Gå til innhold

Blir dere påvirket av dagens kostholdsdebatt? Lavkarbo osv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må si jeg begynner å bli drittunger lei av å lese om dette, se på tv osv. Med to små barn i hus, er det uaktuelt å legge om til ett slikt type kosthold. Vi spiser suntog variert innen for alle grupper matvarer. Tilogmed vafler og pannekaker i ny og ne!

 

Føler "alle" er opptatt av veit og utssende uansett om de er 40 eller 100 kg. Er virkelig samfunnet blitt så overfladisk, synes synd på barna våre som skal vokse opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

t.o.m Fedon gikk jo ut og advarte mot dette lavkarbohysteriet.

 

Han fikk jo kjempe mye hets i begynnelsen. Og han har jo en svært mild form for lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli litt lei halleluja-stemninga ang. lchf og lavkarbo, ja.

 

Jeg anser meg selv som en person som har mye kunnskap(både høyskole-og universitetsutannelse) om kropp, vekt, trening og kosthold, og jeg kan virkelig ikke forstå at lavkarbo er det eneste som funker for så mange mennesker.

 

Synes det legges altfor lite vekt på trening og mosjon, og et variert kosthold. Jeg har aldri møtt et menneske som ikke har hatt positiv effekt av å legge om kostholdet litt(ikke ekstrem lavkarbo og den slags), trene og øke hverdagsmosjonen.

 

Jeg kommer ikke til å anbefale mine kunder/pasienter ekstrem lavkarbo, men jeg er jo forpliktet til å holde meg oppdatert innen tema, og ser absolutt noen fordeler med å dra ned litt på karbo, men ikke så ekstremt som det gjøres i mange hjem nå. Så mye fett som lchf innebærer er jeg heller ingen tilhenger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mosjonerer OG spiser lavkarbo....Just for information. Virket som i innlegget ditt, at man ikke mosjonerte når man gikk på lchf/lavkarbo.

 

Jeg er ikke ekstrem. Holder meg til ca 30-40g karber pr dag. Dvs enten 2 brødskiver, eller en potet. Ellers holder jeg meg unna pasta og kornprodukter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hadde lest øye, hadde du sett at jeg ikke sier at ikke lchf-foket ikke trener. Det var snakk om det veldige media-og samfunnsfokuset dette har fått, og det snakkes veldig sjeldent om trening og mosjon i denne sammenhegen. At det finnes folk på lavkarbo som trener vet jeg meget godt, men det er ikke vektlagt så mye i debattene.

 

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor slanke, tilsynelatende friske mennesker må gå på dette ekstreme kostholdet? Jeg kommer fra et miljø hvor ingen går på lavkarbo, det lar seg rett og slett ikke kombinere med den livsstilen og treningsmengden som kreves. Og hva er vitsen? Forskjellen på trening med og uten lavkarbo er himmel og helvette, og det har de aller fleste fått erfare ved å teste de to ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi, det skal jeg fortelle deg, det er en livsstil, ikke en diett. Og i mange tilfeller om man er tykk eller tynn, så hjelper det på det dagligdagse å kutte ut hvete og annen korn. Mange føler seg mye kvikkere allerede 2 dager etter påbegynt lchf/lavkarbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men du trenger ikke gå til så ekstreme tiltak som å utelukke så mange matvarer, bare for å føle deg bedre, og det er DET som irriterer meg ved lchf!

Dersom du har hatt et så dårlig kosthold og så lite kunnskap om næringsemner og hva du putter i munnen din, at du bare etter 2 dager merker forskjell, da har du spist ganske feil i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og trening fungerer glimrende på lavkarbo. Trent i 25 år, og har ikke kjent noe forskjell etter jeg begynte på lavkarbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utelukker ikke MANGE matvarer. Kun de halvfabrikata varene som bugner i sukker og estoffer! syntes du burde lese litt mer om dette, for det virker ikke som du kan så mye om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve rockering når jeg får novemberlønna. Ellers blir jeg ikke påvirket av kostholddebatten. Jeg er ikke så glad i brød, så det blir ikke så mye karbohydrater til frokost og kvelds. Til lunsj bruker jeg å spise brødskive eller middagsrester, og middagen består av grønnsaker, kjøtt/fisk/kylling og poteter eller ris.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg må ty til ganske sterke medisiner periodevis, og går opp i vekt uansett om jeg spiser 5 ganger om dagen eller sulter i flere døgn. Det er bivirkning av medisinen som også er vanlig ifølge pakningen. Jeg bruker str 36-38 og har BMI på rundt 21-22, så trenger overhode ikke slanke meg eller holde diett. Blir heller ikke trøtt og slapp av karbohydrater og har ingen allergier.

Jeg synes at mat som jeg eller min samboer tilbereder for familien skal være allsidig - med både fett, proteiner og karbohydrater. Sukker er ikke bannlyst her i huset, vi spiser ofte dessert, men i små porsjoner. Har den holdningen at sunn fornuft er det beste ihvertfall for barn som vokser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har absolutt ikke hatt et dårlig kosthold før, da jeg trener hver dag, og er utdannet kokk. Har gått i et helt normalt kosthold med variert kost og butikkvarer. Nå derimot, har jeg byttet ut alt av dårlig fett, til sunt fett, og kuttet ut korn og sukker. All mat lages fra bunn av istedenfor halvfabrikata. Masse grønnsaker og kjøtt. Mitt bt har gått fra å ligge på 95 i undertrykk til 70, noe som gjorde at jeg sluttet med behandling mot høyt bt. Kolesterolet i kroppen er perfekt, og alle blodprøver og alt viser at etter snart 1 år på lchf, fungerer jeg mye bedre enn jeg gjorde med tomme karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg nada! Veier 57 kg og spiser det jeg har lyst på, men prøver selvfølgelig å vente med potetgull og godteri til helgen.

 

Vi spiser sunt og variert, men kan også skeie ut med kosemat et par ganger i uken.

 

Kan være ting hadde vært annerledes hvis jeg hadde vært overvektig og misfornøyd med meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...