Gå til innhold

Hvorfor skal bortskjemte nieser/nevøer bo gratis hos meg??(Inspirert av annet innlegg ja...)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke greit at de skal betale husleige??

Telefon de bruker??

 

Når de jobber og har en vanlig grei lønn??

 

Kusinen til poden passet han en mnds tid da han ventet på bhgplass, da bodde hun er i huset, med fri tilgang på det meste , (mobil hadde hun selv)... og da var det gratis, for hun fikk ikke SÅÅ mye lønn.. (Hun var under 17 år, uten annen sommer jobb..)

 

Men hadde hun fått , ..la vi si utbetalt ca 15000 kr, skulle hun sannelig fått betale husleige også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det er vi som er snåle, men uansett om jeg hadde flyttet inn til mammaen min eller naboen min, ville jeg følt at det var på sin plass å bidra til husholdningen. Jeg er et voksent menneske som må ta ansvar for livet mitt, og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal betale for meg når jeg har alle muligheter til det.

 

 

Hilsen HI i den andre tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, noe jg også skrev i den andre tråden. Det er normalt at voksne folk betaler husleie når de bor hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, om hun så til vanlig bodde på en annen kant av landet, og trengte husly for en mnd, hadde du da tatt 3000kr i husleige ifra henne? Det hadde blitt litt drøyt for meg. Såpass gjestfri og behjelplig er jeg.

 

Men skulle hun bodd her i 6mnd til 1år, så er jo saken litt andreledes.

 

Jeg er veldig opptatt av at de unge skal lære, men det er grenser. For meg så hadde det holdt med en symbolsk pris, bare for å sette et eksempel på at "alt" ikke er gratis her i livet, kun fordi man er under 18år!

 

men å avtale en pris på forhånd og bli enige om den, er viktig. Og ikke nermest gå igjennom kjøleskapet for å se hvor mange egg hun har spist den siste uken osv det blir jo sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal bortskjemte nieser/nevøer bo gratis hos meg??

 

Hva med de som ikke er bortskjemte da? får de lov?

 

 

hehehe......må le......er det Hi fra den andre diskusjonen som søker støtte for den overdrevne måten de (eller hennes mann, som hun støtter) har oppført seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til den andre tråden så dreide det seg om en 20 åring, i full jobb som skulle bo der et år. Da er saken ganske opplakt, men jeg mener at alle som kommer for å jobbe bør betale for seg, uansett alder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på hva pengene skal gå til. Om lønna er øremerket sparing til feks. studier så er det klart at vedkommende hadde fått bo gratis.

Om lønna ble brukt på fest, sminke og annet dilldall så ville jeg tatt en symbolsk sum i husleie.

 

Nå har jeg heldigvis ingen borskjemte "troll" i familien så problemstillingen er ganske uaktuell;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sprøtt å ta husleie, men helt naturlig å be om kostpenger, i alle fall hvis en selv har dårlig råd.

 

Men det rare med den andre tråden var vel at mannen i huset fikk lønnen til niesen på sin konto? Virket litt snålt spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000,- + telefon er ikke noen ublu pris. Det er omtrent det man må regne med i økte utgifter til mat og husholdningsutgifter, slitasje og ekstra strøm og litt bensin til transport. Man vil ikke tjene på å ha noen boende til den prisen. I løpet av et år vil det dreie seg om 40.000,- i ekstra utgifter. Det er ganske mye å skulle betale for å ha noen boende hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer veldig an på situasjonen, jeg... Er det snakk om unge barn <18 år som skal bo hos deg for en kort periode for å jobbe og tjene opp penger til f.eks. studier, eller som må bo hos deg pga. studier/skole, synes jeg ikke man burde kreve husleie av dem.

 

Men hvis det er snakk om voksne mennesker som skal jobbe 100%, bør de betale noe for seg, ja. Aller mest for ikke å sy puter under armene på dem. Hvis man vil, kan man jo legge pengene de betaler til side og gi det tilbake til dem etterpå, eller sette dem inn på bsu for dem eller lignende. :)

 

Grunnen til å ta noe betalt er at ungdom må lære seg pengenes verdi, og ikke bare få alt servert. Når jeg var ung (er ikke *sååå* gammel, da - 36 ;)), hadde jeg snille og generøse foreldre, men når jeg flyttet hjemmefra, klarte jeg meg selv, uten "hjelp" fra dem. Dvs. jeg lånte penger av dem noen ganger, men betalte alltid tilbake. På den måten fikk jeg et fornuftig forhold til penger. Jeg tror det er sunt å ikke få alt servert på et sølvfat når man er ung; man må lære selv også hvordan det er å være voksen og ansvarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...