Gå til innhold

Tvilsomme metoder i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.fosna-folket.no/incoming/article1274056.ece

"Foreldre uttrykker frykt og sjokk over skjemaet som Ørland kommune ønsker å bruke ved foreldresamtaler i barnehagene."

Deler av skjemaet oppmuntrer til å angi problemer i barnets familie og nettverk. Det vil si oppgi om man tror det foregår vold, rus eller noen som sliter psykisk i familie og/eller nettverk.

På en måte blir det som om foreldrene oppfordres til å sende bekymringsmeldinger til Barnevernet gjennom barnehagen..?

Spørreskjemaet: http://filer.webavis.no/foreldresamtaleskjema_2011.pdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har dette skjemaet i min kommune. har blitt spurt om disse spm flere ganger på foreldresamtale og skjønner ikke hva som er så skummelt med dette. jeg tviler heller på at om det skulle være mye trøbbel,rus,vold osv i familien så svarer ikke foreldrene ærlig på dette. men kanskje noen gjør det. forebyggende arbeid i bhg fra barnevernet kaller de dette og 2 stk fra BV kom for å holde et foredrag om dette prosjektet i bhg vår.

Skrevet

Forebyggende arbeid fra Barnevernet er vel ikke bare uproblematisk, når det involverer å baksnakke slekt og venner, uten at de er til stede for å forsvare seg.

Folk vet om at de har mulighet til å sende meldinger til Barnevernet, de behøver ikke stadige foredrag med "bevisstgjøring" om temaet. Da begynner det å minne om press.

Skrevet

Kunne aldri falle meg inn å utlevere øvrig familie og venner på et skjema som man ikke engang vet om blir oppbevart forsvarlig eller vet hvem som faktisk kan ha tilgang på å lese dette. Det anset jeg som et grovt overtramp på de man eventuelt utleverer og som ikke har mulighet til å avstå fra dette eller forsvare seg mot dette.

Meget kritikkverdig.

Skrevet

Skjemaet er trukket tilbake og skal ikke brukes likevel.

Datatilsynet hadde ikke godkjent det heller, og de hadde kanskje ikke godkjent det om de hadde fått sett det heller.

Uansett er det frivillig å svare på alle spørsmålene, så man kan jo bare hoppe over de spm man synes er ubehagelig. Det kan jo selvfølgelig få bhg til å stusse da, om hvorfor man ikke vil svare på akkurat det eller det spm.....

Skrevet

Det er ikke bra. Viser igjen nivået på norske forskolelærere, som skremmende lavt.

Skrevet

"Det kan jo selvfølgelig få bhg til å stusse da, om hvorfor man ikke vil svare på akkurat det eller det spm....."

Ønsker man heller ikke å svare på hvorfor man ikke svarer på spørsmålet, blir man tatt med inn i et rom med en ekstra sterk lampe... :-P

"Har du noget å skjule, kanskje?"

Skrevet

Det er da vel ikke førskolelærerene som bestemmer at dette skjemaet skulle brukes. de har ikke mye de skulle sagt, andre over dem som bestemmer. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på, hva vet du om nivået på norske førskolelære.

Hvorfor skal jeg stemples med at mitt nivå som førskolelærer er lavt, fordi en eller annen på et kontor har utarbeidet et dusteskjema- Det er da ikke jeg som har laget det

Skrevet

Ble kvalm av å lese det skjemaet hva er en barnehage for noe i dag?

Barneverns institusjon?

Skrevet

Ped.lederens er jonsom oftes forskolelærere, er de ikke? Styrerene like så? Det er jo styreren som setter utndette i barnehagene. Rådmannen visste ikke engang om innholdet.

Skrevet

Jeg har lest kommentarene under artikkelen, og der står det at rådmannen seinere ba om unnskyldning for at hun hadde glemt å lese gjennom spørreskjemaet.

Skrevet

Pedledere har heller ikke mye de skulle sagt om dette, om de lenger oppe i systemet bestemmer det. Sånne dumme kommentarer hever ikke akkurat statusen på førskolelærere. Jeg blir lei meg på mine og alle mine flotte kollegers vegne når et sånt skjema skal si noe om kvaliteten på vårt arbeid

Skrevet

Det er faktisk lov å reagere og protestere, og ikke bøye seg i støvet for alt som er helt hårreisende bare fordi det kommer fra oven.

Har ikke forskolelærere evnen til å tenke selv?

Skrevet

"Fra oven", betyr det fra Barnevernet? Barnehagen er da ikke en del av Barnevernet?

Skrevet

Selvfølgelig har førskolelærere lov til å tenke selv, men det betyr ikke at en kan gjøre som en vil. Følger en ikke retningslinjene som er bestemt i barnehagen, har en kanskje heller ikke noen jobb. Kan du gjøre hva du vil i jobben din 23:56??

Skrevet

I vår bhg er det kommunen som har bestemt at de skal ta i bruk skjemaet. Når jeg svarer på spørsmålene så svarer jeg for nærmeste familie, altså meg og pappaen, ikke noen andre i familien. om så hadde vært, at noen i min familie hadde et problem med alkohol eller vold f.eks, så hadde jeg nok måttet ta opp dette med bhg uansett om det hadde påvirket mitt barn. Men hadde noe slikt skjedd hadde jeg ikke latt mitt barn ha noe med vedkommende å gjøre da.

Ped.leder eller førskolelærer, samme utdanning, i norske bhg har vi ganske høy kompetanse på disse, så det blir feil å si at det er dårlig. ikke er det ped.ledere som ahr sittet og satt sammen dette skjemaet heller.

jeg opplever at ped.leder i min bhg synes det er ubehagelig å skulle spørre om disse spørsmålene og hun sier hver gang at det er bare noe de har fått beskjed om. Jeg har ingen ting og skjule og derfor synes jeg ikke det er noe problem å svare på spørsmålene heller, men kanskje andre ikke liker dette.

Skrevet

Nei, jeg kan ikke gjøre som jeg vil i jobben min. Jeg er også offentlig ansatt, jeg blir også av og til forsøkt å få med i en ukultur, og jeg har også fått pålegg fra lenger opp i systemet om å gjøre ting som er lovstridig. Da sier jeg fra at jeg ikke ønsker å være med på sånt. Om de hadde pusha på, for å bruke meg til å få gjennomført ting som så absolut var i strid med min oppfatning av rett og galt, etter jeg sa i fra at jeg ikke ville utføre ordre, eller ta del i tvilsomme kulturer, hadde jeg koblet inn foreningen min.

Det er ikke saklig oppsigelsesgrunn å tenke selv, særlig ikke om man har rett. Det er dårlig ledelse om man ikke er mottakelig for diskusjon rundt egen praksis.

Når dette er sagt så bøyer jeg meg også om jeg er feil, eller jeg bøyer meg for arbeidsgiver sine ønsker, fordi om de er strid med mine, om jeg ikke har annet å fare med enn uenighet,

Skrevet

Reagerte på at det skjemaet skulle si noe om nivået på førskolelærere, synes det er en urettferdig link som ikke har noe med hverandre å gjøre. er det rart førskolelærere har dårlig status

Skrevet

Skulle likt å se de ansatte i bhg svarer på et tilsvarende skejma i forhold til dem selv. Da opp imot at det er de som passer på alle barna våre det meste av dagen.

Tror kanskje de også hadde kviet seg for å svare på enkelte av spørsmålene.

Skrevet

Aldri i verden om jeg ville ha deltatt på dette!!! Det er stor forskjell på barnahage og barnevernet!!! Tror nok ikke førskolelærere har kompetanse rundt disse temaene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...