Gå til innhold

sikkert teit spm, men må jo bare spørre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

samboer har et hus han har maks med lån på...kan JEG ta lån på HANS hus?

At jeg får huslån, men bruker på hans hus?og det blir joda VÅRT hus...

Hvordan gjør man det?

som sagt teit spm........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så teit spørsmål det! :) Men for at du skal kunne belåne en eiendom må du eie den. Det vil si at samboeren din evt. må selge halve (eller det dere blir enige om) huset til deg samtidig som du tar opp lån. Dette må formaliseres med en tinglysning som banken sikkert hjelper deg med.

Har dere felles barn? Hvis ikke må dere ha vært registrert i folkeregisteret med samme adresse i minimum to år. Hvis ikke er dere ikke samboere pr. definisjon og du vil måtte betale dokumentavgift på kjøpet ditt.... Greit å være klar over og evt. vente til det er gått to år om man har mulighet.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

så han kan _selge_ meg halve huset og jeg få lån til å kjøpe den?

vi har et felles barn og han har 2 fra før(om det har noe å si).

har vært samboere i 7 år:

Skrevet

meg fra i stad :)

Ja, da burde det bare være å ta kontakt med banken og få det formalisert. Banken vil vel antakelig da at dere tar opp felles lån, siden det nå er felles bolig, men det finner dere ut av med rådgiver.

har dere felles barn og har bodd sammen så lenge vil dere ikke få dok.avgift på salget :)

Skrevet

Du må få navnet ditt på huskontrakten ikkje på lånepapiret.

Skrevet

okei:) men når han har lånt maks på huset, kan man låne mere da selv om jeg blir medeier?har rammelån

Skrevet

Huskontrakten spiller ingen rolle - det er tinglysningen som teller dersom den kommer etter hans kjøp og tinglysning. Dette gjøres i samme prosess som låneopptak som første anonym sier. Bare ta kontakt med banken.

Om du får lån eller ikke avhenger jo av betalingsevnen din også, men det har du vel vurdert selv :)

Skrevet

Førse anonym her.

Du mener ikke mer lån enn huset er verdt totalt? Da har jeg misforstått. Her antas det jo at du bruker ditt lån til å betale ut hans lån... Banken kommer aldri til å la deg ta opp et lån på huset dersom han har lån på mer en halvparten og ikke bruker ditt lån til å betale ned sitt lån. Har han lånt max har han lånt max. Men det kan jo hende max'en kan økes litt siden dere nå er to om lånet.. Men det er vanskelig for meg å mene noe om.

Skrevet

akkurat nå er jeg i ulønnet permisjon, men begynner i jobb i januar, da med en lønn på 16-17.000 brutto.mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...