Gå til innhold

Dere som har førsteklassinger. Ang å lese.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på 6år blir utdelt leseark på skolen. På dette arket står det 3-4 korte setninger.

Type; Ole leser. Siri ser sil. Eli ser is.

Leksearket skal leser 5 ganger etter hverdandre (lekser).

Problemet til min gutt er at etter han har lest setningeren 2 ganger så husker han dem. Slik at han ikke leser dem lenger, han vet bare hva som står.

Dette blir jo veldig kjedelig for han.

Er det slik dere andre med førsteklassinger også lærer å lese?

Jeg har tatt opp med skolen om det ikke hadde vært bedre med flere setninger. Og når de har lest alt så er de ferdige. Evnt lese alt to ganger. Men fikk i svar at det er viktig å lese samme ord flere ganger.

Problemet her er bare at det blir ikke lest - det blir husket.

Men hvem er jeg som skal komme inn i skoleverket og påstå noe - når dette har fungert i mange år.

Men spennende å høre hvordan barn lærer å lese. Håper på mange svar fra dere jenter:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er meningen at de skal huske hva det står. Når de følger ordene med fingeren, slik at de ser på riktig ord, lærer de seg ordbildet. På den måten lærer de seg å lese skikkelig, ikke bare stave. Når vi leser ser vi jo på ordbildet. vi staver ikke hvert enkelt ord.

Skrevet

Jeg er enig med 17.09.

Kan dere ikke lage ekstra lekser til han selv. Det gjør vi til vår ivrige førsteklassing.

Hun har kommet langt på disse ukene siden skolestart syns jeg.

Skrevet

Tusen takk for forklaringen. Da forstår jeg de få setningene som skal lese så mange ganger.

Problemet er bare at min gutt tror at alt som begynner på O er Ole. Men det kommer seg sikkert etterhvert.

Synst skolen har vært dårlige med å forklare. De sa bare at jeg burde dele opp lesingen utover dagen. Lese to ganger før middag og to ganger etter middag osv. Slik at han ikke keder seg. Men det blir vel helt feil det også da?

Skrevet

Du kan også få han til å lese setningene i en annen rekkefølge for å se om han fremdeles kan lese dem. Det kan være en fin måte å trene på.

Ellers er det sant som det er sagt her. Unger i dag lærer å lese på flere forskjellige måter. Da jeg gikk på skolen lærte vi først et par bokstaver og noen til, så satte vi de bokstavene sammen til ord og deretter ordene til setninger osv.

I dag lærer det å gjenkjenne ord og etterhvert setninger og å trekke sammen bokstaver til ord. Alt på en gang, men ikke nødvendigvis samtidig.

Skrevet

Enig med de to andre her, barna må lære seg hvordan ordet ser ut. Vi som voksne gode lesere staver oss jo ikke gjennom ordet, vi ser på det og vet hva som står der. For å komme dit må samme ord leses igjen og igjen og igjen.

Det er derfor viktig at ungen bruker fingeren og peker på rett ord hele tiden når han "leser".

Jeg har en gutt i 2.klasse nå og da leser de dikt, små fortellinger, lettleste små bøker osv. Vi kan godt lage ekstra utfordringer for ungen ved å fjerne noe av teksten, f.eks legge et ark over første halvdel av setningen også skal han lese den siste delen som synes. Eller legge et ark over tegningen/bildet som passer til teksten, da må ha lese på en annen måte siden unger ofte husker teksten ved å se på bildet.

Skrevet

Det er sant, det er viktig å bruke fingrene når barna leser - det glemte jeg å si over her. Da må de se på bokstavene og ordet, ikke bare ramse opp de de husker.

Hilsen anno 17.19 (tror jeg)

Skrevet

På den første skolen sønnen min gikk i, fikk dem et ark med to enkle setninger som dem hadde i leselekse. Som f.eks. Jeg spiser is, jeg sier is.

Men da han byttet til en annen skole, så fikk dem ark med dikter på flere setninger. 1 mnd etter at han begynte på den nye skolen, lærte han å lese selv.

Skrevet

Det læreren vårt gjorde da hun lærte barna våre å lese i 1. klassen, var å uttale ordene. Ikke si B-be, C-ce...som når du ramser opp alfabetet. Men si måten bokstavene er uttalt på. Litt vanskelig å forklare, men gutten min lærte seg å lese 2 mnd etter at han begynte på skolen. Plutselig satt han med en liten bok og stavet seg gjennom hele boken, helt alene.

Nå er han blitt kjempe flink til å lese, og kan lese store bøker med småe bokstaver. Han elsker å lese, og leser alt han kommer over. Går i 2. klassen nå.

Skrevet

Vil bare føye til en ting i tillegg til de andre svarene du har fått.

Å lære seg ord-bilder kan være god hjelp for de som har dysleksi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...