Gå til innhold

4 år, på tide å kutte bleia eller?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har egentlig sluttet med bleie, men ser ikke ut til å få noe dreisen på dette med å gå på do.

Han har ofte litt ettersleng på urinen, som kommer i buksa. Det er hver gang. Ofte, gjerne flere ganger om dagen, tisser han seg helt ut. Jeg har tenkt at det får gå på sommeren, men nå er det jo så kaldt ute, og han kan ikke gå våt nå....

 

Har prøvd aaaalt. Er det bare å kapitulere, og ta på bleia igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig!

 

Men, han har gått uten bleie siden februar, og er enda ikke tørr....

 

Tips, når alt annet er forsøkt??

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... synes i stede du skal oppfordre han til å bruke bleier, alle beibier bruker det :)

 

Noen ammer barna til de begynner på skolen, jeg synes gutten din skal bruke bleier til skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper 18.21 er et tulleinnlegg.. Om ikke, WTF?

 

4 åringer er ikke beibier, som hun skriver..

Amme barna til de begynner på skolen???

 

hmmm.. skeptisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranbærsaft kan hjelpe til å få bedre kontroll på blæra, funker ganske greit for oss, men det er desverre litt for ofte dråper i trusa når han finner ut at han skal tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen svar du har fått. om han tisser seg ut så ofte, så kan det hende han fortsatt må ha bleie på, men dere kan jo ta han med på do gjevnlig og spørre ham ofte om han må tisse da.

 

Ellers kan det være lurt å snakke med helsestasjonen å høre hva de sier. Noen barn bruker lengre tid en andre, men andre ganger kan det være grunner til dette enten medisinske eller psykiske.

 

Jeg tror det finnes slike pottytraining bleier som skal være litt ubehagelig å tisse i (at det blir litt kaldt o.l, ikke som de vanlige bleiene vi har) Du kunne jo ha sett om du finner dette i din lokalbutikk. Kanskje han lettere får til å slutte da...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er fordi sist jeg spurte her inne så var det jo på grensa til barnemishandling og IKKE ta på han bleie, for han var tydeligvis ikke klar!! Da fikk jeg snørrogfjørti svar om at ting sikkert ikke var helt som det skulle hjemme, at han og jeg hadde dårlig kjemi, osv osv osv, og at det var DERFOR han ikke slutta!

Djisses, hva med å drite i å svare hvis du ikke kan gjøre det skikkelig?

 

 

Og tusen takk for tips om tranebærsaft, det var nytt for meg, men definitivt verdt et forsøk! Syns han at det smakte ok?

 

Hadde nettopp en runde nå, hvor han lå å kveila seg på gulvet fordi han måtte tisse, og ble kjempesint når jeg ba han gå på do. Han er så opptatt med alt annet til å gå, så jeg vet at han kan, bare han gidder...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte og forstå at man drøyer så innmari lenge med å begynne med bleier? Tenk at på skolen er de uten foreldre og voksne hele tiden, de må klare seg en del selv. De kan ikke ha bleie da!?

 

Så fort de forstår litt og kan prate nok til å si tiss og bæsj er det bare å sette igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var voldsomt og det...

 

Vi tar han på do jevnlig, og spør omtrent HELE tiden om han må tisse. Greia er at han blir så sur når vi maser. Så jeg har prøvd å ikke mase, for å se om det hjelper. Men det hjalp heller ikke... Hvis jeg følger han mer enn han syns er greit, så blir han sur, hyler og skriker og nekter å gå på do. Med det resultatet at han tisser på seg rett etterpå. Har forsøkt å forklare opp i mente at vi ikke trenger å mase på han dersom han bare går når han må...han nikker samtykkende og sier han forstår, men akk...

 

Det er jo ubehagelig å gå med våt bukse nå når det er så kaldt, men her om dagen hadde han tissa seg skikkelig ut når de var ute. Han var iiiskald, men sa det ikke gjorde noe. Så jeg vet ikke om det hjelper med sånne bleier heller..

 

Men takk for konstruktivt svar :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å slutte om høsten/vinteren. Datteren min sluttet i mars og da var hun nesten 2,5 år.

Dere må være standhaftige en periode. Har dere prøvd klistermerker som belønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt på vanlig bleie ute.

Hør med hs eller en lege, kan være at det er noe som ligger bak. Greit å sjekke det ut.

Hva med belønnings system da?

Gutten min sluttet rett før han var 4, men han hadde vært syk to år tidligere som satt kroppen ut motorisk.

Til senere å kutte bleie på natten får du kjøpt en alarm på apoteket som går når det blir vått.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd alt, må du vurdere hva du skal gjøre. Men det er jo litt rart at du skriver her, om du har prøvd alt.

 

På do en gang i timen (samarbeid med bhg) i en periode er en mulighet.

 

Det er på høy tid å kutte bleia, jeg synes det er spesielt med alle barn over 3 år som har bleie jeg. (i våken tilstand altså).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, han sluttet i februar...

 

Nå som det er kaldt har vi bedt bhg ta på han bleie ute, rett og slett fordi det blir for kaldt.

