Gå til innhold

Jordmor eller lege?


Jeanett90

Anbefalte innlegg

Noen som har bestemt seg om de skal bruke begge eller bare den ene? Noen av dere som har vært hos legen endå?

 

Jeg er helt ny i dette, er mitt første. Har liksom ikje gått opp før meg heilt enda, kan kansje ha noe med at vi fikk det til nesten før vi fant ut at vi var klar (på første forsøk).

 

Så vest det e nån som har noen erfaring fra bare og være hos jordmor eller motsatt eller begge, så vil eg høre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte begge, annenhver gang hos hver av dem. Synes det var ganske kjekt. Jeg hadde endel plager med bekkenet ol så det var greit å være hos legen, men jordmor var, hva skal jeg kalle det, flinkest til å høre på meg og fortelle meg hva jeg hadde i vente osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også annenhver gang til lege og jordmor. Legen fokuserte (naturlig nok) på det medisinske, med blodprøver og bekkenproblemer o.l (meg i fokus), mens jordmor snakket mer, og var mer opptatt av barnet på en måte. Forklarte mer om hva som skjer under fødsel og etterpå (det visste ikke legen så mye om tror jeg). Så jeg synes det var veldig greit å få det beste av to "verdener". Men så har jeg en veldig grei lege som jeg stoler på da, vet at ikke alle leger er like enkle å ha med å gjøre, og ikke alle som vet så mye om graviditet og babyer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte som du Ilenna å gå til lege og jordmor annen hver gang, men fant fort ut at jeg likte mye bedre å gå til jordmor. De gangene jeg hadde vært hos legen gikk jeg skuffet hjem, følte at jeg hadde vært på et samlebånd hvor det var om å gjøre å få meg fortest mulig ut igjen. Så hvis du ikke har veldig mye plager som bekkenløsning eller annet hadde jeg valgt å gå til jordmor de gangene du kan det. 1. kontroll bør vel uansett være hos legen. Du får nok bare se det ann og se hva som passer best for deg. Jeg er iallefall ikke i tvil om hvem jeg skal gå til i dette svangerskapet :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk annenhver gang til jordmor og lege sist. Denne gangen går jeg til lege. Det var trivelig å gå til jordmor, særlig i og med at jeg var med på et jordmorstudentprogram, og de hadde kjempegod tid, men hver gang det var noe, måtte jeg jo til lege. Derfor endte jeg opp hos lege/jordmor mye oftere enn jeg ellers hadde trengt... Så denne gangen blir det bare lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge mine svangerskap har jeg gått til både lege og jordmor, annehver gang, ca.

Første gang var jeg utrolig fornøyd, jeg gikk til gynekolog/fødselslege. han var råflink og jordmor som holdt til hos ham.

Andre gang nektet fastlegen å henvise meg til den samme gynekologen, han mente at dette kunne jeg fint gå til ham for... Noe jeg angret på, at jeg ikke byttet lege. Hva skal jeg si, han var ikke flink, ig han skulle ta underlivsundersøkelse HVER GANG! De trenger kun det første gangen, husker jordmoren jeg gikk til ble så forbannet på det.

Jordmoren var den samme jeg hadde brukt første gangen,hun var flink, men jeg kunne aldri tenkt meg å gått kun til jordmor.

Ikke hvis jeg hadde valget gynekolog/jordmor, men langt fra alle har dette som et valg.

 

Denne gang skal jeg gjøre som første gang, skal til første legebesøk når jeg er 12+5, og da blir det tidlig Ul, gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne gangen går jeg bare til lege..

De to forrige svangerskapene har jeg gått annehvert til jordmor og lege, og har egentlig en veldig hyggelig jordmor, men denne gangen føler jeg ikke jeg har behov for henne, eller at hun kan tilføre meg noen ny kunnskap.

Dette er 3. svangerskapet på under 3 år, så det meste er fremdeles friskt i minne.

Er dessuten veldig fornøyd med fastlegen min ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...