Gå til innhold

Stort avvik mellom menstermin og UL termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 1 ukes avstand mellom disse to terminene.

Er ikke det litt mye?

Jeg vet at barnet ble unnfanget etter en viss dato, men hvis jeg beregner unnfangelsen ut fra ul-termin er denne en uke tidligere enn denne datoen?

Føler jeg må stole på menstermin denne gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg var det 2,5 uker mellom mens og ul termin. Jeg var helt sikker på menstermin. Ble regnet som risikosvangerskap, å fikk ekstra oppfølging. Jeg syns det var skummelt med så stor forskjell med tanke på overtid. De tok bekymringene seriøst.

Hvis du er nervøs så bare fortell dem. Sykehus og leger vil jo forholde seg til ul termin. Men du kan jo be om ekstra sjekk fordi du er litt nervøs om det nærmer seg overtid..?

Skrevet

Nei det er ganske vanlig. Stol på hva du vil, men evnt overtidskontroll og igangsetting vil beregnes ut fra ul-termin uansett hva du forholder deg til.

Skrevet

Termin beregner ikke når barnet ble lagd, men når barnet forventes å bli født. Så selv om du vet når barnet ble unnfanget så sier det ikke så mye om termin.

Jeg hadde 2 uker mellom mens-termin og ul-termin. Mens-termin i begynnelsen av mai og ul-termin i midten av april. Barnet ble født en uke før ul-termin.

Du må bare stole på og forholde deg til ul-termin. Det er den sykehuset går ut fra uansett.

Skrevet

De setter feil termin på svært mange, og alt mellom 1 og 4 uker "bakover". Sikkert for å slippe å sette folk i gang. Har hørt mange historier om at mensterminen stemte, og har selv født en gutt med forkalket morkake, lange negler, lengden på 55 cm 1 dag etter UL-termin og 14 dager etter menstermin. Fødte også ei jente på 4 kilo og 53 cm 14 dager før UL-termin og 3 dager før menstermin. Så i begge tilfellene var terminen feil.

Skrevet

21:9 - når praksisen i dette landet er at på mange sykehus så blir man ikke satt i gang før 14 eller 21 dager på overtid i forhold til UL-termin, hadde jeg ikke rådet folk til å stole blindt på UL-termin hvis de selv mener at det er riv ruskende galt. Og nei, jeg fikk time til vurdering til igangsetting på et sykehus på termindagen, siden babyen var estimert til å bli 5 kilo 14 dager på overtid på flere ultralyder, og jeg er tynn og spinkel.

Skrevet

Man må uansett forholde seg til ul-termin og så er det opp til sykehuset å vurdere pm man går over termin. Det er ikke noe den gravide kan bestemme selv. Og derfor er det tullete å forholde seg til mens-termin når de som bestemmer ikke gjør det.

21:49

Skrevet

1 uke er IKKE mye. Det er helt normalt.

Skrevet

En uke er helt normalt, og ikke mye. En venninne av meg derimot hadde ivf og både hun og legene visste jo med sikkerhet når tid egget ble satt inn. Alikevell ble hun satt tilbake 3 uker av UL-legene. Og fødte en svært overtidig jente to uker før termin. Merkelig opplegg.

Skrevet

21:56 - hvordan i all verden klarte de å sette henne TRE uker tilbake på ivf?? Mistenker at de har retningslinjer for å spare penger på igangsetting i forhold til menstermin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...