 

Har prøvd belønningssystem, ja. Funker overhodet ikke. Har prøvd med en liten "godis" for hver gang (et pez-drops, som han elsker) funker ikke... Jeg blir ALDRI sur når han tisser på seg, tar det med fatning, skifter og er like blid. Han ville selv slutte på natta når han ble 4 år, fordi søstra sover jo bare i truse. Gikk fint første natta, og etter det ble det bare tull. Han sov uten bleie, jeg skifta og vaska hver morning i 3 uker... da orket jeg ikke mer, fordi vi okkuperte vaskemaskinen og fikk ikke vasket annet enn tisseklær.

 

Han er komfortabel med at bleia er på igjen, og føler ikke det som noe nederlag heller...

 

Akk, sukk....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart? Jeg vil jo bare ha noen meninger og synspunkter, kanskje noen har erfart det samme som meg...

 

Ja, det er absolutt på høy tid å kutte bleia, og tro meg, vi prøver intenst!

 

Kanskje jeg må ta han til legen da, og sjekke at alt er som det skal...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du fant svaret fint selv nå. Det ER vanlig å være sluttet når man nærmer seg 5 år. Men for de som ikke er sluttet til da har det ofte ett av to bakenformiggende årsaker; enten noe fysisk, eller noe som kan henge sammen med en eller annen utviklingsforstyrrelse. Nå nevner du ingenting som tyder på det siste forøvrig altså, men jeg kjenner det igjen på bonussønnen min. Han har en diagnose som går på konsentrasjon, samt store dyslektiske utfordringer, og han er fortsatt, i en alder av 10 år ikke helt tørr. Han har også utfordinger når det kommer til avføring, men begge deler henger altså sammen med utviklingsforstyrrelsen som ligger i bunnen.

 

Eller så er han ikke helt moden slik at han vil vokse seg til med tiden, noe som skjedde med meg, jeg tisset meg ut helt opp i tenårene, uten at det feilte meg noe som helst annet galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er noe diagnoser bak det, sånn iforhold til at han henger etter på noe vis. Han er ikke fullt så frempå som storesøstra var på den alderen, men hun har adhd...(siden vi var inne på det) Hun sluttet dog når hun var 3 år, og hadde 2 uhell den første uka, that's it.

 

Han har ingen problemer med avføringen, han hadde det en periode når vi først kutta bleia, men jeg tror helt ærlig at det går på hans vilje til å gidde. Når han er inne har han ingen uhell i barnehagen, men ute har han masse. Hjemme kan han tisse seg ut inne, gjerne rundt barne-tv tid, når han er for opptatt med tv. Hvis vi ikke gjør noe gøy, som å leke, se film, etc, så går han nemlig på do helt fint.

 

Frustrert ja :) Kanskje det bare går seg til som du sier. Han er ikke noe unormal, annet enn litt småsær mot fremmede :o) Og litt trassen om dagen, men han er jo 4...

 

Takk for svar! Får se det ann bittelitt til, også evnt ta det opp med legen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år? Det var sent.

Men nå er han iallefall så stor at du kan snakke med han om at tisset og bæsjen går i do. Ikke i bleien og at nå er han stor gutt og dere skal kjøpe str-gutt-truser og så kjøper dere noen som han får velge ut. Gjør litt stas på det å slutte.

 

Ha en type belønning klar til når han har vært og gjort fra seg på do slik at du stimulerer oppførsel du vil fremme.

 

Tilby han potta/do ofte. Om han ikke gjør fra seg når han sitter der sier du at tisset skal i potten/doet og ikke i buksen. Du må ikke ha på han bleie hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 4 år. Men hvis du leser litt til, så ser du at vi sluttet i februar. Prøvde i fjor sommer, men det var heeelt håpløst!

 

Alt det du skriver er forsøkt. Han valgte å slutte selv fordi han skulle få en premie. Det gikk fint de 2 første dagene, så sklei det ut. Han får belønning, men greia er jo at han nekter å gå på do hvis han selv ikke kjenner at han må. Når han selv kjenner at han må (og da må han skikkelig) så går han fint på do. Men som oftest venter han altfor lenge.

 

Setter jeg han på do når han selv mener det ikke er nødvendig, spenner han alt av muskler og nekter å sette seg...

 

Og han har selvsagt ikke på bleie hjemme, det har han ikke hatt siden februar...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trasig når det blir slik. Blir en daglig kamp, det er lite hyggelig for både deg og poden. Det vi har prøvd er å bruke mobilen og ha et stjernesystem, når ungen går på do (i begynnelsen nok bare å prøve å sitte der selv om lite blir gjort) så får han to stjerne ( bruker notatbok på mob). Når han får til å gjøre noe får han flere stjerner og etter va 20 stjerner blir d en gave. Denne kan gjerne stå innpakka høyt oppe på ei hylle på badet slik at ungen ser den hele tiden, lokke lokke :-) Masing hjalp ingenting hos oss, fikk motsatt virkning, han gikk i vranglås. Masse masse skryt for alt mulig er bra, da kommer ingen inn i en god sirkel, får mer selvtillit, tro på at han kan, mestringsfølelse og føler at han har LYST å bli stooor :-) Ergo, slutte å tisse på seg. Bare et lite råd fra meg som har funket hos oss, du må nesten bare se hva som funker for din sønn. Masse lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

 

Har ikke såååå fancy mobil, så jeg får ta til takke med papir og klistrelapper igjen :) Har forsøkt det før uten hell, men man må jo aaaldri gi opp! :D

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...