Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Hvordan er "reglene" rundt andre søsken som gjerne vil være med? Her har storesøster på snart 6 med seg venninner hjem med jevne mellomrom. Lillebror på snart 3år vil selvsagt gjerne være med, men de vil ikke alltid ha han med (noe jeg har full forståelse for). Jeg pleier å si at dersom jentene vil leke i fred må de være på rommet sitt, men om de f.eks er ute i stua så må de også tåle at Lillebror henger med.. Hvordan gjør dere det? Må nevne at jeg prøver å finne på ting med Lillebror, men har en baby også, så det er ikke alltid like enkelt om jeg f.eks må lage middag osv.. Også lurer jeg litt på om dere finner på mye når deres barn har besøk; f.eks baker, maler bilder, perler armbånd osv. Ulike aktiviteter altså...? Her må de oftest klare seg selv, pga Lillebror, baby, middag osv osv. Men jeg opplever at min eldste ofte har laget ting ol når hun er hos venninner. Dette er da venninner som er enebarn eller som har søsken som er endel eldre
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har ikke det problemet med mine da aldersoforskjellen er så stor at det er unaturlig at yngste skal "henge" med eldste og vennene hans. I så fall måtte det være om eldste er barnevakt for yngste. Men jeg har derimot en yngre bror som jeg desverre var en pest og en plage og jeg måtte ha med meg. La eldste din få slippe å ha med søsken. Synes egentlig at du har satt en grei regel ved å si at på rommet er det "søskenfri sone" men i stua er det søsken. Du skal heller ikke være nødt til å aktivisere 6 åringen og veninnenen hennes. En gang i blandt kan du gjøre det, men da må dem regne med at lillebror er med.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Kjører nøyaktig samme linje som deg. Noen er flinke til å aktivisere hele flokker, jeg er ikke. Så hos oss får de styre på egenhånd.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Litt andre regler her i huset, men så er situasjonen annerledes også:-) De er to tette, så de går i samme bhg, på samme avdeling, og i samme gruppe. Dermed så er de fleste vennende "felles" venner, selom alle er på samme alder UTENOM min minste. (Hun er "liten" men går på stor avdeling med søsteren) Dette så innviklet ut svart på hvitt altså.... hehe MEN: når noen fra bhg er på besøk, så får de være med lillesøster også! Hun er jo vant til at de er sammen i bhg. Men noen ganger leker de med ting som hun ikke er interessert i, og da finner hun på noe annet av seg selv... Og innimellom prøver jeg å finne på ting KUN med henne, slik at de "store" får være litt for seg selv:) Har tenkt at etterhvert skal de ha samme regel som du, at på rommene sine er det "de som bestemmer". Når største går på besøk til de andre, så holder jeg minste hjemme. Hun er for liten føler jeg. Kan ikke kreve at de andre foreldrene skal måtte holde henne under oppsyn, skifte bleier osv... (1,5år mellom mine altså). Her er det som oftest organisert når de er inne. Men så har vi som oftest besøk hver dag, og da må de nesten ha noe å gjøre på så de ikke går bananas i stuen;-) Når man har fire 4-åringer i hus, så merker man det om de ikke har noe spesielt å gjøre på! Men det trenger ikke være så avansert da.... Jeg f.esk finner frem tegnesaker til de, så sitter de fint i spisestuen å tegner, mens jeg lager middag. Det gjelder perling,puslespill osv også. Så lenge jeg "setter de igang" så sitter de fint lenge og koser seg:) Om jeg baker, så får de hjelpe til, og om middagen tar ti slik at de blir lei, så setter jeg på en film til de, eller de får hjelpe til på kjøkkenet. Om de bare får røre, legge noe oppi gryta, sitte på benken å se at jeg skjærer opp kjøtt, så er det visst stor stas: Men å dekke på bordet, kaste ting i bosset for meg, hente ting i kjøleskapet osv er også nok til at de stor koser seg på kjøkkenet:) Setter gjerne på radioen/cd så synger og danser vi mens vi holder på! Nå ble jeg altfor ivrig, og skrev sikkert altfor mye her....=/ Men dette er det jeg elsker. Fullt hus, masse unger, liv og røre og stormende jubel:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Hehe, takk for svar! Høres ut som om du er ei engasjert og flink mor! Jeg ønsker også å ha huset fullt av unger, mye liv og røre. Men ser jo at de kræsjer litt på interesser da det er 3år imellom dem. F.eks perling ol, funker i 3min før Lillebror begynner å kaste dem rundt i ren frustrasjon/kjedsomhet. Er altså litt ulike interesser hos dem ...men dette kommer nok til å gå seg mer til etterhvert! hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå