Gå til innhold

Curling pappa eller god pappa?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her har vi en diskusjon pågående: vår sønn på 14 år skulle på skolen siste dag før høstferien. Elevene hadde en uke i forveien fått en oppgave om å dramatisere en sang og hadde da en uke til å øve på dette på. De var blitt delt opp i grupper hvor en gruppe var på ca 4 stk.

Da fredagen kommer , kommer sønnen vår å ber om å slippe skolen denne dagen. Grunnen var at de ikke hadde fått øvd noe særlig på "leksa si" og det hele var så "kleint". Pappaen her i huset sa at det var greit.

 

Hadde han spurt meg først hadde jeg ikke tillatt å skulke dagen på skolen. Jeg mener at når de har hatt en uke til å øve inn dette på , burde det ha vært gjort og klart til å fremføres. Jeg synes også det er dårlig av vår sønn å sette de andre 3 på gruppa i "klisteret" ved å ikke møte opp. Jeg mener han burde bitt i det sure eplet å igjennomført det de hadde, evt sagt til læreren sin at "vi har ikke noe å fremføre". Å tatt konsekvensene for det.

 

Nå er spørsmålet : Hva skal skrives i meldeboken?

 

Jeg mener det ikke skal skrives noe som helst i denne meldeboken. Da jeg mener gutten vår får "stå for skulkingen sin".

 

Min mann mener vi skal skrive : Ola var ikke på skolen grunnet personlige årsaker.

 

Gutten vår har engang tidligere også skulket grunnet noe ubehagelig på skolen som han så gjerne ville unngå. Den gang da hadde vi samme problemet og i meldingsboken ble det skrevet : Ola var syk i magen og kunne ikke komme på skolen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Curlingpappa!

 

Hva lærer sønnen nå? Jo, at hvis det er noe han ikke vil, har lyst til eller orket å øve på, så er det helt greit å sno seg unna.

Dette hadde aldri jeg tillatt, ungen måtte dratt på skolen uansett hvor "kleint" og "ubehagelig" det måtte ha vært.

Så hadde han lært seg 1) å øve på leksene sine 2) gruppesamhold og samarbeid.

 

Fyyyyy til denne pappaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sunket så lavt og løyet for tenåringen fordi den ikke gidder å gjøre oppgavene han har i skolen. Å skrive unnskylding hadde vært uaktuelt, jeg hadde blitt sint på mannen at han vurderer å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke du bør skrive noe i meldeboka, for her lærer jo barnet at det er ok og skulke unna når det passer, for dette er ikke noe en lærer god arbeidsmoral av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde IKKE vært greit eller godtatt her i huset (men tror heller ikke mannen hadde gjort noe sånt!) Noen oppgaver i livet er enkle og vi tar dem på strak arm, mens noen er mer ubehagelige.. og sånn er livet også etter skolen - det være seg jobb eller privat.

En ting er at han "skulker" unna og slipper.. som er ille nok i seg selv. Men når dere skriver melding i meldeboka, så ser jo han at dere "lyver".. og det overfor det "offentlige".. og hva lærer han av det?

 

Jeg er selv lærer, og vi pleier å kunne ta opp ting som er vanskelige med foreldre/elever. Vi har hatt opptredner av ulik grad, og vet ikke alle er like glade i det.. men vet også at senere i skolen er det viktig å kunne fremføre ulike ting for karakterer.. og i veldig mange yrker nå må man kunne ha presentasjoner e.l.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det pappa`n som har gått på en real smell og gitt junior fripass. Pappa`n burde sagt nei med en gang, og hjulpet sønnen med lekser isteden.

 

Når det er sagt; mannen din har sagt ja og latt sønnen deres slippe unna, og det er ikke realt å la sønnen din få en smell i etterkant ved at dere ikke skriver noe i meldingsboka nå.

 

Så jeg tror jeg ville ha skrevet i meldingsboka denne gangen. Samtidig som jeg hadde gjort det klinkende klart for både mann og sønn, at dette er ikke måten å løse problemer på og at dette ikke kommer til å skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curling pappa ja, uten tvil! Snakk om å gjøre ungen en bjørnetjeneste! Ville nok fått pappan til å skrive i mld-boka ja, siden han har vært så dum å tillat skulking. Hadde aldri i livet skrevet den mld selv. Hvordan står det til med arbeidsmoralen til denne pappan? Lett for å skulke jobben også? Det er jo det han lærer sønnen sin......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du skriver:

"X var ikke på skolen siste dag før ferien da han med farens tillatelse valgte å skulke på grunn av at han ikke hadde gjort leksene skikkelig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curlingpappa. Men mener at sønnen ikke kan straffes for det i ettertid. Tross alt spurte han jo en av dere foreldrene;) Så faren bør skrive i meldingboken. Videre bør du og mannen ta en prat slik at ikke sønnen kommer oppi slike situasjoner flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...