisjon er at vi drar på julemarked i utlandet. Det er ikke sikkert vi har tid og råd til det hvert år, men har blitt tre år på rad nå. Synger og tenner lys hver søndag i advent.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pakkekalender til barna, pinnekjøtt på julaften med riskrem til dessert, hele familien kommer til oss, går i kirken før julemiddag, ser på barne-tv før vi åpner pakker, også pleier barna å få en julestrømpe med godteri, pakker, julehefte, klementin osv som dem åpner på morgenen :) Når alle gjestene er dratt ser vi på film eller spiller et spill som et av barna garantert får i julegave. Hvis ikke har vi alltid noe på lur :P

Vi tar egentlig hele dagen med ro med å se på tv, lage en god frokost og tar dagen som den kommer. Ikke noe stres for å få ferdig middag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke så mange tradisjoner, men prøver å lage noe som kan bli tradisjoner. :)

 

Jeg vil bake litt og lage litt ting til jul med barnet, og lese julebøker. Husker at jeg selv likte å gjøre det når jeg var mindre.

 

Så er det julestrømpe på morgnen og barnetv jeg vikl videreføre.

 

Pappaen har vokst opp med at de henter juletre med hest og kjerre i skogen noen dager før julaften, og det vil han gjerne gjøre med han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til julestrømpe, julehefte, tegneserier på tv o.l. fikk vi barna alltid en liten ting som ble årets julepynt til å henge på treet.

 

Ungene våre får også årets julepynt, og det er veldig stas med egne ting som henger på treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å videreføre noe, men ikke alt fra barndommen.

Eks:

- ingen jul i heimen før på kvelden lille julaften (i min barndom ble det pyntet til jul midt på dagen julaften, men jeg har flyttet det til kvelden før)

 

- være hjemme på julaften

 

- ha ro, god tid og ikke stresse rundt i juledagene. Joda, besøke og få besøk av familie og gode venner, men ikke i hui og hast og for enhver pris.

 

- være hjemme eller sammen med nær familie 1. juledag. 1. juledag er en stille dag i vår familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...