Gå til innhold

Når lærer barna seg klokken?


Renate :-)

Anbefalte innlegg

Jeg liker egentlig ikke slike spørsmål som det kan være så mye forskjellige svar på.. men jeg lurer da på ca når ditt barn lærte seg klokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som du sier, helt sikkert individuelt.

Snupp på 3,5 har begynt å få et lite begrep om tid og vet at hun legger seg 7 og skal sove til 7 og har fått med seg at en hel time - det er lenge det!

Jeg tenker at det er naturlig at de kan klokka ved skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele og halve timer har de mine gutter lært seg før de begynte på skolen, og i løpet av 1.klasse har begge lært seg ti-på-halv-to osv, altså lært den skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokken 6 (18) har sittet fra de var ca 3,5 år. Så kom hel og halv time ganske bra på plass som 5 åringer på de to eldste. Eldstemann kunne klokken helt (type fem på, ti på halv osv) både didigtalt og vanlig da han fylte 7 år, mens han som nettopp er fylt 7 år nå enda er noe ustø på vanlig klokke her (kan mye, men roter litt på kvart i og kvart over og sånt), og kan ikke den digitale så godt. Har nok litt med interesse også, eldstemann var mer interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før skolestart kanskje?? men er nok store forskjeller.. min kunne klokken helt når han var 5 1/2. Med helt mener jeg at han kan ti på halv, kvart på osv. og at han vet at en halvtime etter ti på tre er ti på halv 4 osv..

 

nabojenta på 9 kan ikke klokka, bare hele timer.. men hun sliter også med lesing og regning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig individuelt. Som lærer i småskolen har jeg hatt barn som ikke kan klokka i 4. klasse. Det er mye klokkeoppgaver i 2. og 3. klasse. I 4. klasse skal de lære den digitale tiden, men det er mange som ikke skjønner det før i 5. klasse.

Så de som kan klokka før skolestart er tidlig ute.

Min sønn på 3 vet når klokka er halv sju (på morningen for da begynner fantorangen)

Generelt kan man si at barn under 7 år ikke har numerisk tallforståelse g ikke kan forventes å kunne klokka. Selv om mange kan det.

Foreldre bør prøve å løre barna klokka når de er rundt 7 år hvis de ikke spør om å lære dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...