Gå til innhold

hva gjør skolen med barn som kan lese osv når de begynner i 1 klasse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min skal på skolen neste år. han har i 2 mnd nå kunnet lese. han har øvd på lydene til bokstavene. og nå klarer han å lese lange setninger. både med blokkbokstaver og små bokstaver.

 

jeg syns jo det er veldig kjekt..;) men så begynte jeg å tenke på hva gjør vi når han begynner på skolen? han kan jo da det de skal begynne å øve på der... vil jo bli veldig kjedelig for ham å lære alle bokstavene osv..... han kan hele alfabete... skrev det ned på rams for meg i går.. fra A til Å....

 

noen som vet hva skolen gjør dette? har man et møte med skolen før de begynner? der man ev kan ta opp slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste 1.klassinger kan alfabetet og kan lese. Det øves mye på leseforståelse for selv om mange kan bokstaver og kan lese så er ikke leseforståelsen helt inne.

Tror ikke du trenger å bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de fleste hele alfabete og kan de fleste lese før de begynner på skolen? Gutten min kan jo dette nå et år før han starter....

 

han leser ord og setninger og forstår jo helt hva han leser....

 

men det er jo fint om jeg tar helt feil... at de fleste kan dette når de begynner på skolen..

 

var bare bekymret for om det kom til å bli kjedelig for ham på skolen.

 

i bhg kjeder han seg på førskolegruppe. han klarer oppgavene lenge før de andre.. og da syns han det er kjedelig. for han må vente og vente....skal ta dette opp på foreldresamtalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som kan lese og skrive når de begynner i 1. klasse, og vår erfaring med læreren til sønnen vår, er at hun er flink til å gi lesetekster og hjemmelekser etter elevenes nivå. De som kan lese fra før får raskere lengre tekster og med små bokstaver, og det er spørsmål knyttet til teksten, som gjør en bevisst å huske og "tolke" det som leses. Og de skal lære å skrive setninger, små bokstaver etc. Så om læreren sønnen din får er flink, så løser det seg av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...