Gå til innhold

Skal vi motta arven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min manns bestefar døde for noen måneder siden og nå er huset hans solgt og dødsbo skal deles. Han har 3 barn som alle får det samme, det er ca 1,5 million hver.

Til saken. Har veldig sjenerøse svigers og de ønsker å gi alt som overstiger fribeløpet til barna sine, dvs. beholde 940.000 selv og gi avkall på resten til fordel for sine egne barn. Da vil mannen min og broren hans få ca 250.000 hver. Problemet er at svigers lenge har ønsket seg å flytte, men deres hus er ikke mye verdt og jeg tviler faktisk at de får seg noe særlig hvis de ikke bruker hele arven etter bestefaren. Min mann og broren tjener ganske bra og ærlig talt, de er såpass unge (begge er rett over 30) at de fint klarer å betale sine lån selv.

Med andre ord, jeg mener at både mannen og broren burde snakke med foreldrene sine og forklare at de setter pris på tanken, men at foreldrene heller skal betale noen kroner arveavgift og bruke pengene på seg selv. Hva syns dere? Er tanken dum? Mannen min er delvis enig, men vil bare gjøre det hvis broren også gjør det og da er jeg ikke like sikker at han i det hele tatt vurder det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere arver hans foreldre jo uansett, hvorfor ikke nå? Er jo sant at det spares arveavgift, står ofte i Dine Penger.

Skrevet

Det er jo svært lite penger å spare på dette, så den økonomiske vinningen ville ikke jeg tatt hensyn til her.

Det er jo svigers sin avgjørelse dette. Om de ønsker å bli boende fremfor å ha penger til å flytte fordi de ønsker å gi barna sine en romsligere økonomi så hadde jeg takknemlig tatt i mot gaven. Men, jeg ville nok snakket med de (uten å nevne at jeg vurderer å takke nei) for å forsikre meg om at de ikke føler seg presset av en eller annen mystisk grunn. Kan jo være press fra broren til mannen din, eller sosialt press dere ikke vet om.

Skrevet

Dere kan eventuelt ta imot arven og så låne foreldrene hans pengene (eventuelt) rente og avdragsfritt. Da kommer dere unna arveavgiften og får pengene når det en gang blir snakk om å arve dem.

Skrevet

Tror du virkelig at det er arveavgiften (som er bare noen få kroner i deres tilfelle) som får dine svigerforeldre å gi dere arven?

Jeg hadde pent takket ja til pengene.

Skrevet

Kanskje har de ikke behovet for pengene likevel? Hvordan vet dere hvor mye de fikk fra arveoppgjør?

Syns at du som svigerdatter ikke burde blande deg inn selv om du sikkert har gode intensjoner.

Skrevet

Dette synes jeg er opp til mannen din og du burde kanskje ikke ytre deg så mye i den saken.

Skrevet

Mange foreldre som ønsker å hjelpe barna sine når de trenger hjelp. Din mann og broren hans er jo ikke så gamle, så sikkert en del gjeld. Om 20 år har de ikke behov for hjelp lengre. Smil og si ja takk, skulle ønske jeg hadde svigerforeldre som det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...