Gå til innhold

Hva er mødrehjem for noe egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det opplegg som ligner på fengsel eller psykiatrisk institusjon, der man har innetider, tilsyn med alt man gjør og ikke får lov til å ha noe som helst privatliv? Leste om det i det andre innlegget, og bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har du et eksempel på hvordan et mødrehjem fungerer:

 

http://www.familiesenteret.org/

 

Det er et hjelpetiiltak gjennom barnevernet for å hjelpe en sårbar eller utsatt mamma/familie til å klare seg selv. Det er kurser, seminarer, samtalegrupper osv for å lære stå på egne ben og bli en god omsorgsperson.

 

Det er ikke noe fengsel, man har egne boenheter, som på et hybelhus. Men med tilgang på hjelp og støtte samtidig som man bor på samme sted som flere andre i samme situasjon og forhåpentligvis får litt støtte hos hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på mødrehjem, men har lest at de som er der ikke får disponere tida si selv. Når babyen sover får de ikke legge seg til å sove, som de normalt ville gjort hjemme. En slags frustrasjonstest.. der mødrene blir veldig slitne til slutt.

Har også hørt at ei dame ble observert på butikken sammen med en ansatt fra mødrehjemmet, og den ansatte fra mødrehjemmet kommanderte alt hva den andre skulle ha i handlekurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke mødrehjem lenger, det heter familiesenter.

 

Det er ett fritt senter, du kan gjøre hva du vil, du har din egen leilighet osv. Det er foreldrene som har omsorg og ansvaret for barna sine.

 

På senteret får man hjelp, veiledning og avlastning, men noen foreldre har også vurderingstiltak. Det finnes noen familiesentere som kun er for hjelp og avlastning, og noen som kun er for vurdering av foreldreevnen pga f.eks tidligere rusproblematikk eller psykiske lidelser.

 

I noen tilfeller kan foreldre som ikke kan/vil skilles fra sine barn sone på familiesentere, men det er svært sjelden.

 

Jeg har som barn selv tilbragt deler av oppveksten min på sebbelow familiesenter (den gang het det mødrehjem), og hadde det helt fantastisk der! I dag er jeg utdannet bv ped og kjenner flere som jobber på ulike familiesentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:58

Hva slags skremselspropaganda er det du har hørt? Det er overhodet ikke slik et familiesenter (mødrehjem) fungerer.

 

Det er et hjelpetiltak organisert av barnevernet, ikke et fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som var der som fikk beskjed om å pakke og dra, hun trengte ikke å være der. De kunne ikke finne feil og grunnlag for å lage sak på henne i barnevernet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...