Gå til innhold

Kronikk om ammeforbud!


Mammaioktober

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en kronikk om en café som har lagt inn forbud mot å amme.

 

Har dere noen forslag om hva jeg bør ha med i en slik tekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At ikke alle synes det er ok å få slengt andres pupper opp i maten?

Evt. opp i trynet når en skal kose seg på cafe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ammeforbud er med på enda mer overdreven seksualisering i samfunnet. Pupper er lagd til å mate babyer.

Da burde de de først virkelig sette forbud mot ekle ting, som :hosting, harking, pusse nesen, kaste ut folk med dårlig hygiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:19 - stakkars, har du fått pupp i suppa istedet for flua? seriøst, er det noen i 2011 som har fått en pupp bokstavelig talt slengt i trynet eller maten sin?? Hva skal ammende mødre gjøre, bure seg inne i huset sitt de første 8-9 månedene av barnets liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Skal de nekte folk med PEG å få lov til å komme der også, fordi det kan være sjenerende å se maten som renner gjennom slangen? Eller hva med funksjonshemmede som må mates, det er ekkelt å se på at maten og sikkel renner? Og hva med mennesker som hoster, mennesker som snyter seg, mennesker som slafser når de spiser, eller mennesker som spiser med åpen munn? Skal det være en lov om hvor stor utringning man kan ha også?

 

Hvilken kafé er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill alle sammen!

 

Likte godt dette argumentet "overdreven seksualisering i samfunnet". Det er et viktig poeng.

 

Noen flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ut med hvilken café dette er enda.

 

Men for de som ikke visste det, så er det ammeforbud hos blant annet Bugges i Markveien og Südøst på Grünerløkka. (Med mindre det er gjort forandringer på dette siden jeg var der sist. Correct me if I'm wrong).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig tåpelig av deg å ikke dele, er det fordi du er redd for at noen skal ta æren fra deg og skrive en bedre kronikk før du rekker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør inne her for å få inspirasjon. Jeg er ikke redd for at noen skal ta æren fra meg, fordi dette er en skoleoppgave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så viktig for deg å vite hva cafèen heter. Det er ikke det innlegget handler om. HI spør etter råd og tips til hva hun skal ta med i en kronikk om ammeforbud på cafè. Spiller ingen rolle hvilken cafè det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cafeen kan ikke få laget en ammekrok/rom av noe slag? Det har de i mange andre land:) Med god sofa med ammeputer o.l. Jeg ammer ikke selv, men synes ikke at mødre som ammer skal bli diskriminert... Må jo bety at cafeen har fått mye klager på det da eller, siden de vil forby det?

 

Har faktisk ikke hørt om det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke det er greit med folk som ammer og drar frem puppen overalt! det går da nn å gjøre det litt skjult! greit nok at folk MÅ amme, men det går ann å gå en annen plass eventuellt snu seg litt rundt, sette seg i et litt skjult hjørne å gjøre dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en lovtekst, fra det jeg mener å huske er fra de europeiske menneskerettighetene somNorge har forpliktet seg til å følge, som sier at amming er en menneskerettighet, og at ingen kan forvise en ammende kvinne. Lurer på om det i de hele tatt er lov med ammeforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En cafe er da ikke et offentlig sted. Det er mest sannsynlig eid av en privatperson som kan bestemme hva de vil ha inn der så lenge det ikke er rasistisk osv.

 

Jeg er for amming altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå hvis det har vært ei som har satt seg på utstilling og brettet opp. Da blir det bare rart...

 

Men at ei sitter diskrée til å ammer gjør ingenting (jeg ammer ikke). Vet om ei som fikk pepper for at hun ammet, og det var ikke "utstillings amming". En mann som pleide å være der tok henne i forsvar, han sa det var bare koselig at de ammet, da fikk han jo en melkeskvett til kaffen sin. De som klagde gikk hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 12.16.....

Hvor mener du man kan gå å amme da - om ikke på en kafè?

Gå en annen plass, sier du???

Hvilkene andre plasser enn kafeèr er det greit å få satt seg å amme liksom? På en bruskasse på Rimi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente da.. at det ikke var lov på OFFENTLIGE steder i norge. som et svar til hun over som mente hun hadde sett noe i lovteksten.

 

Synes det er helt hull i hodet å forby amming, det er jo naturens gang. pupper er laget for å gi mat til baby. De er der ikke for å tilfredstille mannen seksuelt. Hadde jeg visst om en plass hvor de ikke likte amming skulle jeg satt meg ned for å amme på pur faan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal skrive at de aller, aller fleste kvinner er diskre og tar hensyn når de ammer. Så det er sjelden man ser så mye som en pupp.

 

Og så må du skrive at mange kvinner ikke er komfortable med å amme offentlig selv. Vi liker ikke å blotte oss. Men vi er faktisk nødt til å amme offentlig hvis vi ikke skal bure oss inne i 6 mnd. Så dette er ikke noe vi gjør på pur f...

 

Dessuten lurer jeg på hvorfor en ammemotstander har mer "rett" til å ferdes i samfunnet enn en liten baby. Er ikke babyen et fullverdig medlem av vårt samfunn? Og har like rettigheter som alle andre?

 

Skal du distribuere artikkelen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:16 - det er ikke mange plasser å gå der det ikke er folk. I svært mange byer finnes det ikke ammerom verken på kjøpesentre, kafeer aller andre plasser man nødvendigvis ferdes. Jeg selv har blitt bedt om å gå på do og amme, og vet du hva jeg svarte? At siden de synes det er så delikat å spise på en do at de anbefaler en liten baby med svak immunforsvar å gjøre det, kan de heller ta med seg maten og sitte på dass og spise selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...