Gå til innhold

Sjefen min blir sur når jeg har syke barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og det gjør meg skikkelig forbanna! Da jeg begynte i jobben for litt over et år siden, så var barna mine "mye" syke den første tiden. Da jeg sendte han sms om at jeg hadde sykt barn, fikk jeg feks svar som: God bedring, ta godt vare på henne:)

 

Men etter en stund, dvs kanskje 6 sykedager på 3-4 mnd så begynte han bare å svare "Ok." Jeg elsker jobben min og gleder meg til å gå på jobb hver dag. Men barna mine kommer faktisk først. Jeg skriver alltid at jeg beklager og håper jeg er tilbake snart, men det skal jeg slutte med nå.

 

Han har ikke barn, så han vet jo ikke hva det går i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du sende sms når du er syk/har sykt barn? De fleste andre steder er man nødt til å ringe for å si det. Syns rett og slett det er slurv å ikke klare å ringe arbeidsgiver, men tekste istedet.

Hadde du ringt så hadde du ikke behøvd å tolke en melding, men faktisk hørt på tonefall og da må også sjefen din skjerpe seg og snakke skikkelig. Mye lettere å slenge ut kun et "ok" på sms enn å si det på telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme sier jeg. Jeg er arbeidsgiver og mor, men hos meg er det uaktuelt med sms om man er syk. Jeg har faktisk skrevet ut advarsel pga. sms

 

Tror nok ikke han mener noe vondt, men jeg har også opplevd å bli skuffet, da jeg har opplevd å gå glipp av viktig møte i Oslo, bor på vestlandet,liten bedrift med få ansatte. pga. ansatte hjemme med sykt barn. Det er sånn som skjer, men jeg har alikevel blitt skuffet. Og jeg har faktisk tenkt noen ganger at nå burde det kanskje vert far sin tur til å være hjemme. Men så må jeg også si at alt er glemt og skuffelsen bortevekk allerede dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du blir skuffet, men det er utrolig uproffesjonelt å vise det.

Dessuten er jeg alene med barna og faren jobber borte halve året. Han stiller selvfølgelig opp når han er hjemme.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sjefen er sur bare fordi han skriver OK istedenfor å skrive slik en venninne ville skrevet? Hva om han satt opptatt i et møte, eller var opptatt av noe annet enn deg og barna dine?

 

Og på toppen forventer du dikkedarier når du uetisk nok sender slike beksjeder per sms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at det er flere av kollegaene mine også sender sms, og jeg har ikke fått høre av sjefen min at jeg bør ringe istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo bare mennesklig å bli skuffet. Om du tar deg så nær av at sjefen kanskje blir litt skuffa der og da, så kanskje barnet ikke var så syk alikevell den dagen som du kanskje hadde trodd, og kanskje det gjør noe med din samvittighet, som igjen gjør at du føler deg dårlig, som igjen du legger på sjefen.......

 

Det er gale om sjefen oppfører seg dårlig mot deg når du er tilbake på jobb, men at sjefen blir skuffet i det han/hun får tlfen, må jo være lov.

Det hadde jo vært unormalt og falskt om sjefen likegyldig eller glad!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ringe enn å sende sms.

Her står det faktisk i personalhåndboka at man skal ringe. Sms er ikke tillatt. Flere andre steder jeg har jobbet har dem forlangt at man skal ringe.

Sist jeg var syk svarte ikke sjefen på tlf. så jeg la igjen beskjed på svareren hennes. Litt ut på dagen fikk ringte jeg for å forsikre meg om at hun hadde fått beskjeden og det hadde hun ikke. Hun hadde slettet den fordi hun trodde det var en gammel beskjed fra noen andre.

Så fra nå av holder jeg meg unna tlf.svareren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt om sjefen mistet mobilen i do akkurat den morgenen, eller glemte den hjemme? Da hadde ikke beskjeden kommet frem! I min bedrift er det helt uakseptabelt med meldinger når man ikke kommer på jobb. Slike beskjeder skal gis muntlig til rett person så man er sikker på at den kommer frem som den skal.

 

Synes du tolker vel mye her, sjefen bekrefter at han har mottatt beskjeden og noe mer enn det kan du da ikke forlange. Han blir ikke sur, men litt oppgitt over at han igjen blir underbemannet, er ganske normalt at en sjef sukker da. Så lenge har ikke oppfører seg dårlig mot deg når du kommer på jobb igjen synes jeg du skal være fornøyd. Om han er sur og tverr, svarer frekt o.l. blir det en helt annen sak, men han gjør vel ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å kunne sende sms som eneste varsling om at man ikke kommer på jobb, det være seg barns eller egn sykdom. Hvis dere har avtalt at det er greit er det jo det, men vanligvis kreves det en telefon og deretter utfylling av egenmldingssjema.

At sjefen svarer OK må da også være greit. Du kan ikke tolke det til at han er sur, og om han skulle være sur må han få lov til det. Han klager ikke. Det får da være grenser for hvor mye tasting sjefen din skal sitte med for å være hyggelig. "OK" betyr at det er greit. Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss må vi ringe første dagen, og kan evt sende sms neste dag om det blir flere dager i strekk.

Og da kan sjefen finne på å svare alt fra "god bedring" via "den er grei" til "ok".

So what? Jeg tar meg da ikke nær av det, man er ikke nødvendigvis sur fordi om man ikke skriver laaaange setninger med dikkedarier..

Og anyway, om jeg vet at jeg er hjemme med god grunn, gidder jeg uansett ikke bry meg om hva andre måtte mene.

 

Det må da også være lov å bli litt skuffet når en ansatt/kollega er borte for ørtende gang på rad, selv om det er gode grunner for det. Det er jo alltid slitsomt når noen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...