Gå til innhold

Hvordan ser dere om babyen er klar til å sove?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som legger en våken baby, hvordan vet dere at babyen er klar til å sove? Min legges kun nå han sovner av seg selv, enten ved puppen, eller på armen. Han vil ikke sovne om vi bare legger ham i senga selv om han virker trøtt: gjesper, gnur seg på nesa og i øynene...

 

Hvor lang tid tar det da før de sovner av seg selv?

 

Evt hva gjør dere for at de skal sovne.

 

På kvelden sovner han greit for da er han vel veldig trøtt, på dagen sover han nesten ikke... Snart 3 mnd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men noen konkrete tips?

 

For det sikreste tegnet her i gården er nemlig at han sovner (ved puppen/på armen). De andre tegnene gir ingen søvn, ikke i senga hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er helt små pleier jeg å legge dem før de blir trøtt. Nesten umulig å få en overtrøtt baby til å sovne. De minste rekker bare så vidt å spise og skifte bleie, så er det egentlig sovetid igjen. Minste min er nå 3 mnd gammel. Våken en ca tre kvarter - liten time. Legger han på rommet vårt sånn at det er ro i rommet. (har tross alt 3 storesøsken som er ganske små). Han sovner av seg selv etter en liten stund. Sover lange dupper og stort sett hele natta. tar han ikke opp uten at han ber om det (hører fra stua at han gråter).

 

Jeg gir mat med en gang han våkner som regel. Da sovner han ikke til puppen. Noen ganger har han fått mat senere og sovnet til puppen. Da sover han ikke så godt. Våkner gjerne av rap eller av at jeg flytter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit fælt med dette i starten.Kan ikke helt skjønne hvorfor,for løsningen for oss var så enkel. Vi hadde MYE trøbbel med soving første ukene.Han var våken hele tia,men sov hele natta så si uten mat,så da synes jeg det gikk bra.Men så begynte han å tulle på kvelden og da så jeg behovet mer på dagen. Hadde samme problem med storesøster.

Det vi ser nå når han er trøtt er rett og slett at han gnir seg på nesen,og litt i øynene. På kvelden legger vi han bare i senga,og han sovner på egen hånd.På dagen sover han ute i vogn og synes da det er greit å trille for trimmen sin skyld..Hehe;)

 

Det viktigste for oss har vært å få til en rutine også på dagtid.Da både med mat og soving.Begynte å skrive ned sånn ca når han var trøtt og sulten. Nå er han litt over fem måneder og sover tre faste dupper på ca en time.Fortsatt lite synes nå jeg,men det er visstnok normalt så da får jeg være fornøyd :) drømmer om en liten baby som vil sove i allefall to timer sammenhengende på dagtid x 2.....Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på hi, du gjør en flott jobb. :-)

La ungen sovne på armen og puppen. Tegn på trøtthet er gjerne en gjesp. Så da kan det være fint å ta på ny bleie og finne fram puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun blir litt mindre blid og fanger ikke blikket så lett.

Etterhvert begynner hun å gni seg i øynene og da er det tid for å legge...

Ikke alltid hun sovner av seg selv for det, men mye lettere å få henne til å falle til ro når det ikke går så langt at hun blir grinete...

 

Men som en av de andre sa her, det kommer etterhvert, først de siste par ukene vi har knekket koden og stjerna er nå 4 mnd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi leste et sted at noen babyer som blir trøtte klør seg i øret, fikk vi en ahaopplevelse. Dette var tegnet før å gni seg i øynene hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille jenta mi drar seg i ørene og tar seg i hodet når ho er trøtt. Nå som ho er snart 9 mnd så gjesper ho og viser skikkelig at ho er trøtt. Har veldig skjelden vært våken mer enn 2 -3 timer i slengen. Du gjør en god jobb HI ;) Er ikke alltid så lett dette med soving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lett, han gjesper to ganger og blir rød på øyenbryna, når tredje gjespen kommer, så må han legges ned straks, eller så blir han overtrøtt. Vet hvilke gjesp det er, da de to første kommer innen et minutt, mens siste gjespen kan la seg vente på i ca 2-5 minutter. Han er 8 mnd nå, vi kom inn i denne rutina når han var ca 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..la merke til nå at min også blir rød på øyenbryna:) Han gjesper og gnur seg på nesa og i øynene, men har likevel aldri villet sovne i senga.

 

I dag sovnet han i senga! Jeg strøk ham i ansiktet og nedover over øya så han måtte lukke dem, og da fikk han dem ikke opp igjen. Nå sover han så søtt!! Jippi!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...