Gå til innhold

noen som har peiling på navneendring+pass??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par år siden ordnet jeg meg nytt pass, men jeg har nå byttet etternavn. Jeg var i kontakt med lensmannskontoret der jeg fikk beskjed om at jeg måtte kjøpe nytt pass pga at navnet i passet og i billetten ikke samsvarte. men kan jeg bestille (eller overta en annens billett) i det gamle etternavnet mitt? endret navn for et par mnd siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei - du kan ikke det.

Men, antakelig vil det funke helt fint! Men i sjeldne tilfeller kan det by på problemer..

Skrevet

Ville ikke tatt sjansen på det. Hvertfall ikke etter at du har endret etternavn uten gyldig pass med det nye navnet ditt.

Skrevet

Så rart.. Jeg fikk et stempel i passet som sa at politistasjonen attesterte på at jeg hadde skiftet navn. Det kostet 70 kr tror jeg. Du kan ikke gjøre det altså?

Skrevet

Min erfaring: jeg endret etternavnet mitt noen år tilbake og fikk samme beskjed som deg at jeg måtte kjøpe nytt pass. Og beskjeden jeg fikk var at før jeg kunne reise noen steder, måtte jeg ha gyldig pass med det nye navnet mitt. Det hjalp ikke selv om jeg hadde dokument på at jeg har endret etternavn.

Men kan hende dem har forandret systemet nå. Men dette har hvertfall vært min erfaring.

Skrevet

Du kan bestille flybillett i ditt gamle navn. Eneste grunn til at de skal ha riktig navn er om det skulle bli en ulykke så skal man kunne gi rett identifikasjon utfra passasjerlistene. Aå du kan fint bestille billett i ditt gamle navn.

Skrevet

Hmm. Jeg måtte ha nytt pass når jeg skulle gifte meg i Roma, og så når jeg kom hjem endret jeg jo navn, så da måtte jeg ha nytt pass igjen. Men det var i 2009 da, kanskje det er annerledes nå?

Skrevet

Jeg fløy lenge rundt med vigselsattesten i vesken.. Men det var innenlands da, når jeg ikke klarte å få skiftet navnet på bankkortet mitt...

Skrevet

Hvis passet er gyldig og billettene er på samme navn, går det antagelig greit (så lenge du ikke skal til usa)

Har du et nytt biometrisk pass, må du kjøpe nytt.

Dersom du har et gammelt, kan du få skrevet inn det nye navnet. Det er gratis.

Skrevet

Jeg leste noe om det et sted, så jeg ringte å spurte. men det gikk visst ikke på de nye elektroniske passene. jeg får nok ordne meg nytt=)

Skrevet

Ja det var det jeg fikk beskjed om av de også. jeg kjøper meg nytt pass jeg da;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...